Nieśmiertelne Gry Szukaj
Nieśmiertelne Gry

Autor Wątek: Uniwersalny system RPG  (Przeczytany 9441 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« dnia: 04.03.2012, 12:37:31 »
Szukając pomysłów na ulepszenie systemów gry na Agorę, postanowiłem zasięgnąć "języka" w jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, Elder Scrolls. Ponieważ mój komputer nie udźwignąłby Skyrim, zorganizowałem sobie niektóre wcześniejsze gry z serii, głównie skupiając się na Morrowind, i muszę przyznać, system który tam zastałem, był naprawdę interesujący.

Okazuje się, że system, w którym TES organizuje klasy jest bardzo uniwersalny i pozwalający na realizację niemal każdej klasy jaką ktoś sobie zażyczy poprzez po prostu kombinację głównych zdolności danej postaci. Typowy czarodziej? Unarmored + kilka szkół czarów + być może Alchemia. Magiczny wojownik? Long blade + Medium armor + destruction + inne magiczne lub waleczne zdolności. Warcrafto-podobny paladyn? Blunt + block + heavy armor + restoration + armorer. Szlachic, który nie jest zoptymalizowany do walki? Unarmored + short blade + speech + mercantile + security.
Krótko mówiąc, taka organizacja systemu wydała mi się po prostu genialna. Uniwersalny system, którym można zrobić prawie każdą klasę, niezależnie od jej głównego obiektu zainteresowania.

Usiadłem więc do prostej tabelki i dodałem/przesunąłem/usunąłem elementy, które wymagałaby dostosowania w grze tabletop/PbP i o ile urządzenie bardziej przyziemnych elementów było bezproblemowe, stanąłem przed pytaniem: jak zorganizować wszelkie elementy magiczne? Czy klasyfikować wszystko według efektów (jak w TES), czy przesunąć klasyfikację na źródło magii? Jeśli druga opcja, jak to wszystko podzielić wewnątrz tego, tworząc pojedyncze "zdolności", w których różne typy klerykalnych postaci mogłyby się specjalizować?

I przede wszystkim najważniejsze pytanie: czy inni podzielą moje zdanie na temat uniwersalności systemu klas z gier TES?
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

KazuaR

  • ( ͡° ͜ʖ ͡° )つ──☆*:・゚
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Płeć: Mężczyzna
  • Not enough minerals.
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #1 dnia: 04.03.2012, 14:12:57 »
Cytuj
I przede wszystkim najważniejsze pytanie: czy inni podzielą moje zdanie na temat uniwersalności systemu klas z gier TES?

Zależy którego. W Morrowindzie był rozbudowany, w Oblivionie nieco go zubożyli (podział lekki/ciężki pancerz, połączenie długich i krótkich ostrzy w jedno, etc.), w Skyrimie zrezygnowano ze statystyk i wpływ na postać mają tylko drzewka skilli oraz inwestycja w zdrowie/manę/staminę.

Cytuj
jak zorganizować wszelkie elementy magiczne?

Zaklinanie, przyzywanie, magia żywiołów podzielona na 4 osobne drzewka, jakaś nekromancja jak komuś podoba się nekromanta...

A, jak zdecydujesz się na Morrowinda to nie zapomnij o magicznej przemianie martwych NPCków w pojemniki. :D

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #2 dnia: 04.03.2012, 15:14:43 »
Wzoruje się ogólnie na podstawowej idei systemu, szczegóły zostawiając do własnego ustalenia wg upodobań. Obecnie siedzę na podziale broni melee według typu zadawanych obrażeń (bladed, blunt, piercing, etc.) i zbroi według materiału (cloth, leather/hide, mail/plate). Skyrim IMHO nieco przesadziło z upraszczaniem systemu.
Sam osobiste doświadczenie mam tylko z Morrowind (przynajmniej na razie), Oblivion gdzieś kiedyś przez chwilę dotknąłem, a Skyrim tylko oglądałem na YT.

W chwili obecnej mój pomysł na magię siedzi na, w pierwszym rzędzie, podzieleniu magicznych zdolności wg ich źródła (tj. Arcane, Divine, Psionic, etc.), a potem wg efektu (tj. Arcane: Evocation, Illusion, Destruction; Divine: Healing, Protection, Inquisition etc.). Co ciekawe, postanowiłem wyciągnąć wszelkie rzemiosła i zdolności socjalne do osobnych kategorii, tworząc w rezultacie z tuzin rzemiosł (smithing, enchanting, scribing etc.) i całą kategorię, która pomaga w dogadywaniu się - bo dlaczego w sumie "mercantile" było używane za pod-dział "stealth"?
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

Haspen

  • Moderator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #3 dnia: 04.03.2012, 15:19:24 »
Są trzy pod-działy w Morrowindzie: Walka, Magia, Spryt.

Mercantile jest w tym ostatnim i raczej nie widzę problemu?

PS: Mój ulubiony zestaw: Heavy Armor + Axe + Restoration + Block + Armorer, dodatkowo Mercantile, Alteration i Mysticism.
Daje nam to pancernego z zestawem zaklęć leczniczych i 'narzędziowych' (teleportacja różnego typu, lewitacja, otwieranie drzwi, itp).
Drugi zestaw, którym aktualnie gram: Medium Armor + Blunt + Restoration + Illusion + Speechcraft, dodatkowo Mercantile i Armorer.
Dało to bojową siostrę zakonną która nie kradnie ani nie krzywdzi zwierząt (poza Cliff Racer'ami, bo to 'uje są a nie zwierzęta).
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #4 dnia: 04.03.2012, 17:08:21 »
Nie wiem jak w polskiej wersji wszystko nazwali, ale w oryginalne "mercantile" jest pod "stealth" - czyli pod zdolnościami związanymi generalnie ze skradaniem się. Tego typu rzeczy spowodowały, że wyodrębniłem w swoim szkicu wszelkie zdolności "społeczne".

Moim głównym pytaniem tu jest to czy/jak zorganizować magię i inne zdolności tak aby wszystkie "bazowe" klasy można było odtworzyć bez większych problemów. To właśnie jest głównym powodem do tego, żeby magia nie była jedną, uniwersalną kategorią, a aby różne "źródła mocy" miały własne działy od tego.

Krótko mówiąc, próbuję zhybrydyzować system z Morrowind z D&D4 i z niektórymi własnymi pomysłami.
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

Haspen

  • Moderator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #5 dnia: 04.03.2012, 19:50:38 »
Jeśli dobrzse pamiętam, książka *Annotated Anuad* tudzież *Varietes of Faith* mówi o tym, że magia (Daedry i Aedry też chyba) powstała ze szczątków duszy Padomaya (lub Anu), jednego z dwóch pierwszych bóstw (byli braćmi) po tym, jak jeden drugiego zabił.

Cytuj
Magnus (Magus): The god of sorcery, Magnus withdrew from the creation of the world at the last second, though it cost him dearly. What is left of him on the world is felt and controlled by mortals as magic. (...)

Czy coś w ten deseń; chodzi o to, że też mógłbyś rzucić jakiś wątek mitologiczno-kreacjonistyczny dla magii. Albo bazować na czterech kierunkach świata jako czterech ogniskach magii? Może duchy żywiołów/smoków, jak to w Chińskiej mitologii?
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #6 dnia: 04.03.2012, 21:08:18 »
Nie do końca wiem, do czego to mówisz... Wiem mniej więcej jak wygląda magia w samych grach TES. Ja po prostu wykorzystuję bazę sposobu organizacji zdolności i klas w tych grach do konstrukcji niezależnego systemu.
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

Haspen

  • Moderator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #7 dnia: 04.03.2012, 23:47:09 »
Chodziło mi oto, by przypisać zdolności i magię do kilku punktów czy też 'zjawisk' :P
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #8 dnia: 05.03.2012, 11:57:31 »
Tzn.? (Mówiłem, że nie do końca rozumiem, co chcesz powiedzieć) Obecnie korzystam z pomysłu z D&D4 - arcane dla standardowej magii, divine dla magii od bóstw, primal dla magii natury, psionic dla magii umysłu.
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #9 dnia: 27.03.2012, 15:01:59 »
Myślę, że nikt nie będzie miał problemu z podziałem moich ogłoszeń i przemyśleń pomiędzy wątkiem Agory, a tym - tam (nieskutecznie) próbuję uzyskać nowych graczy, a tutaj bardziej zastanawiam się nad mechanizmami.

Otóż planując rozkład systemu RPG opartego na zdolnościach (z których budowane są klasy, więc jest to hybryda, a nie czysto skillowy system), doszedłem do pewnego dylematu. Mianowicie, aby skille mogły podbijać poziom postaci, muszą same levelować w miarę często. Aby mogło dojść do tego, prawie na pewno trzeba podążyć śladem TES i dać duże liczby na możliwy poziom skilla - tj. w zakresie 5-100, a nie 1-20*. To niestety powoduje inne komplikacje.

Przez to, że skill jest w zakresie do 100, DC (numer, który trzeba "przebić", żeby skill check się udał) będzie (przynajmniej początkowo) w bardzo wysokich numerach - tj. jeśli twoje zdolności dyplomatyczne są w zakresie 28, twoim DC do pobicia będzie liczba w zakresie 100-28=72. Naturalnie, 72 nie da się pobić z d20, więc trzeba się uciekać do kostek procentowych (d100, d%, czy też dwie d10) Nie tylko ten system pozbywa się słynnej d20 (co nieco mnie gryzie), ale też w ten sposób gdy twój skill jest ok. poziomu 80 porażka staje się praktycznie niemożliwa - gdy skill jest tak wysoki, rządzący nim parametr (który dodaje się jako bonus do skilla) będzie wystarczający by rezultat był zawsze ponad 100. Oczywiście, da się wytłumaczyć jako postać, która ma wręcz nadludzkie zdolności w tej kwestii, ale GMowi stwarza to kłopot w formie postaci, której nie można zagrozić z wyjątkiem uderzania w rzeczy, których wcale nie praktykowała - co zdaje się lekko nieczystym zagraniem.

Niestety, urządzanie tego za pomocą 5d20 nie za bardzo pomoże, gdyż wiele wyników w zakresie 1-100 staje się nieosiągalne - tylko te podzielne przez 5 się pokazują na takiej kostce, a to niekoniecznie pożądany rezultat.

*skille 1-20 mogły by być rządzone poprzez d20, dając bardziej znajome odczucie graczom D&D, ale zdecydowanie za rzadko taki skill by levelował - niewystarczająco, IMHO, by postać mogła levelować tylko na skillach.

Jestem otwarty na sugestie jak rozwiązać mój problem w designie gry - a może po prostu jest to przeszkoda wbudowana w systemy skillowe, i bez wymyślania rozwiązań na epickie przeszkody (które wymagają ponad 100% sukcesu do pobicia) nie da się tego pokonać?
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #10 dnia: 26.06.2012, 11:33:44 »
Nie jestem w temacie TES; tworzę jednak prywatny projekt, nie tyle RPG (chociaż może i takie powstanie w przyszłości, kto wie), co naśladujący encyklopedię, zapiski, kroniki (tak jak w Ill Bethisadzie). Nie chciałabym zdradzać za dużo szczegółów. Niemniej, źródła magii łączą się w nim ze szkołami (nie są tożsame, bo każda ze szkół łączy po trzy źródła w różnych proporcjach); szkoły te preferują cztery grupy żywiołów-i-mieszanek porozmieszczanych po kole (krzyczącym o pochodzeniu od Planescape – to nie do końca tak, bo to pozostaje dwuwymiarowe), a między jednostkami elementalnymi są porozmieszczane cechy przydatne w walce oraz ich przeciwieństwa. Oczywiście nie oznacza to tego, że tylko ataki ogniste mogą ranić, ale jeśli ktoś zostanie przywalony stertą gruzu, nie tylko będzie miał sporo stłuczeń, ale i będzie musiał się z tej sterty wygrzebać, natomiast od prostych ataków ma na razie spokój. ;)

Miałam jeszcze inny podział ze względu na skutki, bardziej ogólny, ale wymaga wnikliwego dopracowania...

Kalontas

  • Demiurg
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 395
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Uniwersalny system RPG
« Odpowiedź #11 dnia: 26.06.2012, 11:49:39 »
Od tamtej pory zdążyłem już swój problem ze skillami, które "zawsze się udadzą" rozwiązać. Ostateczny DC jest zależny od różnicy między twoim poziomem skilla, a poziomem tego, co zamierzasz zrobić.
Tj. jeśli ty masz w skillu 27, a próbujesz zrobić coś co normalnie jest dostępne na skillu 32, różnica wynosi 5. Ostateczny DC będzie więc wynosił 8, a więc twój rzut d20 (po dodaniu wszelkich bonusów) musi przewyższyć 8. Bez żadnych bonusów, czynność staje się niewykonalna przy różnicy 17 (bo musiałbyś wtedy wyrzucić 22 na d20), a z bonusami najwyżej do różnicy 20 powinno być w granicach wykonywalności.

Więcej o tym jak ustawiłem podstawę systemu w wątku full mechanics of a skill check.
What we want is a story that starts with an earthquake and works its way up to a climax.

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziesiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dwa):
Napisz malymi literami ile to jest trzy odjac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre cztery):
Napisz malymi literami ile to jest piec odjac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre piec):

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem