Nieśmiertelne Gry Szukaj
Nieśmiertelne Gry

Autor Wątek: Dzieci Nilu  (Przeczytany 15981 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« dnia: 13.12.2011, 19:20:06 »
Wątek wycięty z:
http://n-gry.pl/forum/index.php?topic=919.msg3571#msg3571


To chyba ciekawa gra z tego co piszesz.

Fajnie jest, jak plansza podzielona jest na kwadraty, bo przynajmniej można sobie wszystko ładnie zaplanować ;). A co sądzisz o CotN (Dzieciach Nilu, nie lubię polskiej nazwy ;))? Ciekawie wygląda tam mapa świata, gdzie można wykonywać niestandardowe akcje, typu budowa czegoś. Szkoda, że w Polsce mało kto się nią interesuje.

Bardzo to jest... złożone, właśnie gram od nowa i mam problem bo ciągle mi cegieł brakuje (mimo że większość cegielni jest blisko sklepów i wody) a ludzie potrzebują ciągle nowych i nowych świątyń. Swoją drogą, gdyby powstał oddzielny topic, moglibyśmy zastanawiać i zastanawiać się jak zbudować miasto (spełnić dany cel) przy jak najmniejszej liczbie i obciążeniu kapłanów i zadowoleniu na tyle dobrym, że nikt nie idzie "bronić Ankhu". ;)
A mapa świata – budowa, ekspedycja, wyzwalanie, kamieniołomy, narażeni na udar słoneczny (;)) handlarze... Taak, to zdumiewające, jak wieloma słowami można opisać nieliczne przecież – z technicznego punktu widzenia – czynności. Ale czy gdziekolwiek jest inaczej?

Hm, właśnie. W ML nie ma interakcji między innymi regionami. Nasz własny bywa dość... zajmujący (i jeszcze inne słowa z tej rodziny wyrazów) chociaż handel i tak nie wchodzi w grę. :(
Natomiast co do kwadratów – mnie właśnie z pewnej strony dziwi to, że choć w tym przypadku proces zakładania miast i wsi powinien być choć trochę uporządkowany, zbudowanie placu rynkowego może nie być takie proste. ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #1 dnia: 13.12.2011, 19:37:37 »
Może masz za mało cegielni? Ja stawiam zazwyczaj coś koło 14 i w miarę sprawnie idzie budowanie. Świątyń nie buduję, bo kaplice wystarczają. Jeden kapłan wystarcza na posługę w około 8 kaplicach, więc na tych najważniejszych wystarcza. Tych pomniejszych stawiam, jak już wszystko inne jest w porządku tzn. wszystkie pola są zliczane przez skrybów, działają apteki, szpitale i kostnica.

Nigdy nie słyszałem o "bronieniu Ankhu"? Co to takiego"

Cytuj
A mapa świata – budowa, ekspedycja, wyzwalanie, kamieniołomy, narażeni na udar słoneczny (;)) handlarze... Taak, to zdumiewające, jak wieloma słowami można opisać nieliczne przecież – z technicznego punktu widzenia – czynności. Ale czy gdziekolwiek jest inaczej?
Brzmi jak lekcja polskiego ;). To pytanie na końcu jest pytaniem retorycznym? ;)

To tylko gra, więc wszystko w pewnym stopniu jest uproszczone, bo inaczej samo zapoznanie się z zasadami zajęłoby lata.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #2 dnia: 13.12.2011, 19:57:30 »
Może masz za mało cegielni? Ja stawiam zazwyczaj coś koło 14 i w miarę sprawnie idzie budowanie.
Zapewne masz rację. Często buduję oszczędnie, gdyż obawiam się, że w dalszej grze zostanie za mało "prostych ludzi" do obsadzenia opuszczonych chat rolników. Ale nie wiem, co się dzieje, jeżeli wszystkie wioski się wyczerpią.

Cytuj
Świątyń nie buduję, bo kaplice wystarczają. Jeden kapłan wystarcza na posługę w około 8 kaplicach, więc na tych najważniejszych wystarcza. Tych pomniejszych stawiam, jak już wszystko inne jest w porządku tzn. wszystkie pola są zliczane przez skrybów, działają apteki, szpitale i kostnica.

To oczywiste; nie ma po co angażować nadzorców zbyt szybko. ;) Niemniej, moim zdaniem, w pewnym momencie dla Ozyrysa i Hathor przydadzą się te średnie świątynie a to z powodu świąt pór roku.

Cytuj
Nigdy nie słyszałem o "bronieniu Ankhu"? Co to takiego?"
Przepraszam, poniosło mnie z tymi metaforami... Gdy ludzie nie są zadowoleni, idą pod pałac protestować. ;p Chociaż dziwnie to wygląda gdy stoi tam tylko pojedynczy człowiek (miałam taką sytuację i to mimo że nastrój nie był jakiś strasznie podły, a średni). :D

Cytuj
To pytanie na końcu jest pytaniem retorycznym? ;)

To tylko gra, więc wszystko w pewnym stopniu jest uproszczone, bo inaczej samo zapoznanie się z zasadami zajęłoby lata.

I właśnie dlatego to jest pytanie retoryczne. A co do stylu – najgorsze, że na czas matury (pisemnej) muszę się go oduczyć (chociaż jest jeszcze prezentacja ;)).

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #3 dnia: 13.12.2011, 20:10:44 »
A jeszcze zapomniałem zapytać, jaką masz wersję gry? 1.3.0.1? Masz dodatek - Aleksandrię?

Po pewnym czasie dzieci dorastają, więc nie ma jakiegoś dużego problemu z brakiem robotników.

Zależy jakie ludzie mają preferencje. Opłaca się jeszcze stawiać sanktuarium dla patrona miasta, bo z biegiem czasu ludzie mają taką potrzebę.

Nic nie szkodzi ;). A skąd to porównanie do "bronienia Ankhu"? Tzn. jaki to ma związek ze strajkiem?

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #4 dnia: 13.12.2011, 20:36:21 »
Odpowiem po kolei:

1. Nie, 1.1.6.119 czy jakoś tak. Bez dodatków.
 
2. Jak wysłałam wiadomość, sobie o tym przypomniałam. Co do rodzin, zawsze mam problem z rozeznaniem kim są kobiety w pałacu faraona. :D Ogólnie sprawa kobiet jako córek jest dla mnie niejasna, raz też widziałam dom z samotnym mężczyzną (przynajmniej był w pierwszym polu), a ów mężczyzna... zamiatał podłogę dokładnie tak jak kobieta (w sensie, ta sama animacja)! :D

3. Osobiście zawsze odczuwam dumę z postawienia sanktuarium. Chociaż jak w niektórych misjach są świątynie poza miastem, to o ile mi wiadomo wybudowanie tychże powoduje, że nie trzeba stawiać ich miejskich odpowiedników.

4. Chodziło mi tylko o fakt istnienia zbiorowiska ludzi tuż pod pałacem. ;)

---

O, przypomniałam sobie jeszcze jedną ciekawą rzecz z ML. Pojawiają się daty dzienne, ale wszystkie miesiące (również luty!) mają po 30 dni, a jeśli długo się w grze zamarudzi, można doczekać i XXI wieku (mnie się udało chyba osiągnąć XVII). ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #5 dnia: 13.12.2011, 20:48:14 »
To ściągnij lepiej patch, bo zmienia on diametralnie grę, eliminuje masę błędów itp. Oto link: http://www.cdprojekt.pl/files/get/662/Patch_1_3_01.

Tu daję listę co zmienia patch:
Cytuj
Nowe funkcje:
* Kompatybilność z systemem Vista
* Dodano cegielnię (nowy budynek infrastruktury, który umożliwia magazynowanie cegieł bliżej placów budowy)
* Nowe statuy (2 małe, 2 duże i 1 ceglana)
* 3 nowe fontanny i 2 nowe gatunki krzaków
* 4 nowe place
* 2 nowe warianty ołtarzy
* Nowy wariant domu ceglarza
* Przyspieszona podróż na drogach
* Skuteczniejsi kapłani - teraz mają żony i dłużej aktywują budowle
* Poprawa budowy piramidy (sprawniejsza i przyspieszona)
* Zredukowany czas barteru podczas zakupów (ułatwia życie wszystkim)
* Świątynie skuteczniejsze w odniesieniu do ołtarzy
* Łatwiej wytworzyć papirus, jest on też skuteczniejszy
* Zmniejszony efekt "Bez zalania" Hapiego
* Scenariusz samouczka szybkiego startu
* Zasoby lepiej widoczne na mapie i minimapie
* Budynki wymagające dodatkowych określonych materiałów pokazują teraz, co jest potrzebne
* Problemy z łańcuchem zaopatrzenia są wyświetlane na budynkach, których one dotykają (np. brak łodzi do przewożenia przez rzekę)
* Wskaźnik "Bez problemów" (domy i postacie pokazują wszystkie typy zadowolenia przez cały czas)
* Rozkazy wydawane prawym przyciskiem są dostępne na nowym przycisku (budynki, które goszczą postacie z długimi kolejkami rozkazów mają teraz przycisk umożliwiający wybór tych opcji)
* Sterowanie kamerą za pomocą klawiszy WASD


Rozwiązane problemy:
* Zawieszanie związane z niemożnością dotarcia postaci na pogrzeb
* Zawieszanie związane z migracją kapłanów
* Kupcy na poziomie światowym w niektórych scenariuszach blokowali się na skraju mapy
* Zawieszanie, kiedy zablokowani kupcy byli okradani przez bandytów
* Postacie blokowały się czasami podczas prób wejścia na łodzie trzcinowe
* Tekst aktywacji budynku usługowego oraz wizytacji nie aktualizował się prawidłowo
* Klawisze dostępu nie działały prawidłowo w grze i menu
* Robotnicy nie używali prawidłowo niektórych barek
* Budynki z dokami (przystanie barek, nabrzeża, stocznie) powinny być teraz łatwiej umieszczane
* Dostojnicy zajęci polowaniem czasami nie mogli dotrzeć do niektórych celów
* Poprawiono animację ataku wojownika z rydwanu
* Dzieci czasami ślizgały się zamiast chodzić
* Nagłówki transakcji z kupcami na poziomie światowym były nieprawidłowo oznaczane
* Sklepy czasami odmawiały sprzedaży towarów
* Czterocyfrowe wartości prestiżu nie wyświetlały się prawidłowo
* Pałacu nie można było odbudować, jeśli został zniszczony w drugim samouczku
* Miejsca na poziomie świata wymagające bloków wapienia wliczały czasami te, które już użyto w piramidach
* Ilości broni nie wyświetlały się prawidłowo na poziomie świata
* Kilka poprawek tekstu dla scenariusza i kampanii
* Zredukowano rozmiar plików zapisu
* Poprawiono wydajność
* Poprawiono niesione zasoby i animacje
* Poprawiono grafikę budynków miejskich
* Poprawiono animację rydwanu
* Poprawiono grafikę księżniczki
* Postacie zablokowane w różnych sytuacjach
* Zawieszanie związane z postacią na łodzi podczas migracji jej rodziny
* Żołnierze ginęli lub blokowali się, uniemożliwiając walkę na poziomie świata
* Zawieszanie związane z zablokowanymi bandytami
* Łodzie kupieckie czasami nie mogły dotrzeć do krawędzi mapy
* Lokalne barki nie docierały do doków i nie mogły być używane
* Pogrzeby przyciągały niewłaściwe osoby
* Dostojnicy nie polowali ani nie pływali
* Taryfy nie dotyczyły rzeczywistych transakcji
* Pieczywo związane z pozyskiwaniem towarów przy wymianie lub w obszarach składowania nie było prawidłowo zliczane
* Włóczędzy blokowali się podczas żebrania
* Łodzie trzcinowe nigdy nie znikały
* Raporty na temat szybkiej fluktuacji popytu
* Ustawienie prędkości gry wpływało na różnice w rozgrywce
* Klawisze F1 i ? nie wyświetlały spisu pomocy
* Ziarno pojawiało się przed zakończeniem budowy spichlerza
* Festiwale wokół nie wzniesionych budowli
* Sanie nie mogły dotrzeć do przystani barek
* Sanie i barki niewłaściwie się między sobą zamieniały
* Postacie nosiły niewłaściwe oznaczenia zewnętrzne
* Powtórzenie scenariusza kampanii mogło doprowadzić do konwersji na scenariusz spoza kampanii
* Automatyczne zapisy podczas kampanii nie zawierały wszystkich danych kampanii
* Zawieszanie, kiedy jednostki przekraczały rzekę, a rodziny migrowały

Tak, ale takie misje to rzadkość i zazwyczaj trzeba to sanktuarium budować samemu. Większym wyzwaniem jest postawienie latarni morskiej czy biblioteki, ale to już w dodatku tylko. A i jeszcze budowa wielkiej piramidy dużo czasu zajmuje.

Dalej nie widzę związku ;). W ogóle co to jest ten Ankh? Jakiś symbol życia w stylu krzyża, czy coś mi się pomyliło?

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #6 dnia: 13.12.2011, 21:02:01 »
Tak, dokładnie.

Ło, zmiany są rzeczywiście spore. Ciekawe, czy patch zmienia sytuacje związane z wpisywaniem kodów bo w związku z nimi były dwa bugi, z których jeden powodował olbrzymie ułatwienie gry bez możliwości cofnięcia tego, a drugi kasował wszystkie surowce z mapy.

A papirus, rzeczywiście wydawał mi się kłopotliwą sprawą. :P

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #7 dnia: 17.12.2011, 09:10:17 »
Puk puk! Przeszłam już półtorej misji z patchem i wyżej wymienionych kodów nawet nie próbowałam ;).

Parę spostrzeżeń:
  • Trochę zastanawiający jest fakt, że małżonka kapłana musi spełniać potrzeby zdrowotne i religijne u (zazwyczaj) innych kapłanów.
  • Nowe placyki są ładne z bliska, natomiast z daleka prezentują się dość pstrokato.
  • Statuy Ra i Ozyrysa wyświetlają się na białym polu i żaden placyk ani też kasacja takiegoż tego nie zmienia.
  • Niekiedy część żywności (pomimo spichlerza i licznych piekarni) cały czas pozostaje w składach żywności. Jednak w tym przypadku za winowajców uważam leniwych skrybów. :P
  • Bardzo podoba mi się rozbudowa menu nadzorcy. ;)
  • Nie wiem, z czym związany jest ten dziwny problem, ale dwa razy pałac mi się sam zapadł pod ziemię i musiałam wczytywać autosave'a. Klawisz Delete mam zbyt daleko od palców aby jego przypadkowe wciśnięcie wchodziło w grę.

I jeszcze jedno pytanie: Na jakiej podstawie rozbudowywać populację dostojników? Może lepiej najpierw rozwinąć sieć podatkową? Ale gdy są nowi rolnicy, i tak tę sieć trzeba będzie powiększyć. ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #8 dnia: 17.12.2011, 15:30:56 »
Mnie się jeszcze nigdy nie zdarzyło, żeby mi się pałac zapadł pod ziemię ;). Może budujesz go na terenach niebezpiecznych pod względem ryzyka związanego z nieoczekiwanie dużym wylewem Nilu?

Dostojnicy rozwijają się czasem bez naszej woli, więc raczej ciężko to zaplanować. A z siecią podatkową nie jest znowu tak ciężko, na początku wystarczy tylko jeden skryba, a z biegiem czasu można dodać ich więcej. Mnie najbardziej denerwuje, jak jest czas siewów, a skrybowie sobie załatwiają swoje potrzeby, albo jak dwóch na raz zlicza te same pola.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #9 dnia: 17.12.2011, 16:18:54 »
Hm, a mnie się naprawdę skończyli mieszkańcy wiosek i teraz nie mam skąd wziąć nowych chłopów. Myślę o przeniesieniu służby, ale jej też nie mam aż tak wiele a jeszcze mam zamiar wytrenować żołnierzy...

Tak, to ta misja http://cotn.heavengames.com/game/walkthru/itjtawy/itjtawy-jayhawk

ale nie wiem, czy zacząć od nowa. ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #10 dnia: 17.12.2011, 17:50:31 »
Może poczekaj trochę, z czasem dzieci pracowników powinny opuszczać domy i przeprowadzać się do tych pustych, choć rzeczywiście dosyć długo to trwa. Zawsze jednak można przyspieszyć tempo i nie trzeba tyle czekać.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #11 dnia: 17.12.2011, 19:51:10 »
Z tym już nie mam większych kłopotów. Teraz problemem jest zablokowanie celów na mapie. Nie mogę ani zaatakować rabusiów (ich obozowiska zniknęły po zapłaceniu haraczu [nie było opcji ataku], choć wyraźnie wskazówka głosi, że potrzeba radykalnych środków), ani wznieść monumentu dla Hathor (bo go nie ma na mapie). Mur wzniosłam, wszystkie kopalnie i inne placówki poza kanałem odblokowałam (włącznie z Zaginioną Oazą), wezwani handlarze przychodzą. Mam około 150 punktów prestiżu.

Też czekać? A może spróbować uaktywnić wszelkie możliwe kontakty, choćby to miało zrujnować gospodarkę? ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #12 dnia: 17.12.2011, 20:19:17 »
Na pewno rabusiów da się pokonać tylko później jeszcze wrócą jak zapłaciłaś okup.

Monument dla Hathor da się wznieść dopiero po wybudowaniu albo muru lub kanału albo jeszcze dopiero po pokonaniu rabusiów. Na pewno jest tam jakaś zależność, że jak wykonasz jedno to się pojawi następne, a nie że od razu można wszystko wykonać. Wybrałaś mur więc może nie ukończyłaś jego budowy? Masz to potwierdzone na mapie świata? Bo budowa zajmuje trochę czasu, a towary trzeba dostarczać regularnie, nie tak jak przy wielkim kanale, że się tylko raz wyśle i po sprawie.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #13 dnia: 17.12.2011, 20:26:37 »
Mam towary wysłane i chyba się nie chcą odświeżyć z powrotem na zero. Ale jeszcze sprawdzę, dzięki. ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #14 dnia: 17.12.2011, 20:30:33 »
Jak jednak ten mur będziesz miała wybudowany to spróbuj z kanałem, bo na szczęście jedno nie blokuje drugiego.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #15 dnia: 17.12.2011, 22:24:47 »
A, udało się, mur został wybudowany do końca i stela się odblokowała, tak przy okazji to jakimś cudem wygrałam bez rozgromienia obozu... gra zgłosiła wygraną zaraz po wznowieniu porzuconego wcześniej kontaktu z najemnikami. :D

Dziękuję za porady... Próbowałeś kiedyś bawić się edytorem? Bo ja z tą wodą i jej poziomami to wymiękam. :-X

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #16 dnia: 17.12.2011, 23:17:00 »
To gratuluję :).

Wszedłem raz tylko do edytora, tak z ciekawości, ale misji nie próbowałem robić. Jednak edytor daje dużo możliwości i nie trzeba tyle czasu poświęcać na pisanie tekstów czy dodawanie faktów co w Zeusie.

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #17 dnia: 18.12.2011, 18:10:26 »
Aaa...
Jakie to cudowne.
Skrybowie nie pracują, bo nie ma państwowej żywności,
nie ma państwowej żywności, bo skrybowie nie pracują...

Chyba za wcześnie z cegielniami i papirusem poleciałam. :/

Jedyne pocieszenie, to setny post tutaj ;)

enost

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 273
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #18 dnia: 26.12.2011, 21:26:52 »
Skrybowie chyba czasem pracują nawet bez żywności, tylko że ich zadowolenie spada. A państwowa żywność jest nawet i bez skrybów, tylko że w niewielkich ilościach ;).

Anelg

  • Nie do końca
  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 388
  • Płeć: Kobieta
  • Lurker? Zaglądaczka? Nieważne :P
    • Zobacz profil
Dzieci Nilu
« Odpowiedź #19 dnia: 27.12.2011, 09:55:26 »
Właśnie o to chodzi, że ich zadowolenie spada na tyle, że wynoszą się z miasta. ;p Ale jakoś poszło w końcu.

Edytor ma jedną fajną rzecz – da się postawić niemal dowolną strukturę, więc można podejrzeć jak wygląda (no głównie wizualnie) miasto albo jego fragment bez czekania, aż przyjdą ludzie, cegły etc. Tylko nie ma różnorodnych wersji świątyń, ale da się to przeżyć. ;)
I tak wróciłam na razie do Faraona. :P Zaglądam do wszystkiego po trochu, bo potem czasu nie będzie. :<

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziewiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dziewiec):
Stolica Polski (malymi literami) (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre osiem):
Napisz malymi literami ile to jest piec odjac dwa (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre jeden):

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem