Nieśmiertelne Gry Szukaj
Zeus Pan Olimpu

Autor Wątek: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa  (Przeczytany 320 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kubuś

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 50
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« dnia: 17.08.2022, 23:15:56 »
Witam wszystkich, zwłaszcza tych którzy tu jeszcze zaglądają  ;D

Z racji, że naszła mnie ostatnio ochota na pogranie w Zeusa, a wszystkie oryginalne misje oraz kilka forumowych, mam już dawno za sobą to odgrzebałem jakąś starą grę otwartą własnej produkcji z wszystkimi możliwymi udogodnieniami do budowy czego się tylko chce (olbrzymia mapa, proste linie brzegowe, mnóstwo łąk, kamieniołomów, rud itp. itd.). Postanowiłem więc przetestować na co stać tą nienową ale bardzo nostalgiczną oraz wciągającą grę i po kolei sprawdzać do czego można w niej dojść w każdej dziedzinie. Coś tam trochę próbowałem z ludnością (o czym już coś wspominałem w "śmiesznych rzeczach") ale po drodze wystąpiły problemy z towarami. Trzeba więc trochę modyfikować i dostosować ją do testowanej dziedziny.

Tak więc na pierwszy ogień poszedł skarbiec  :)
Aby w jak najszybszym czasie sprawdzić ile drachm pomieści nasz wirtualny portfel ustawiłem/wybudowałem:
-liczbę sojuszników na mapie świata na 21 (z czego 18 skupowało drewno i cebulę po 36 sztuk na rok, a 3 sprzedawało nam towary potrzebne do utrzymania miasta (oliwę, runo i mięso)
-ceny towarów: cebula-9999dr za beczkę, drewno- 9999dr za kloc oraz runo, oliwę i mięso po 1dr/szt.
-dwie dzielnice mieszkalne zamieszkiwane przez prawie 5300 mieszkańców konsumujących towary z importu
-126 plantacje cebuli i ok. 30 tartaków (drewno na sprzedaż było tylko dodatkowo, nie przywiązywałem zbyt dużej uwagi)
-18 hurtowni handlowych sprzedających rocznie po 36 beczek cebuli, oraz kilka kloców drewna (dokładnie nie sprawdzałem, podczas testu liczba przehandlowanego drewna była bardzo zmienna)

Z mojego eksperymentu wynika, że górną granicą przewidzianą dla naszego skarbca jest 1 000 000 000 drachm (słownie miliard drachm). W chwili osiągnięcia tej kwoty wskaźnik skarbca po prostu znika. Jego stan rósł bardzo szybko, więc dokładne śledzenie go nie było możliwe. Ostatnie wskazanie zarejestrowane zrzutem ekranu to 999 993 777dr (pierwszy załącznik, przy okazji zamieszczam też szczegóły funduszy miasta) po chwili wzrostu widzimy już tylko samą ikonkę monet już bez wskaźnika (drugi załącznik). Co ciekawe chociaż nie widzimy stanu swoich funduszy, to gra dalej zbiera dane o nich. Po niemal natychmiastowym pozbyciu się źródeł dochodu (wyburzenie wszystkich hurtowni) i dość sporym wydatku w wyniku kilkukrotnego zabudowania niemal całej mapy domami zwykłymi (trochę głupkowaty, ale chyba najbardziej efektywny sposób na pozbycie się nadmiaru kasy   :P) wskaźnik powrócił z wartością 999 965 433dr (trzeci załącznik).

Wniosek taki, że stan skarbca możemy monitorować dopóki ten nie osiągnie miliard drachm.

No i na początek ode mnie to by było tyle  :D. O ile czas pozwoli to dalej będe sprawdzał możliwości gry. Zachęcam też innych do podobnych testów.

P.S. Nie wiem czy ma to jakieś znaczenie ale test robiłem na Złotej Edycji.
Czy ktoś widział moją włócznię!? Jak mogę być strażnikiem bez włóczni?

ziemek8

  • Administrator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1505
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #1 dnia: 18.08.2022, 22:14:27 »
Chyba nigdy nie wpadłbym na coś takiego. Ciekawy pomysł! :)

A ten limit - miliard, hmm, jeżeli miałbym zgadywać to powiedziałbym, że może chodzi o ilość cyfr tej liczby. 999 999 999 (dziewięć cyfr) jest wyświetlane, ale 1 000 000 000 (dziesięć cyfr) pewnie już nie.

Zgadując dalej - powiedziałbym, że prawdziwym limitem (bo napisałeś, że ponad miliard jest liczone, ale nie jest wyświetlane) może być 2 147 483 647 (limit 32 bitowej liczby ze znakiem - poziom drachm może spaść poniżej zera, więc raczej na pewno jest to wartość ze znakiem - by móc obsłużyć wartości ujemne). Ciekawe co by się wtedy stało (po przekroczeniu tej wartości). Możliwe, że wartość "przekręciłaby" się i po 2 147 483 647 wskoczyło by -2 147 483 648 - nadal nie byłoby widać tej liczby (bo ma więcej niż 9 cyfr), ale nie dałoby się nic budować i po jakimś czasie ludzie zaczęliby opuszczać miasto ;).

kubuś

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 50
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #2 dnia: 18.08.2022, 22:55:00 »
W sumie to mogę sprawdzić Twoją teorię i spróbować zostawić grę na jakiś czas aż być może, znów cokolwiek zacznie się pokazywać  :P.

A dziś zrobiłem jeszcze króciutki teścik górnej granicy zeusowego kalendarza.
Niestety jako takiej górnej granicy kalendarza nie znalazłem, ale udało mi się ustalić rok, po którym zaczyna on lekko fiksować.

Ostatni "normalny" rok, kiedy data działa prawidłowo to 32767r n.e. (trzydzieści dwa tysiące siedemset sześćdziesiąty siódmy rok naszej ery :o), jest to także ostatni rok który możemy ustawić w edytorze misji jako n.e. (próba ustawienia daty początkowej jako 32768r automatycznie zmienia "n.e." na "p.n.e.").
Po rozpoczęciu gry pozornie wszystko działa normalnie. Lata na kalendarzu mijają prawidłowo- po 32767 przychodzi 32768, potem 32769 itd. (zaznaczone na zielono). Problem w tym że datowanie wiadomości (w moim przypadku są to regularne coroczne daniny) przeskakuje sobie z 32767r n.e. (data początkowa- kolor czerwony) na 32768r ale p.n.e. (kolor żółty). Potem mamy znów 32767r, ale już jako p.n.e., następnie 32766 p.n.e. itd.itd. itd.

Podsumowując: do roku 32767 n.e. datowanie działa prawidłowo. Po nim następuje rok 32768- na kalendarzu pomocniczym wciąż jako n.e. ale we wiadomościach już jako p.n.e. Następnie w kalendarzu pomocniczym data dalej rośnie jako n.e. a we wiadomościach analogicznie maleje jako p.n.e.

Może trochę namieszałem, ale myślę że każdy zrozumie o co chodzi   :o.   Natomiast jeśli chodzi o górną granicę gdzie w ogóle jakiekolwiek datowanie działa to spróbuję do niej dotrzeć ale obawiam się że to raczej średnio możliwe, a w każdym razie jej ustalenie może zająć duużo czasu.
Czy ktoś widział moją włócznię!? Jak mogę być strażnikiem bez włóczni?

Haspen

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1280
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #3 dnia: 19.08.2022, 06:59:20 »
Znikające drachmy, podróże w czasie...

Kubuś to czarodziej :D Nawet jeśli cała magia sprowadza się do matematyki :P

Czyli cały kalendarz mieści się w wartości 65535 bitów.
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

kubuś

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 50
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #4 dnia: 19.08.2022, 12:07:10 »
No, a zwłaszcza sztuczka "znikanie drachm" wychodzi mi najlepiej  ;D

Przybywam obwieścić że teoria pana Ziemka jest słuszna  :).
Po 17 latach pozostawienia gry samej ze sobą moje niewyobrażalne i niewidzialne bogactwa zamieniły się równie niewyobrażalny i niewidzialny, ale za to bardzo realny dług :(, zasygnalizowany pojawieniem się żółtego minusa w miejscu skarbca i jakże hojnej pomocy przyjaciół z Amfipolis (co widać na załączonym załączniku).
17 lat gry, przy średnim rocznym zysku ok. 66 000 000dr daje w przybliżeniu 1 122 000 000dr zysku od momentu zniknięcia wskazań skarbca. Sumując niewidzialny miliard w kieszeni i kolejne niezbyt widoczne dochody, otrzymujemy prosty rachunek:

1 000 000 000dr + 1 122 000 000dr = 2 122 000 000dr

Ponieważ stan "niewidoczności" nie trwał równo 17 lat, a i roczny zysk też nie był stały (w zależności czy co poniektórzy kupcy dotarli do hurtowni przed czy po sylwestrze wahał się on od 65mln do 67mln), to wynik też nie jest dokładny, ale mimo to i tak zbliżony do 2 147 483 647 (największej liczby dającej się zapisać w 32 bitach). Zapewne im dokładniejsze byłyby obliczenia, tym mój wynik byłby coraz to bardziej zbliżony do owej wartości. Po jej przekroczeniu faktycznie skarbiec przyjmuje wartość ujemną (jak to się mówi "skąpy dwa razy traci"- i to dosłownie).

Czy udałoby się z powrotem wyjść na prostą z takiego długu? Teoretycznie tak, ale żeby to osiągnąć w praktyce musiałbym użyć ponad 2mln razy kody delian (no bo na samym eksporcie powrót chociażby do tego miliarda długu to 17 lat czasu, a jak wszyscy wiemy obywatele tacy cierpliwi nie są i już po kilku latach w nagrodę dostajemy fiasko  :P).

Wnioski:
-najwyższa wartość skarbca wyświetlająca się na wskaźniku to999 999 999 drachm
-najwyższa wartość którą skarbiec może osiągnąć to 2 147 483 647 drachm
-najniższa wartość którą wskaźnik może wyświetlić to -999 999 999 drachm (praktycznie niemożliwe do osiągnięcia)
-najniższa wartość którą skarbiec jest w stanie osiągnąć to: -2 147 483 647 drachm
Czy ktoś widział moją włócznię!? Jak mogę być strażnikiem bez włóczni?

bazylozaur

  • twórca misji
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 307
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #5 dnia: 19.08.2022, 17:21:15 »
W rzeczy samej, interesujące.
Ostatni "normalny" rok, kiedy data działa prawidłowo to 32767r n.e. (trzydzieści dwa tysiące siedemset sześćdziesiąty siódmy rok naszej ery :o), jest to także ostatni rok który możemy ustawić w edytorze misji jako n.e. (próba ustawienia daty początkowej jako 32768r automatycznie zmienia "n.e." na "p.n.e.").
Hmm... czy Ty właśnie ustaliłeś datę apokalipsy? ;)

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 389
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #6 dnia: 19.08.2022, 18:21:10 »
Tak na przyszłość, mógłbyś to zrobić szybciej, gdybyś w pliku budynków przypisał jakiejś ławeczce negatywny koszt :P

Nie odpowiadam za próby ustawienia kwoty poza wymienionymi limitami…

ziemek8

  • Administrator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1505
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #7 dnia: 19.08.2022, 20:47:18 »
I daty też sprawdziłeś i przekręcenie się licznika drachm! :D

Jak napisał Haspen - data mieści się w wartości o zakresie 65 536 - więc zapisana jako wartość 16 bitowa (pewnie to Haspen miałeś na myśli). Tylko dlaczego na pasku osiąga wartości powyżej 32 768? Hmmm, tylko jeden pomysł przychodzi mi do głowy (ale to tylko zgadywanie) - może data w wiadomościach jest zapisana jako wartość "absolutna", a ta na pasku jako suma daty początkowej (kiedy misja/gra otwarta się zaczęła) i czasu, który minął. (Data początkowa pewnie też jest zapisana jako wartość 16 bitowa, ale wartość czasu który minął już niekoniecznie (może 8 bitów, a może 32).)

Tak na przyszłość, mógłbyś to zrobić szybciej, gdybyś w pliku budynków przypisał jakiejś ławeczce negatywny koszt :P
Da się ustawić ujemny koszt? :D Sprawdzałaś?

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 389
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #8 dnia: 20.08.2022, 18:34:14 »
Działa, ale ma to swój własny limit − o dziwo nie binarny, a przynajmniej nie wprost.

-99 999 999 − wyświetla się poprawnie i dodaje nam tyle drachm w rezultatcie.
Ale wpisanie -100 000 000 zaskutkowało liczbą -6 044 227. Wpisanie dwukrotnej wartości zmieniło ją na -12 088 454. Przynajmniej nie wskoczyło w dodatnie. Ale na samym początku ustawiłam -2 miliardy (20 razy), czyli wciąż poniżej (powyżej?) binarnego progu i cena się wyzerowała, zero zmian w skarbcu. Wciąż jednak szybciej jeśli użyje się domów/murów do przeciągania.

Ciekawostka: Nawet, gdy wyświetlacz zawodzi po osiągnięciu miliarda, panel Przeglądu nadal wyświetla zyski i długi (załącznik 2).

Dla hardkorowców: sprawdzenie limitu statystyk łazików/żołnierzy? :D

---

A propos przekroczenia zakresu, przypomniało mi się, jak w Faraonie bawiłam się kodami na akcje bogów.
Ponieważ klątwy i błogosławieństwa bezpośrednio wpływają na nastrój bogów (nie chcemy przecież aby wściekły bóg rzucał klątwy w nieskończoność?), okazało się, że można przekroczyć Łaskawy i Rozwścieczony, tylko że zamiast nastroju pojawia się tekst z innych elementów interfejsu. :D Jak można się domyślić, po pewnym czasie pojawił się nastrój po przeciwnej stronie i nie trwało to zbyt długo. Myślałam, że znajdę coś więcej na Heavengames jak to liczbowo wygląda, ale gdzie tam.



ziemek8

  • Administrator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1505
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #9 dnia: 20.08.2022, 20:47:19 »
Super. :)
W którym pliku to zmieniasz?

W przypadku ustawienia -100/-200 milionów - dostawałaś tyle czy tyle ile się wyświetlało?
Jak ustawiłaś -2 miliardy to tyle dostałaś czy nic?

Wpisane w pliku Wyświetlone Otrzymane (do skarbca)
   -99 999 999 -99 999 999 99 999 999
  -100 000 000 -6 044 227           ? (100 mln czy 6mln?)
  -200 000 000 -12 088 454           ? (200 mln czy 12mln?)
-2 000 000 000       [nic]           ? (2 mld czy 0?)

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 389
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Odp: Zabawy z limitem danych - test możliwości Zeusa
« Odpowiedź #10 dnia: 21.08.2022, 14:23:51 »
Super. :)
W którym pliku to zmieniasz?
NazwaKatalogu/Model/Zeus_Model_a-e gdzie a-e to poziomy trudności. Domek jest pod #2.

Dostałam tyle, ile się wyświetliło w każdym przypadku, czyli 6 mln+, 12 mln+ i 0. W pierwszym załączniku jest ławka użyta cztery razy, zatem skarbiec wynosi 24 mln+ + stan początkowy :P

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest cztery odjac jeden:
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac piec:

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem