Nieśmiertelne Gry Szukaj
Nieśmiertelne Gry

Wyślij odpowiedź

Nazwa:
Email:
Temat:
Ikona wiadomości:

Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek

Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziesiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dwa):
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre trzy):
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac piec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre siedem):

Skróty: naciśnij alt+s aby wysłać wiadomość, alt+p aby ją podejrzeć


Podgląd wątku

Wysłany przez: Anelg
« dnia: 15.01.2012, 18:03:37 »

Hm :P

No ale tu nie ma całych gier do zrobienia a temu, o czym mówicie zapewne można całą sekcję poświęcić? :P

A, i czy tam można wgrywać grafiki wiernie odwzorowywujące pierwowzór? :P

Prosty przykład oparty na pięciu kafelkach, gdy się bawiłam jeszcze wczoraj, ot, taki tylko test (fajniejszy też mam, ale na razie ciii):
Wysłany przez: Haspen
« dnia: 15.01.2012, 17:26:33 »

A owszem, bardzo podobne do RPG Makera, a ze względu na wygląd tilesów, do wersji XP, którą to posiadam :D Ech, stare dobre czasy...
Wysłany przez: Anelg
« dnia: 15.01.2012, 16:34:45 »

Wczoraj buszowałam sobie po necie będąc ciekawa, czy da się edytować tereny w grach bezpośrednio z pliku .map.  :-X Niestety, nie znalazłam takiego ustrojstwa, natomiast natknęłam się na coś innego...

http://www.mapeditor.org/

Jest to darmowy program do tworzenia mapek. Wymaga instalacji, ale zajmuje jakieś 20MB. Niestety, pośród wielu posiadanych przezeń wersji językowych polska wersja nie występuje, dlatego nie będę deklarowała jak istotnie wiele daje on możliwości. ;) Wiem już jednak podstawy podstaw i z chęcią je poniżej opiszę. :)

Gdy mamy zamiar utworzyć nową mapkę, program pyta nas o tryb mapki, bowiem oprócz trybu zwykłego opartego na prostokątach i kwadratach, twórcy udostępnili również tryb izometryczny. Równocześnie z wyborem trybu decydujemy, jakiej wielkości ma być standardowa płytka i ile jaki ma być (wyrażany w całych płytkach) rozmiar całej mapy.

Dobrze. Mamy przed sobą pustkowie szare niczym Hades odsłony drugiej. Nie posiadamy jednak jeszcze żadnych kafelków. Dlaczego? Otóż musimy je załadować. Możemy skorzystać z paczek zapisanych w wewnętrznym formacie programu. Co jednak ważniejsze i przyjemniejsze, można także w tym samym celu wykorzystać plik graficzny (dostępne są najbardziej znane formaty obrazków).
Robi się to przez opcję "New (External) Tileset" w menu Map na pasku zadań. Plik ten może być zarówno małym, pojedynczym kafelkiem, jak i dużym plikiem obejmującym cały zestaw płytek gotowych do użycia. Wszystko zależy od tego, jaką wielkość kafelka podamy podczas importowania obrazka.

Program może kroić zaimportowany przez nas plik na kawałki. Jeśli chcemy zatem, by program spośród podanych kilku płytek mógł sporządzić pojedyncze kafelki, musimy spreparować plik w odpowiedni sposób. Oho, coś trzeba robić! Niedobrze! – mógłby ktoś pomyśleć. Jednak wystarczy krótkie odtworzenie sobie sytuacji, by się tego nauczyć. ;)
Przykład:
Cytat: example
Standardowy kafelek posiada wielkość 24x24. Chcemy umieścić 16 takich kafelków w jednym zestawie. Najprościej będzie zatem stworzyć obrazek o wielkości 96x96 z kafelkami ułożonymi 4x4. Oczywiście może być również opcja 48x192/2x8 etc.
Przykład 2:
Cytat: example
Standardowy kafelek posiada wielkość 24x24. Chcemy jednak umieścić obiekt czterokafelkowy 2x2 bez dzielenia go na kawałki. W tym celu importujemy plik o wielkości 48x48 i określamy jego wielkość w programie – również 48x48.

Jeżeli okaże się, że kafelki kładą się nierówno względem całej mapy, jest możliwa również opcja dodania odpowiedniego przesunięcia.

Uwaga: proszę nie podawać wielkości kafelka większej niż wynosi cały plik!

Twórcy nie dali nam zbyt wielkiego wyboru, jeśli chodzi o gotowe zestawy. Jednocześnie zachęca to do tworzenia sobie mapki tak, jak chcemy, a nie wyręczania się czymś na siłę. ;)

Istnieją także warstwy, a nawet możliwość ustawienia ich przezroczystości.

Jeśli chodzi o otworzenie pliku czy zapis, wielu możliwości nie ma. Program obsługuje własny format oraz kilka innych, nieco egzotycznych, natomiast zapisuje w tymże wewnętrznym formacie oraz jako obrazek. Ale...  wygląda na to, że to dopiero rozgrzewka, nikt jeszcze nie wrzucił jedynki z przodu. :>

Na koniec dodam to, co w nazwie tematu – jest Open Source, zatem każdy, nawet my, może nie tylko zaproponować zmiany, ale się i do nich się przyczynić. Ale na mnie nie liczcie! :)



A po co o tym piszę? :) Myślę, że niektórym z nas to się przyda. Możemy bowiem dla wielu gier prezentować propozycje bez wykonywania screenów (na przykład, trochę naciągany: aktualnie nie mam gry, ale kafelki zachowane mam i myślę sobie, aby...). Zastanawiać się, 'co by było, gdyby'. Przedstawiać plany tworzenia modów (jeśli dotyczy). Hmmm, a czy Haspen przypadkiem nie mówił czegoś o mapce do RPG?  ;) Poza tym, po prostu niedobrą Anelg to zaciekawiło. :P



Administrator wyraził zgodę na ten ów jakże reklamowy wątek.
;)
Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem