Kolejny pakiet porad, tym razem dotyczących
TRYBU WALKI:
1)
Siatka! Pierwsza rzecz jaką warto zrobić. Wciskamy TAB i pojawia nam się siatka "pod nogami" stworów. Teraz lepiej widać zasięg postaci, przestrzeń walki, przeszkody.
2)
Kontrolujemy przeciwnika. Najeżdżamy na niego kursorem i widzimy zasięg jego ruchu. Dzięki temu możemy przewidzieć ruch stwora i łatwiej zaplanować swój

Ataku wroga nie przewidzimy, dopóki nie będzie miał okazji nas zaatakować. (do podglądu obrazek na dole)
3)
Pilnujemy punktów ruchu. Nasze postacie poruszają się o 4 kratki w linii prostej i o 2 jeśli idą po skosie. Możemy się poruszać zarówno przed atakiem jak i po. Warto tak planować pojedynki, żeby móc zaatakować, ale żeby przed oddaniem tury przeciwnikowi, być poza jego zasięgiem (obrazek ze sfinksem pokazuje zachowaną bezpieczną odległość od stwora)
4)
Obracamy się. Zdarza się że nasze postacie nie mają drogi ucieczki. Od frontu otrzymujemy X obrażeń. Od boku X + 2, a obrywając w plecy X + 4. Warto więc odwrócić się w kierunku przeciwnika (popatrzeć mu w oczy :p ) i przyjąć obrażenia jak mężczyzna

I jeśli przeciwnik dysponuje bronią masowego rażenia, minimalizujemy straty rozstawiając postacie. Lepiej żeby oberwała jedna osoba niż cały oddział

5)
Kucamy/bronimy się. Czasami musimy podejść do wroga, ale nie możemy zadać obrażeń, lub nie wiemy jak owa stwora atakuje

Albo wiemy, lecz świadomie wystawiamy się na atak. Warto wtedy kucnąć (ikonka tarczy na interfejsie) i w ten sposób uchronić się przed otrzymywaniem 50% obrażeń. Pamiętamy żeby odwrócić się w kierunku wroga!
6)
Korzystamy z zasłon (w tym ze skrzynek i beczek). Jest mnóstwo słupów, samochodów i innych gratów, za którymi odetchniemy. Dzięki naturalnym zasłonom możemy zmusić stwora do podążania za nami. Da nam to okazje do akcji ofensywnych i sprawnych ucieczek. A co do skrzyń: są małe i duże. Mniejsze możemy przesunąć (jak coś przesuwamy, to nie możemy wykonać innej akcji!). Za skrzyniami się chowamy, lub przesuwając zagradzamy drogę przeciwnikowi, który zajmuje 4 czy 9 kratek.
7)
Trzymamy się razem. Im bardziej skupione postacie, tym łatwiej przewidywać zachowania wrogów i ich kierunki poruszania się. Szybciej pozbywamy się wrogów, gdyż kilka postaci może skupić się na jednym celu, a potem kolejnym i tak dalej. Są jednak wyjątki i nie raz gra zmusza nas do rozdzielenia grupy, lub np strzelający rakietami potwór

8 )
Wabik. (Dosyć kontrowersyjne urządzenie... ) W pewnym momencie zdobywamy urządzenie wyglądem przypominające telefon komórkowy

Ten "telefon" sprawia, że zarówno stwory, jak i ludzie (hipsterzy chcą nowego iphone'a?

) lgną do niego jak ćmy do światła. Wabik kładziemy z dala od wrogów, tuż po rozpoczęciu walki. Z biegiem tur przeciwnik będzie podchodził do urządzenia, ignorując nasze postacie. Jak już podejdzie i zobaczy, że jednak telefon mu się nie podoba, zacznie nas normalnie atakować
9)
Sprawdzamy skrzynki. Tak, w trybie walki też są skrzynki. Dla ułatwienia powiem, że w trakcie gry są 3 takie skrzynki, jeśli się nie mylę. Pojawiają się tylko podczas określonych potyczek i po zakończeniu bitwy nie mamy możliwości do nich zajrzeć. Dlatego warto na chwilę odpuścić pokrakom i sprawdzić jakie skarby kryją kufry

I może teraz trochę o ofensywie

10)
Atakujemy z boków i od tyłu. (Analogicznie do punktu 4) Przeciwnik obrywając z boku otrzymuje dodatkowe 2 punkty obrażeń, od tyłu 4.
11)
Strzelamy do beczek. Jeśli stwory podejdą do beczki (możemy im to ułatwić, podsuwając zbiornik pod nos) "wybuchamy" granatem, strzelamy czy podpalamy beczkę. Wybuch odejmie przeciwnikowi 40hp. Zasięg beczki obejmuje wszystkie sąsiednie pola, w tym te po skosie. Przy detonowaniu uważamy na naszych żołnierzy! (wrzucam screena do podglądu)
12)
Podkładamy bomby. Działa podobnie do beczki - pole rażenia, to sąsiednie pola i siła ognia to także 40hp. Różnica jest taka, że do bomby nie strzelamy:sama wybuchnie po 2 turach od podłożenia. I uwaga - jest to świetny sposób do blokowania przeciwników

13)
Pilnujemy baterii broni energetycznej. W grze jest kilka broni, które po wykorzystaniu potrzebują kilku tur, do naładowania się i ponownego użytku, więc mądrze ich używajmy. Ich plus jest taki, że nie wymagają amunicji i są wyjątkowo skuteczne.
14)
Ogłuszamy i zamrażamy. Paralizator będzie naszym największym przyjacielem :p Traktujemy nim przeciwnika, a ten przez 2 tury będzie stał bezbronny. Podobnie z zamrażaniem, z tą różnicą, że zmrożony przeciwnik otrzymuje dodatkowe obrażenia

i nie jestem pewien, ale chyba chłodzenie działa na jedną turę.
15)
Eliminujemy najsłabszych. Warto pozbyć się mniejszych przeciwników, a potem skupić na większym. Potyczka będzie mniej chaotyczna, a nasi żołnierze zdrowsi. W końcu nie chcemy żeby skubały nas małe gady, prawda?

16)
Bijemy w zwarciu. Nawet nie wiecie ile razy przyjdzie wam ubijać kotlety

... ekhm, bić mutanta bejsbolem :p A tak na serio, żeby zaoszczędzić amunicję, podchodzimy do
osłabionego czy ogłuszonego wroga i dźgamy, rąbiemy i tłuczemy aż nie wyzionie ducha. Sam stosuję tą taktykę praktycznie w każdej walce.
17)
Pilnujemy odporności przeciwników. Podchodzimy do mutanta, podpalamy iiiii... nie pali się? Od tej pory, pod paskiem życia, dany potwór będzie miał płomyczek symbolizujący odporność na podpalenie. Jest kilka rodzajów odporności: na ogień, na prąd, na broń energetyczną, na ogłuszenie, na wabiki, na gaz bojowy (truciznę), na niskie temperatury i chyba na substancje łatwopalne.
18)
Pancerze. Każda broń ma określoną skuteczność. Możemy to sprawdzić w okienku ekwipunku. Jedna broń radzi sobie lepiej z ciężkim pancerzem, inna gorzej. Musimy o tym pamiętać przy atakowaniu poczwar. A ikonki pancerza pojawiają się przy pasku życia, po zadaniu pierwszych obrażeń nowo napotkanemu przeciwnikowi. A ich oznaczenia to:
L - (light) lekki
M - (medium) średni
H - (hard) ciężki
19)
Stosujemy broń masowego rażenia. Uzi, granat, miotacz ognia. To przykładowe bronie, którymi zadamy obrażenia kilku wrogom na raz. Ich zasięg oznaczony jest żółtymi kwadratami. Upewniamy się czy co najmniej 2 przeciwników oberwie od jednego naszego ataku. I oczywiście pilnujemy naszych kamratów, żeby przy okazji nie oberwali

20)
Szkolimy w obsłudze broni. Każda postać wraz z postępem gry, uczy się lepiej posługiwać daną bronią (jest dziesięć poziomów wyszkolenia). Czyli jeśli Jarek posługuje się siekierą, warto żeby nie przekazywał jej innemu członkowi zespołu, bo sam będzie zadawał więcej obrażeń przy rąbaniu wroga

Wyszkolenie możemy sprawdzić w osobnej zakładce. Są wyjątki i czasem warto przekazać broń czy paralizator sojusznikowi, żeby z niej skorzystał, bo np, postać nie ma punktów ruchu i nie może dojść do wroga.
21)
Staczając pojedynki nie warto się spieszyć. Gra nie jest na czas i gracz ma nieograniczony czas na przeanalizowanie swoich ruchów i możliwości. Korzystajmy więc z tego prawa
