Nieśmiertelne Gry Szukaj
Zeus Pan Olimpu

Autor Wątek: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga  (Przeczytany 94903 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #100 dnia: 01.06.2018, 00:10:17 »
Nawet jeśli nic z powyższych wypocin nie wyjdzie, to i tak wspaniale je się czyta. Nie przestawaj i pisz dalej, bo z niecierpliwością zaglądam codziennie by zobaczyć czy napisałeś kolejnego posta :D

To bardzo miłe! Dziękuję, będę! :)

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #101 dnia: 05.06.2018, 01:00:53 »
KULT

Okres archaiczny

1. Ceremonie pogrzebowe

Efekt: Możliwy do wybudowania staje się tolos. Przy spełnieniu określonych wymagań możliwa jest Hekatomba, dzięki której wzrasta powodzenie ekspedycji wojskowych lub badawczych, a także Misteria orfickie, dzięki którym wzrasta wskaźnik kultu.

2. Panteon olimpijski

Efekt: Możliwa do wybudowania staje się wyrocznia. Przy spełnieniu określonych wymagań możliwe jest ustanowienie Mitu założycielskiego lub Procesji olimpijskiej, dzięki którym wzrasta ranga miasta oraz poziom zadowolenia w mieście.

3. Wierzenia lokalne

Efekt: Możliwe do wybudowania staje się nimfeum. Przy spełnieniu określonych wymagań możliwa jest organizacja Misteriów eleuzyjskich lub Wielkich Dionizji, dzięki którym wzrasta jakość plonów w danym roku.

Okres klasyczny

1. Amfiktionia

Efekt: Umożliwia nawiązanie współpracy religijnej z innymi miastami, dzięki której wskaźnik kultu przekłada się na jakość współpracy handlowej i militarnej między polis. Obecność genialnych dowódców zwiększa wskaźnik kultu.

2. Architektura sakralna

Efekt: Koszta wzniesienia świątyni i monumentów maleją o 10 procent, a zakłady rzemieślnicze wysyłają dwóch budowniczych zamiast jednego. Obecność genialnych artystów zwiększa wskaźnik kultu.

3. Bóstwo opiekuńcze

Efekt: Bóstwo, któremu jako pierwszemu wzniesiono świątynię w danym mieście, krąży po nim bez przerwy i nie wymaga ofiar ani kosztów utrzymania świątyni, za to chętniej spełnia prośby. Obecność genialnych poetów zwiększa wskaźnik kultu.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #102 dnia: 05.06.2018, 01:31:44 »
Okres hellenistyczny

1. Sceptycyzm

Efekt: Bóstwa nie są już w stanie zaszkodzić mieszkańcom - jedynie budynkom.

2. Synkretyzm religijny

Efekt: Każda ekspedycja zwiększa wskaźnik kultu w mieście, ponadto każda z nich zostaje pobłogosławiona przez bóstwa.

3. Gnoza

Efekt: W domach arystokracji nigdy nie brakuje świętych tekstów. Zwiększa też szansę pojawienia się genialnego tekstu, a wyrocznie udzielają porad za darmo.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #103 dnia: 25.06.2018, 17:01:02 »
ODKRYCIA I WYNALAZKI

Oto ostateczna formuła odkryć i wynalazków. W sumie możliwe jest odkrycie aż 162 różnych technologii, które mogą usprawnić zarządzanie Twoim miastem. Zamiast drzewek technologii oczom gracza ukazują się dwie postaci podtrzymujące tarcze - Atena, która jest patronką odkryć - oraz Hefajstos, który przytrzymuje tarczę wynalazków.

W obrębie każdej tarczy można wyróżnić trzy kręgi, które odpowiadają kolejnym epokom (archaiczna, klasyczna, hellenistyczna). W ramach tych kręgów istnieje po dziewięć różnych specjalizacji - jak choćby Filozofia - a każda z tych specjalizacji oferuje w sumie dziewięć różnych technologii, po trzy na epokę.

Postaram się to rozrysować w jakimś programie: moim celem jest to, by - niczym na tarczy Heraklesa - powstało 27 osobnych pól, a w każdym z nich odrębna historia; odblokowywanie technologii z danej specjalizacji i danej epoki graficznie odblokowuje kolejne "puzzle".

Odkrycia

AGATHOS

1. Philosophia
archaiczne: Filozofia przyrody, Szkoła pitagorejska, Sofistyka
klasyczne: Metody Sokratesa, Dialogi Platona, Nauki Arystotelesa
hellenistyczne: Cynizm, Stoicyzm, Epikureizm

2. Threskeia
archaiczne: Ceremonie pogrzebowe, Panteon olimpijski, Wierzenia lokalne
klasyczne: Amfiktionia, Architektura sakralna, Bóstwo opiekuńcze
hellenistyczne: Gnoza, Synkretyzm religijny, Sceptycyzm

3. Museion
archaiczne: Kalliope, Euterpe, Terpsychora
klasyczne: Polihymnia, Talia, Melpomene
hellenistyczne: Urania, Klio, Erato

KALOS

4. Esthetika
archaiczne: Geometria, Polichromia, Zieleń miejska
klasyczne: Patronat, Trzy porządki, Mimesis
hellenistyczne: Spuścizna antyku, Boska proporcja, Monumentalizm

5. Hygieia

6. Oikos

DIKAIOS

7. Polis

8. Eris

9. Eirene

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #104 dnia: 26.06.2018, 18:53:02 »
KALOS

4. Esthetika
archaiczne: Geometria, Polichromia, Zieleń miejska
klasyczne: Patronat, Trzy porządki, Mimesis
hellenistyczne: Spuścizna antyku, Boska proporcja, Monumentalizm

5. Hygieia
archaiczne: Teoria humorów, Gimnastyka, Pharmakeia
klasyczne: Przysięga Hipokratesa, Medycyna polowa, Kanalizacja
hellenistyczne: Anatomia, Hydraulika, Balsamy i kosmetyki

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #105 dnia: 29.06.2018, 12:54:26 »
6. Oikos
archaiczne: Megaron, Pochówek, Zasada gościnności
klasyczne: Hazard, Agoge, Służba domowa
hellenistyczne: Przepych hellenizmu, Liturgia, Akulturacja

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #106 dnia: 06.03.2023, 20:02:12 »
Odbudowa Olimpu

Cześć,

Po kilku latach (!) postanowiłem dokończyć to, co kiedyś zacząłem. Sprawiało mi to sporo radości i pozwalało na swobodne poszukiwania i powroty do mitów (wszystko, byle nie Parandowski). Przyznam, że przypomniał mi o tym remake Faraona, zapowiedziana odsłona AoM oraz rozczarowanie nudnym jak flaki z olejem Nebuchadnezzarem.

W pewnym momencie utknąłem na opisie technologii, kolejnych sanktuariów i ambitnych, ale niespójnych elementów kolekcjonerskich. Głowiłem się, co, - poza więcej i głębiej - miałoby wyróżniać remake Zeusa, gdyby taki miał powstać, ale z szacunkiem do oryginału sprzed ponad 20 lat. Jak monitorować postępy w grze, zamiast za każdym razem zaczynać żmudną odbudowę z tym samym drzewkiem technologii? Co poza skalą sprawiałoby, żeby chciało się jeszcze raz przechodzić całość lub miało poczucie większego celu?

Przypadkiem znalazłem mechanizm, który przypadł mi do gustu w... Against The Storm, niewielkim, ale cudownym indyku. Ten mechanizm to Gorejące Miasto, które spaja ze sobą wszystkie misje, a którego odpowiednikiem w Zeusie: Tytanomachii byłby Nowy Olimp.

To co? Game is on:

Odbudowa Olimpu

Olimp upadł. Złote wrota ugięły się pod ofensywą rozwścieczonych Tytanów. Posoka i ichor rozlały się po marmurach świątyń i mozaikach, a wściekły wiatr zagasił ogień w ofiarnych ołtarzach i rozwiał popioły na cztery strony świata. Zwycięstwo nad rodem Gai sporo kosztowało Olimpijczyków, którzy w ramach kruchego rozejmu wygnali niedobitki dumnego rodu Tytanów i Tytanid na odległy archipelag. Po latach bitew, które wstrząsały ziemią i nieboskłonem, zapadła cisza. Na jak długo?

Nękany wizjami i wyrzutami sumienia, po tygodniach wędrówki docierasz do podnóży niedosiężnego Olimpu. Głos cichszy niż szept prowadził Cię przez cuchnące bagna Lerny, wynaturzone lasy Tracji i pustkowia rozpościerające się wokół spustoszonej siedziby bogów. Po dawnej chwale nie ma śladu, zamiast orszaku wita Cię martwa cisza strzaskanych posągów. Wielodniowa tułaczka i głód ścinają Cię pod spopielonym dębem i zapadasz w niespokojny sen. Głosy przybierają na sile, oskarżają i domagają sprawiedliwości, zwodzą i przyrzekają odkupienie. Pod jednym warunkiem.

Po kilku dniach maligny odzyskujesz przytomność. Głosy na chwilę ucichły, a Ty zabierasz się do pracy. Jako zakładnik wybłaganej niegdyś nieśmiertelności spędzisz wieczność - na odbudowie Olimpu...

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #107 dnia: 06.03.2023, 22:06:25 »
Mechanika gry
Twoim zadaniem jest odbudowa Olimpu po Tytanomachii i poprowadzenie Hellady i Atlantydy przez kolejne wieki ku przymierzu lub wojnie. Na przestrzeni kilku epok wielokrotnie odegrasz rolę nieśmiertelnego doradcy władców i herosów, w miarę upływu czasu przybliżając się lub oddalając od poznania przyczyn Twojej kary.

1. Nowy Olimp. Twoją domyślną lokalizacją, niezależnie od etapu gry, są stoki, zbocza i łąki u podnóża świętej góry Olimp. Dzięki materiałom zdobywanym podczas kampanii, ekspedycjom i misjom bonusowym, możesz wznosić kolejne budowle na jego trzech poziomach [przyporządkowanym trzem etapom gry]: zboczach, stokach oraz szczycie. Każda ze wzniesionych budowli wpływa w jakiś sposób na rozgrywkę, odblokowując nowe budynki, usprawniając technologie lub umożliwiając kolekcjonowanie znajdziek na przestrzeni całej gry.

Jak to działa? Dzięki wygranej w pierwszych misjach uzyskujemy plany Olimpu lub technologię Tytanów, dzięki którym możliwe jest wzniesienie pierwszej budowli na zboczach Olimpu. Dla przykładu, może to być Olimpijski Ołtarz, który w toku gry będzie można rozbudowywać - i dodawać kolejne elementy. Każda taka rozbudowa wpłynie np. na wskaźnik Kultu, dostęp do usprawnionych technologii związanym z tą gałęzią Odkryć oraz odblokowaniem opcjonalnych budynków już w trakcie gry. Jednocześnie w miarę wznoszenia kolejnych świątyń i sanktuariów olimpijskich bóstw, wokół Ołtarza pojawią się kolejne posągi, co ułatwi śledzenie postępów.

Wpływ Olimpu na rozgrywkę. Pomysł wprowadzenia odbudowy Olimpu, poza walorem fabularnym, miał na celu spięcie ze sobą wszystkich misji i kampanii, przy wprowadzeniu indywidualizacji samej rozgrywki. Stopniowa rozbudowa Olimpijskiego Ołtarza kosztem Postumentu Tytanów sprawi, że gra Atlantami stanie się relatywnie trudniejsza. Wznosząc Wielką Bibliotekę przed Cyklopowym Murem doprowadzisz do tego, że skuteczniejsze staną się szybciej odkrycia filozoficzne niż militarne.

Przykład: rozbudowa Wielkiej Biblioteki na Olimpie doprowadzi do tego, że odtąd w każdej rozgrywce odkrycia filozoficzne będą mogą zostać pogłębione, jedno- lub nawet dwukrotnie:

Filozofia przyrody umożliwia ostrzeżenie na miesiąc przed wybuchem wulkanu lub trzęsieniem ziemi, a także dodaje możliwość postawienia latarni, które poza estetyką nieznacznie poprawiają też bezpieczeństwo - Ze śmierci ziemi rodzi się ogień. Po rozbudowie Biblioteki ostrzeżenia nadchodzą na trzy miesiące przed i obejmują również pustoszące uprawy fale przymrozków - ze śmierci ognia rodzi się powietrze - a ponadto określają rodzaj klęski żywiołowej. Możliwe jest również wzniesienie skały eolicznej, która poprawia estetykę i rozrywkę. Przy ostatniej rozbudowie ostrzeżenia wskazują też miejsce, w którym dojdzie do klęski, do których katalogu dołącza powódź, a do budowli estetycznych dołączają gorące źródła, które poprawiają wskaźnik zdrowia. W końcu ze śmierci powietrza rodzi się woda. Co więcej, w mieście pojawia się geniusz Heraklit. Tym samym szybko okazuje się, że rozbudowa jednej budowli w Olimpie może mieć drastyczny wpływ na kształt rozgrywki.

Wpływ rozgrywki na Olimp
Pokonywanie kolejnych misji oraz ich opcjonalnych warunków przekłada się na zasoby, dzięki którym można rozbudowywać Olimp. Ponadto część budowli olimpijskiej musi najpierw zostać wybudowana podczas wyznaczonej do tego misji - jedną z nich jest wspomniana tu Wielka Biblioteka.

Każda rozbudowa odblokowuje też dodatkowe warianty budowli. Wspomniana już Biblioteka po rozbudowie, przy dodatkowym wydatku materiałów umożliwia powstanie Sekretnego Skryptorium, które przekłada się na szybsze powstawanie tekstów w miastach. Jednak wykonanie jednej z misji Atlantów odblokuje też wariant wybudowania Kroniki - która wpłynie na możliwość zapisu gry na korzyść gracza! Dzięki temu faktycznie zyskamy poczucie zindywidualizowanego systemu rozwoju oraz zachętę do tego, by odkrywać kolejne sekrety gry.


Haspen

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #108 dnia: 07.03.2023, 18:15:02 »
Niezła niespodziewanka i jak zwykle niezły tekst :D
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

ziemek8

  • Administrator
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1528
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #109 dnia: 07.03.2023, 20:45:39 »
Miło cię znowu widzieć Lotofag! :)
Czekam na więcej detali wpływu na rozgrywkę!

Może jakiś poziom ulepszeń pozwoliłby opóźniać katastrofy, albo całkiem im przeciwdziałać, czemu nie?
Przykład: mając informację o powodzi na 3 miesiące przed - oraz mając świątynię Posejdona - pojawia się zadanie od Posejdona - może tylko jakieś towary (pełno ryb dla Krakena by ten coś tam zrobił), albo wysłanie gdzieś 3 trier by coś, gdzieś się stało. ;)
Inny przykład: mając informację o wybuchu wulkanu na 3 miesiące przed - oraz mając świątynię Hefajstosa - pojawia się zadanie od Hefajstosa - 64 sztaby brązu na naprawy Talosa, jeżeli je damy, wskoczy on do wulkanu i coś tam zrobi. ;)

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #110 dnia: 08.03.2023, 13:07:22 »
Dzięki, też miło Was znów czytać!
Podoba mi się pomysł zapobiegania klęskom żywiołowym, ale wolałbym, żeby nie wpłynęło to zanadto na rozgrywkę: jeżeli w danej kampanii [micie] dochodzi do trzęsienia ziemi, chyba nie chciałbym, żeby zasoby w spichlerzu to zmieniły. Chociaż chyba mam na to rozwiązanie, dzięki za pomysł!

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #111 dnia: 08.03.2023, 14:40:08 »
PODSUMOWANIE

1. Fabuła: Eidolon
Gniew bogów śpiewaj, Muzo

Rozpoczynasz grę u podnóża spustoszonego bitwami Olimpu, po zesłanym przez rozwścieczonego Zeusa potopie. Pozostały Ci tylko urywki wspomnień, przytłaczające poczucie winy i potrzeba zadośćuczynienia bogom i ludziom - o ile jacyś pozostali.

W miarę rozwoju fabuły odkrywasz kolejne elementy układanki, własną tożsamość i rodowód, a także przyczyny własnej nieśmiertelności i piętna, które sprawia, że z jakiegoś powodu umykasz uwadze olimpijskich bóstw. Jako doradca  herosów i władców na przestrzeni wieków starasz się przeprowadzić ich suchą stopą przez rzekę czasu, licząc na to, że w końcu poznasz odpowiedzi na dręczące Cię pytania.

Mam pomysł na historię, która wykorzysta przemilczane w mitologii greckiej postacie i tropy, jednocześnie stanowiąc oś fabularną wszystkich kampanii i pomniejszych misji. Fenomen Hadesa pokazał, że da się to zrobić z polotem, ale i szacunkiem do oryginału. Poznanie całej historii Eidolona (i nie tylko) jest od pewnego etapu opcjonalne, stanowiąc dodatkową nagrodę za zaangażowanie graczy w odbudowę Olimpu i odkrywanie sekretnych misji poza głównymi kampaniami.

2. Kampanie i misje: Podróż w czasie
Something old, something new. Ponieważ mijają ponad dwie dekady Zeusa, powróciłyby prawie wszystkie klasyczne kampanie greckie - choć w zmienionej formie - i część atlantyckich; pogrupowane w epoki (początkowo trzy - z niespodziankę - a dzięki dodatkom dołączy do nich czwarta). Kolejno:

Samouczek: Deukalion i Pyrra

Świt herosów
1. Porwanie Europy
2. Perseusz i Andromeda
3. Upadek Bellerofonta

Epoka herosów
4. Prace Herkulesa
5. Podróże Jazona
6. Tułaczka Tezeusza

Zmierzch herosów
7. Iliada
8. Odyseja
9. Klątwa rodu Edypa

To są główne kampanie wersji podstawowej, którym towarzyszą trzy kampanie Atlantów oraz trzy, które przechodzimy na przemian Atlantami i Grekami. I to by było na tyle? Nie do końca.

Po pierwsze, kampanie same w sobie są bardziej rozbudowane i nielinearne. Postępy w głównych kampaniach odblokowują kolejne lokacje na mapie Hellady, co poniekąd zastępuje mechanizm kolonizacji z oryginału. Niektórymi kolonizowanymi miastami będziemy mogli opiekować się na przestrzeni kilku misji, a nawet po przejściu do kolejnej epoki (gdy odblokujemy kolejne poziomy technologii i możliwości rozbudowy miasta). Część z nich umożliwi pogłębi mityczny krajobraz - wojnę z Amazonkami, łowy na Dzika Kalidońskiego itp. - inne odblokują nowe elementy Olimpu lub pozwolą na odzyskanie wspomnień Twojej postaci. Co istotne, ukończenie głównych kampanii nie kończy gry.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #112 dnia: 09.03.2023, 09:46:50 »
Po drugie, wraz z postępami w grze, wysyłaniem ekspedycji oraz odbudową Olimpu odblokowywane będą dodatkowe, wyjątkowo trudne misje poświęcone samym bóstwom Olimpu i tytanom Atlantydy, w oczekiwaniu na ich błogosławieństwa i audiencje, które pozwolą odsłonić sekrety i kłamstwa olimpijskiego rodu, które doprowadziły najpierw do tytanomachii, a następnie do potopu.

Tym samym możliwe jest kilka zakończeń tej historii. Dla graczy, którzy koncentrują się na głównym wątku gry i posłusznie przechodzą główną oś fabularną celem samym w sobie jest przymierze między Grecją i Atlantydą, by zapobiec dalszemu rozlewowi krwi. Dla tych, którzy chcą poznać całą historię i na różnych poziomach trudności przemierzają mityczną Helladę (i nie tylko!), możliwe jest zakończenie, w którym Eidolon poznaje swoją przeszłość. Gdy natomiast odbudowa Olimpu oraz postępy w odkrywaniu własnej tożsamości na to pozwolą, gracz stanie przed wyjątkowym wyborem - i nagrodzi wyjątkowo trudną kampanią, której nazwa to oczywiście podtytuł gry.

Po trzecie, pozostaje oczywiście kwestia dodatków. Dzięki Pangei: Sanktuarium oraz Pandorze: Dzieciom Tartaru dowiemy się, co wydarzyło się ze straconymi ludami Złotego i Srebrnego Wieku ludzkości, im także pozwalając na pewnego rodzaju wyzwolenie. Zarówno Pangea, jak i Pandora fabularnie skupią się przede wszystkim na nowowprowadzonych frakcjach, ale też osobno wprowadzą po jednej kampanii dla Greków i Atlantów, dzięki którym poznamy kulisy mitu o Orfeuszu, wojny peloponeskiej, powstania orychalku czy też zapobiegniemy (!) podbojowi Hellady przez Rzymian w osobnej, sekretnej kampanii, którą trzeba będzie rozegrać wszystkimi frakcjami.

Dodatkowo, Pandora wprowadza osobną megakampanię skoncentrowaną wyłącznie na budowie siedmiu cudów starożytności przez cztery wprowadzone frakcje: Greków (Kolos Rodyjski, Świątynia Artemidy, Posąg Zeusa), Atlantów (Latarnia na Faros, Piramidy w Gizie), Stygian (Mauzoleum w Halikarnasie) oraz Nimfy (Wiszące Ogrody).

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #113 dnia: 12.03.2023, 11:32:36 »
3. Odbudowa Olimpu
Gdy przeszło dni dwanaście, nieśmiertelne bogi
w niedostępne Olimpu wracają się progi


Olimp to klamra, która fabularnie spaja wszystkie elementy rozgrywki. Rozpoczynając u jego podnóży z garstką ocalałych z potopu, wznosisz kolejne konstrukcje, które mają znaczny wpływ na rozgrywkę, na jego zboczach, stokach i samym szczycie. Najbardziej klasycznym przykładem jest prawdopodobnie rozbudowa i ekrany miast w serii Heroes of Might and Magic, chociaż tu wzoruję się głównie na Against the Storm.

Stoki i piętra Olimpu
Rozbudowa Olimpu przebiega na jego stokach i kolejnych piętrach. W podstawowej wersji gry dostępne są dwa stoki, wschodni i południowy, poświęcone kolejno Grekom i Atlantom; północny, domena Nimf, i południowy, uskok z wrotami prowadzącymi do samego Hadesu, można rozbudowywać dzięki dodatkom. Początkowo dostępne są jedynie zbocza Olimpu, dopiero postępy w linii fabularnej umożliwiają przebicie gęstej zasłony chmur i rozbudowę jego stoków, a nawet niedosiężnych szczytów.

Materiały do rozbudowy: jak je zdobyć?
Konstrukcje wznosimy dzięki określonym zasobom, pozyskiwanym podczas kampanii i misji dodatkowych: okruchom Olimpu oraz technologii Tytanów. Pokonywanie misji oraz kampanii poszczególnych nacji na różnych poziomach trudności nagradza Cię określonym zasobem tych materiałów, ale nawet podczas greckiej misji można dodatkowo zdobyć np. technologię Tytanów. Dla przykładu, w jednej z misji przegnanie harpii z opuszczonej świątyni Uranosa nie jest wymagane, ale na pewno się opłaca. Oczywiście Pangea oraz Pandora wprowadzają dwa dodatkowe zasoby: esencję Gai oraz prochy Pogrzebanych.

Poszczególne budowle oraz ich rozbudowa wymagają różnych nakładów tych zasobów, ale tylko niektóre wymagają wyłącznie jednego ich rodzaju. Taką konstrukcją jest pierwsza budowla, jaką wzniesiemy dzięki ukończeniu samouczka Deukalion i Pyrra, czyli olimpijski ołtarz. Wymaga on jedynie okruchów, w przeciwieństwie choćby do dzielnicy portowej, która wymaga dodatkowo technologii Tytanów.

Cuda Olimpu
Kluczowe jest, że do pewnego stopnia rozbudowa Olimpu jest mocno uzależniona od potrzeb i preferencji gracza, a także jego postępów i wyborów dokonanych podczas rozgrywki. Przede wszystkim jednak to rozbudowa Olimpu determinuje tę rozgrywkę na wielu poziomach:

Kolekcje. Po pierwsze, określone budowle pozwalają śledzić postępy i kolekcjonować tzw. znajdźki, opisywane już dużo wcześniej. Budowa olimpijskiego ołtarza pozwala śledzić, które posągi bóstw udało nam się odblokować, a rozbudowa do olimpijskiej świątyni umożliwi kolekcjonowanie też atrybutów im poświęconych, jak piorun Zeusa czy przepaska Afrodyty. Chociaż z pozoru ma to znaczenie przede wszystkim kolekcjonerskie, to dzięki rozbudowie możemy np. odblokować misję samego Zeusa, który poprosi Cię o odzyskanie skradzionych mu piorunów.

Technologie. Po drugie, rozbudowa Olimpu umożliwia też pogłębienie konkretnych technologii, co zostało opisane wcześniej na przykładzie wielkiej bibliotekii i filozofii. Każda z głównych budowli ma przyporządkowaną sobie grupę technologii lub odkryć, których zgłębienie umożliwia, tym samym odblokowując nowe możliwości, a nawet budynki w samej rozgrywce. I tak rozbudowa olimpijskiego ołtarza wpłynie na każdą kolejną rozgrywkę, w której po wynalezieniu np. wierzeń lokalnych, będzie można je dodatkowo zgłębić i odblokować wzniesienie w danym mieście nimfeum lub organizację Wielkich Dionizji, dających tymczasowy bonus mieszkańcom. Tym samym Olimp sprzęga ze sobą rozgrywkę na poziomie makro i mikro, pozostawiając też poczucie satysfakcji z odblokowywania nowej zawartości.

Bonusy. Po trzecie, rozbudowa poszczególnych części Olimpu ma też bezpośredni wpływ na standard Twojego miasta, nie tylko pośrednio poprzez technologie i odkrycia. Rozbudowa wielkiej biblioteki poprawi wskaźnik dostępu do edukacji Twoich mieszkańców, a tym samym np. przyspieszy wyższy standard domów elity. W trudniejszych misjach, gdzie każdy punkt się liczy, może to zaważyć o Twoim być lub nie być.

Aspekty. Last, but not least. Chociaż główne konstrukcje Olimpu, takie jak wyżej wymieniony ołtarz olimpijski czy wielka biblioteka, rozbudowywane są liniowo, postępy w rozgrywce [o czym dalej] umożliwiają uposażenie ich w dodatkowy aspekt, wymagający określonych materiałów. Weźmy na warsztat Wielką bibliotekę. Po wzniesieniu i zainwestowaniu dodatkowych okruchów Olimpu, możesz dodatkowo wyposażyć ją w skryptorium, które zwiększy szansę na produkcję genialnych tekstów podczas rozgrywki. Wspaniale, prawda? Co jednak, jeżeli odblokujesz możliwość wzniesienia zamiast tego kolegium kronikarzy w zamian za inwestycję technologii, co ułatwi zapisywanie gry w trakcie rozgrywki? Wybór między tymi aspektami skomplikuje się pewnie, gdy dzięki dodatkom w kampanii Stygian odblokujesz Epitapheion... Dzięki Aspektom wzniesiony przez Ciebie Olimp za każdym razem będzie inny, wprowadzając mniejsze lub większe zmiany w zarządzaniu miastem.

Podsumowując, zależy mi, żeby rozbudowa Olimpu była nie tylko fabularnym wymogiem, ale też możliwością kreatywnego decydowania o tym, jakim graczem jesteś. W zależności od tego, czy jesteś kolekcjonerem czy zdobywcą, w pierwszej kolejności rozbudujesz Wielką Bibliotekę lub Warsztat Hefajstosa, ale w obu przypadkach na pewno przyda Ci się np. Muzeum Międzymorza, w którym przechowasz zdobyte podczas ekspedycji artefakty.

Nie mam zamiaru jednak rezygnować całkowicie z pierwszego pomysłu. Nim trafi na Olimp, każdą z głównych konstrukcji trzeba wcześniej wznieść od zera w jednym z miast w miarę postępów w kampanii. I tak pierwszą z nich jest ołtarz olimpijski, który w samouczku w skromnym wydaniu wznosimy, by niedobitki tych, którzy przetrwali potop, mogli znów odzyskać więź ze swymi okrutnymi bóstwami. Dzięki temu poza świątyniami, tak jak w oryginalnych grach Sierry, wciąż możemy wznosić monumentalne i kosztowne cuda architektury.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #114 dnia: 12.03.2023, 12:06:05 »
[Wybrane] cuda Olimpu i powiązane z nimi technologie

Poniżej te z cudów Olimpu, które są bezpośrednio powiązane z konkretnymi ścieżkami odkryć i technologii. Nazwy oczywiście mogą jeszcze ulec zmianie, a katalog jeszcze się nie wyczerpał - szczególnie przed wprowadzeniem dodatków [i zapomnianych sztuk Stygian oraz Nimf]. Poniższa rozpiska obejmuje rozgrywkę Grekami.

AGATHOS
Ołtarz Olimpijski: Threskeia [Kult].
Umożliwia kolekcjonowanie posągów bóstw oraz ich artefaktów.
Wielka Biblioteka: Filozofia.
Umożliwia kolekcjonowanie doskonałych pism [filozofia].
Amfiteatr: Dary Muz.
Ułatwia kolekcjonowanie m.in. doskonałych pism [sztuka].

KALOS
Elizejska Promenada: Estetyka.
Agora Apotheia: Oikos [Mieszkalnictwo].
Asklepieion: Higiena.

DIKAIOS
Pałac Politheon: Polis [Zarządzanie miastem].
Cyklopowy Mur: Eris [Wojna]
Areopag: Eirene [Dyplomacja]


Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #115 dnia: 15.03.2023, 13:29:55 »
MONUMENTY I ODKRYCIA: MECHANIKA

Jak to działa? Tak jak kampanie podzielone są trzy epoki - świt, czas i zmierzch herosów - tak i technologie i odkrycia są pogrupowane w ten sposób: po dziewięć odpowiadających im ścieżek, i po trzy epoki po trzy Odkrycia lub Technologie w każdej ze ścieżek [w sumie 2x9x9+9=151 Odkryć i Technologii do odblokowania, wliczając dodatkową ścieżkę dla Atlantów, nie licząc dodatków]. To mnóstwo. W pierwszych kampaniach dostępny jest jednak tylko pierwszy segment wszystkich Odkryć i Technologii, które przy każdym nowym mieście rozwijamy od początku z pomocą filozofów i uczonych.

Rozbudowa Olimpu może nas jednak wspomóc w tym procesie. Co prawda wciąż musimy od nowa wynajdywać kolejne odkrycia i wynalazki, ale a) określone budowle na Olimpie przyspieszają badania nad konkretnymi ścieżkami, a także b) wiele z nich zwiększa też szanse na np. pojawienie się w mieście geniuszy albo odblokowuje ulepszone lub nowe budowle badawcze; oraz c) umożliwiają zgłębienie poznanych już Technologii i Odkryć z konkretnej ścieżki. Każdą T/O można zgłębić dwukrotnie. Dzięki temu wraz z rozbudową Olimpu backtracking - powrót do tych samych misji [na przykład na wyższym poziomie trudności] - oferuje coś nowego, jednocześnie nie ingerując za bardzo w logikę rozgrywki [np. poprzez odkrycie Nauk Arystotelesa podczas misji Perseusza], a gracz ma poczucie postępu.

Przykład: Wielka Biblioteka a Filozofia
Na poniższym przykładzie spróbuję opisać tę mechanikę. Podczas jednej z misji kampanii Podróże Jazona, herosi i dawni uczniowie Chirona decydują się uhonorować jego śmierć budową Wielkiej Biblioteki*. Po jej ukończeniu możliwe jest jej wybudowanie także na zboczach Olimpu.

Wielka Biblioteka (podstawowa)
Ziarno wiedzy wymaga cierpliwości - i zasobów

Zachwycający monument wzniesiony ku czci mentora bogów i herosów, centaura Chirona, to jednocześnie archiwum największych dzieł, jak i miejsce spotkań wielkich uczonych i twórców, zjednoczonych ideą niesienia kaganka oświaty... byle jak najdalej od łatwopalnych woluminów.

Wielka Biblioteka umożliwia kolekcjonowanie doskonałych dramatów, wynalazków oraz traktatów filozoficznych i naukowych. Na pierwszym etapie rozwoju możliwe jest kolekcjonowanie dzieł rzadkich, takich jak Poezje Safony, Arithmetica Diofantosa czy Poetyka Arystotelesa.
Ponadto możliwe jest [opisane wcześniej] zgłębienie jednej ze ścieżki Odkryć, Filozofii: a dokładnie trzech pierwszych odkryć z Wieku Brązu, a każdy poziom Wielkiej Biblioteki przekłada się na wzrost wskaźnika edukacji oraz tempo badań w każdym wybudowanym od teraz mieście*. Ponadto umożliwia ulepszenie czytelni w miastach do rangi bibliotek.

Pierwszy poziom Wielkiej Biblioteki umożliwia pogłębienie pierwszych trzech Odkryć ścieżki Filozofii:

FILOZOFIA
Okres archaiczny

1. Filozofia przyrody
Ze śmierci ziemi rodzi się ogień...
Jońscy filozofowie przyrody upatrywali praprzyczyny istnienia w jednej substancji - arche - choć nie byli zgodni co do tego, czym owa arche dokładnie jest - ogniem czy wodą, ziemią czy bezkresem. Czujni na zmiany w samej physis, filozofowie przyrody zwracają baczną uwagę na jej przejawy w Twoim mieście.
Efekt: Gracz otrzymuje ostrzeżenie na miesiąc przed wybuchem wulkanu lub trzęsieniem ziemi oraz może postawić w mieście latarnie, które poza estetyką nieznacznie poprawiają bezpieczeństwo.
Ukryty efekt: Od teraz jednym z geniuszy może być Tales z Miletu.

Filozofia przyrody (pogłębiona)
Ze śmierci ognia rodzi się powietrze...
Uczeń Talesa z Miletu, Anaksymander, upatrywał pierwotnej przyczyny istnienia w bezkresie - apeironie - co tłumaczył w pierwszym w historii ludzkości dziele filozoficznym, O naturze. Jak tłumaczył, wszystko w naturze wszystko powstaje z bezkresu i do bezkresu zmierza, także wszechobecne w przyrodzie przeciwieństwa. Jego uczeń, Anaksymenes, twierdził jednak, że prastarą przyczyną wszystkiego jest powietrze, które w różnych stanach skupienia przeistacza się w inne elementy: rozrzedzone staje się ogniem, a zagęszczone - wodą lub ziemią pod stopami.
Efekt: Ostrzeżenia nadchodzą na trzy miesiące przed i obejmują również pustoszące uprawy fale przymrozków - ze śmierci ognia rodzi się powietrze - a ponadto określają rodzaj klęski żywiołowej. Możliwe jest również wzniesienie skały eolicznej, która poprawia estetykę i rozrywkę, a także umożliwia rozbudowę szkoły do szkoły filozoficznej.
Ukryty efekt: Do geniuszy odwiedzających miasto mogą dołączyć Anaksymander i Anaksymenes, a za pierwszym razem, gdy zgłębisz Filozofię przyrody, otrzymasz rzadkie dzieło O przyrodzie.

2. Pitagoreizm
Liczby rządzą światem
Pitagorejczycy i ich pieczołowite obliczenia, imponująca teoria muzyki i studia nad nocnym niebem to prawdziwa chluba Hellady. Ich badaniom nad prawami rządzącymi porządkiem natury towarzyszyły nieoczywiste wybory etyczne oraz metafizyczne, jak choćby rygor wegetarianizmu oraz orficka wiara w metempsychozę. To ich spekulacjom i diagramom zawdzięczamy między innymi szereg ważnych odkryć matematycznych.
Efekt: Jeżeli po udanym Odkryciu zdecydujesz się na badania nad Wynalazkiem, to badania te ruszą od 10 procent rozwoju. Umożliwia organizację wykładów, które na krótko dają bonus do badań oraz rozbudowę szkół do szkół geometrii. Ukryty efekt: Jednym z geniuszy odwiedzających miasto może być Pitagoras.

Pitagoreizm (pogłębiony)
Muzyka ziemska jest odbiciem muzyki sfer.
Pitagorasowi przypisuje się twierdzenie Pitagorasa o kwadratach przyprostokątnych, które w jakichś wersjach znano wcześniej w Babilonii i w Indiach, oraz wynalezienie skali muzycznej. Pitagoras doradzał dobre wychowanie i opiekę nad rodzicami i bliskimi oraz modlitwę. Żywoty Pitagorasa podają szereg przykładów, z których wynika, że pitagorejczycy - przedstawiciele szkoły pitagorejskiej - byli ludźmi dbającymi o równowagę ducha, nie nawykłymi do kłamstwa i kradzieży, słownymi i oddanymi wiedzy.
Efekt: Badania nad Wynalazkiem po Odkryciu ruszą od 20 procent, a szkoła geometrii może zostać rozbudowana do szkoły pitagorejskiej. Ukryty efekt: W mieście może pojawić się Teano lub Periktione.

3. Sofistyka
Człowiek jest miarą wszechrzeczy
Sofiści to wędrowni nauczyciele, wytrawni retorzy oraz pragmatyczni wykładowcy. Ich zdaniem, za upodobaniem teorii powinna zawsze iść niezrównana praktyka, a procesu dorastania powinni doglądać wyszkoleni pedagodzy. Rzecz jasna, nie za darmo.
Efekt: Możesz rozbudować kwatery pedagoga. Po rozbudowie kwatery przynoszą skromny dochód. Możliwa jest też wymiana technologiczna z zaprzyjaźnionymi miastami. Sekretny efekt: Wśród geniuszy może pojawić się Protagoras lub Gorgiasz.

Sofistyka (pogłębiona)
Uczyń słabszy argument silniejszym
Sofiści znacznie przyczynili się do rozwoju retoryki i językoznawstwa i jako pierwsi nadali badaniom naukowym kierunek humanistyczny. Nie mając zaufania do wiedzy rozumowej, odwoływali się do poznania zmysłowego oraz głosili względność prawdy, dla każdego innej (relatywizm), a powszechnie obowiązujące prawdy i zasady moralne uważali za wynik umowy społecznej.
Efekt: Umożliwia rozbudowę szkół do szkół retoryki oraz umożliwia wymianę technologiczną z miastami zaprzyjaźnionymi oraz neutralnie nastawionymi. Sekretny efekt: W mieście może pojawić się Hippiasz z Elidy lub Trazymach z Chalcedonu.

Kolejne poziomy rozbudowy Wielkiej Biblioteki odblokowują możliwość pogłębienia odkryć filozoficznych kolejnych epok, a nawet możliwość pogłębienia ich po raz ostatni. Ponadto poza rzadkimi tekstami i wynalazkami, możliwe jest również kolekcjonowanie wyjątkowych oraz mitycznych. Wielka Biblioteka mogłaby tym samym zostać rozbudowana trzykrotnie.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #116 dnia: 26.03.2023, 15:23:26 »
Aspekty Wielkiej Biblioteki

Na każdym z czterech poziomów rozbudowy monumentu możliwa jest dobudowa jego aspektu za dodatkowe materiały (w przypadku Wielkiej Biblioteki czterokrotnie), co przekłada się zarówno na rozgrywkę, jak i wygląd samego Olimpu - tym samym święta góra przy każdej rozgrywce wygląda inaczej. Możliwość dobudowania aspektów to nagroda za spełnienie wymagań opisanych we wskazówkach.

Przykład: Wielka Biblioteka

Aspekt A (grecki): Polana Aojdów
Jakie słowo wypowiesz, takie usłyszysz - Homer
Choć pozornie skromna, ta polana gromadzi największych aojdów Hellady. I choć pamięć śmiertelnych bywa zawodna, Olimpijczycy troszczą się o to, by tych, którzy poznali ich sekrety, trzymać jak najbliżej Olimpu. Cenzura czy mecenat?
materiały: okruchy Olimpu
wskazówka a: Kto pomoże Muzom śpiewać gniew Achilla?
wymóg a: Podczas jednej z misji w kampanii Iliada w mieście pojawi się geniusz.
wskazówka b: Kto zda relację Penelopie z Itaki?
wymóg b: Podczas jednej z misji w kampanii Odyseja również pojawi się geniusz.
Nagroda: Po spełnieniu warunków w Wielkiej Bibliotece może pojawić się Iliada lub Odyseja. Po wybudowaniu Polany Aojdów zauważalnie wzrasta szansa poznania sekretów Olimpu podczas ekspedycji, a w mieście może pojawić się Homer lub Hezjod.

Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #117 dnia: 27.07.2023, 19:00:44 »
Ścieżka Wynalazków

Wynalazki to przede wszystkim usprawnianie produkcji, od rolnictwa przez przetwórstwo, od metalurgii i alchemii, po codzienne usprawnienia w żegludze, budownictwie czy hodowli. To żmudna praca przerywana mniej lub bardziej rewolucyjnymi usprawnieniami.

Thalassa.
Agrokultura i hodowla.
Leśnictwo i łowy.


Metalurgia
Inżynieria i alchemia
Rzemieślnictwo


Monumenty
Astronomia i nawigacja
Urbanistyka


Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #118 dnia: 08.08.2023, 17:15:04 »
Fazy rozgrywki: kampania i co po kampanii?

Rozgrywka dzieli się na trzy fazy rozgrywki, które odblokowują kolejne epoki i poziomy trudności. W fazie pierwszej przejście kampanii w jej najprostszym trybie nie stanowi dużego wyzwania. Dopiero później poziom trudności stopniowo wzrasta - zarówno dzięki odblokowaniu nowej fazy, jak i możliwością powrotu do dopiero zakończonych misji na wyższym, pogłębionym poziomie trudności.

Przyjrzymy się tu - na przykładzie kampanii Greków - kolejno mapie kampanii, epokom, poziomom trudności i modyfikatorom.

FAZA PIERWSZA

W fazie pierwszej możliwe jest rozegranie kampanii z wieków ciemnych oraz wieków brązu - epoki mitycznej i epoki herosów - na najniższym poziomie trudności (śmiertelnik). Poznamy mity założycielskie Teb, Aten lub Troi oraz podążymy tropem wielkich herosów. Na tym poziomie możliwa jest tylko rozbudowa zboczy Olimpu, a rozgrywkę zamykają upadek Troi dla Greków i zatopienie Atlantydy dla Atlantów.

Rozgrywka jest w dużej mierze liniowa - choć nie tak, jak w oryginalnym Zeusie. Poszczególne kampanie (i misje) Greków i Atlantów w miarę postępów pojawiają się na interaktywnej mapie Hellady, podzielonej na regiony.

Dla przykładu, pierwsza poza samouczkiem kampania Greków to Porwanie Europy (brzmi znajomo? ;P), podzielone w pierwszej fazie na zaledwie cztery (rozbudowane) misje; dwie z nich są jednak "wymienne", bo można je przejść Grekami w Tebach lub Atlantami w Knossos. Cała kampania rozpoczyna się w wiekach ciemnych, od założenia Teb i wynalezienia Alfabetu, a kończy w epoce mitycznej zaślubinami Kadmosa z Harmonią i budową Akropolis, drugiej odblokowanej na zboczach Olimpu budowli. Ukończenie tych misji jest stosunkowo proste, a gracz nagradzany jest głównie materiałami budowlanymi (okruchami Olimpu).


Lotofag

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 72
    • Zobacz profil
Odp: Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga
« Odpowiedź #119 dnia: 08.08.2023, 17:37:13 »
FAZA PIERWSZA cd
Zobaczmy, jak rozkładają się kolejne bloki kampanii dla Greków.

Wieki ciemne
0. Deukalion i Pyrra

Wieki brązu

A. Epoka mityczna
1. Porwanie Europy
2. Perseusz i Meduza
3. Upadek Bellerofonta

B. Epoka heroiczna
4. Tułaczka Tezeusza
5. Podróże Jazona
6. Prace Heraklesa

7. Iliada
8. Odyseja
9. Klątwa rodu Edypa

Przejście poszczególnej kampanii odblokowuje możliwość przejścia jej na wyższym poziomie trudności (heros) - tym samym to od gracza zależy, czy priorytetem jest ukończenie kampanii czy też zmierzenie się z dodatkowymi wymaganiami.

Również odblokowywane technologie nie są szczególnie zaawansowane i dopiero dzięki rozbudowie budowli takich jak Akropolis czy Wielka Biblioteka na zboczach Olimpu można je dodatkowo pogłębić. Dla przykładu, we wspomnianym już Porwaniu Europy na samym początku można zbadać np. Alfabet (wieki ciemne), który odblokowuje place nauki niezbędne do edukacji mieszkańców.

Pod koniec kampanii w tym samym drzewku możliwe są technologie epoki mitycznej, jak Kult, Edukacja czy Dary Muz. Na wyższym poziomie trudności dzięki wybudowaniu Wielkiej Biblioteki na Olimpie możemy np. pogłębić technologię Alfabetu; dzięki temu otrzymujemy Pismo, które zastępuje Alfabet, a Twoje place nauki zamieniają się w czytelnie.

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre trzy):
Napisz malymi literami ile to jest piec odjac dwa (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre jeden):
Napisz malymi literami ile to jest piec odjac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre piec):

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem