To bardzo ciekawe!
Moim zdaniem głównym powodem jest ustawiona autoobrona (nawet jak rywal atakuje i jest przekupiony, autoobrona obsadza wieże i zmienia ustawienia w przemyśle, by więcej ludzi było przypisanych do kategorii wojsko) (to stąd te automatyczne zmiany).
Jednak nawet po wyłączeniu autoobrony i obsadzenia wież problem nie jest od razu rozwiązany. Nie wiem dlaczego. Parę pomysłów:
1) Gdy panuje wysokie niezadowolenie (szczególnie na wyższych poziomach trudności) pracownicy wychodzą ze swoich budynków rzadziej - nie jestem tego pewien, nigdy o tym nie słyszałem, ale może tak jest
2) Podobnie jak punkt wyżej, ale nie w związku z niezadowoleniem, ale ze strasznym poziomem higieny (i częstymi wybuchami zarazy) - także nie jestem pewien, nigdy o tym nie słyszałem
3) Tak jak punkty poprzednie, ale nie tylko niezadowolenie czy higiena, ale też inne rzeczy (widoczne w zakładce przegląd), np. zbliżająca się armia wroga, atak Zeusa na miasto, mało żywności, itp (wszystko co w zakładce przegląd podświetlone jest na żółto) - może to też jak punkty poprzednie powoduje - na wyższych poziomach trudności - mniejszą częstotliwość opuszczania budynków przez pracowników
4) Świątynie - nawet jeśli nie są czynne, może sytuacja tak niskiej liczby ludności przy 3 świątyniach psuje coś w funkcjach gry
Ogólnie wydaje mi się, że główny powód to autoobrona, spróbuj ją wyłączyć (także obsadzenie wież) i doprowadzić miasto do ładu. Jeżeli będzie to trudne, możesz spróbować zburzyć świątynie.
(Na początku pomyślałem też, że dozorca poszedł gasić jakiś pożar gdzieś daleko i dlatego nie wraca żeby patrolować swoje ulice, ale to jednak nie było to.
)