Nieśmiertelne Gry > Zeus Pan Olimpu

Zeus: Tytanomachia - Reedycja Zeusa wg Lotofaga

(1/26) > >>

Lotofag:
Przyszedł mi do głowy pomysł na reedycję Zeusa w wersji nieco bardziej rozbudowanej i obejmującej podstawkę i dwa dodatki. Jest to koncepcja amatorska i będę ją sukcesywnie doskonalił, więc byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie. Pomysłem jest reedycja, ponieważ nie ma sensu od nowa tworzyć misji i wyszukiwać mało znane dokonania herosów, wciąż wszystko bazuje na klasycznych wzorcach, pracach Heraklesa i wyprawie Argonautów, greckim panteonie i potwornej menażerii. Chciałbym zmienić kilka rzeczy, by grę uczynić nieco bardziej kompleksową i... egzotyczną? Oceńcie sami.

Marzę o podstawce oferującej dwie cywilizacje - Greków i Atlantów - oraz dwóch samodzielnych dodatkach oferujących po jednej cywilizacji każdy - Nimfy i Stygian. Każda z cywilizacji miałaby osobny panteon, odrębne koncepcje światopoglądowe, sanktuaria i niektóre surowce. Nie udaremniałoby to jednak handlu pomiędzy nimi.

Zeus: Tytanomachia - Podstawka zorientowana głównie na klasyczne misje, ale i konflikt bogów olimpijskich z tytanami i tytanidami, a także założenie i upadek Atlantydy. Antyczni Grecy z panteonem czternastu bóstw oraz wyrafinowani Atlanci wspomagani przez czternaścioro tytanów i tytanid. Obydwie cywilizacje mają możliwość korzystania z usług każdego spośród jedenastu herosów i heroin.

Pangea: Sanktuarium - Dodatek wprowadzający enigmatyczną i miłującą wolność cywilizację nimf, które - zrażone zniszczeniami po wojnach bogów i zmaganiach herosów - postanowiły odizolować się od reszty świata i zamieszkać w niedostępnych puszczach i gajach. Dodatek wprowadza zupełnie odmienny i rządzący się innymi zasadami panteon tak zwanych Opiekunów oraz wprowadza możliwość budowy osiedli mieszkalnych na wodzie.

Pandora: Dzieci Tartaru - Dodatek drugi, skoncentrowany na historii Stygian, istot zamieszkujących Krainę Umarłych i okoliczne włości od czasu uwolnienia wszelkich bolączek przez Pandorę. Pragnąc powrotu na powierzchnię przebijają się przez Hades, szukając zeń wyjścia i sprzeciwiając się kaprysom mściwych bóstw olimpijskich. Patronują im tajemniczy Chtonidzi. Dodatek ten być może wprowadza poziomy/podziemia i umożliwia piętrową budowę miast.

Niebawem doślę resztę informacji.

Lotofag:
Pokrótce o mitologii, głównie w proponowanej podstawce. System pozostaje bez większych zmian - budujemy sanktuaria, by zjednać sobie bogów, którzy w zamian spełniają nasze prośby. W przybytkach herosów szukamy ratunku przed krwiożerczymi monstrami zsyłanymi przez bóstwa lub atakującymi bez patronatu.

Jednak tym razem życie religijne Greków i Atlantów jest bardziej rozbudowane. Ponieważ tym razem społeczeństwo zarówno jednych, jak i drugich, jest bardziej rozwarstwione - istnieją trzy "poziomy" społeczne i trzy rodzaje zabudowy mieszkalnej (2x2, 3x3 i 4x4) - również potrzeby są bardziej zróżnicowane. Domy elit (3x3) na pewnym stadium rozwoju będą potrzebowały dostępu do kaplicy, a posiadłości arystokracji (4x4) nikt nie zamieszka, jeżeli w mieście nie zostanie wybudowana przynajmniej jedna świątynia. Ponadto bogowie skwapliwie odpowiedzą na nasze prośby i zapewnią więcej błogosławieństw, jeżeli zamiast prostej świątyni wzniesiemy im jedyne w swoim rodzaju (i w mieście) sanktuarium, skąpane w łasce bogów i podatników.

Stąd apeluję o stworzenie tak zwanego wskaźnika Kultu. Dostęp do kaplic zwiększa go nieco i zapewnia przychylność mieszkańców, ale dopiero świątynia lub sanktuarium zapewnia przychylność oraz obecność samych niebiańskich bądź tytanicznych sprzymierzeńców. Również wznoszone na cześć bogów pomniki oraz monumenty znacząco wspomniany wskaźnik przesuwają na naszą korzyść.

Przybytki bóstw

Są to:

- kaplice - wzniesione z pomocą bardzo skromnych zasobów marmuru/granitu i drewna posągi bóstw na postumentach (4x4), zapewniające dalszą rozbudowę domom elit. Sam decydujesz o bóstwie (musi być życzliwe), któremu taka kaplica zostanie postawiona.

- świątynie - spełniające dokładnie taką samą funkcję, co w pierwowzorze. Liczba możliwych do wzniesienia świątyń zwykle zależy od licznika populacji przy maksymalnej liczbie czterech na miasto.

- sanktuaria - monumentalne i wystawne budowle z tak zwanymi orszakami - gigantycznymi posągami bóstw w otoczeniu życzliwych półbożków - i gargantuicznych rozmiarów świątyniami i kolumnadami. Jedynie najbardziej rozbudowane miasta mogą sobie na nie pozwolić (maksimum to jedno na miasto). Zachwycone bóstwo miesiącami przesiaduje w ukochanym mieście. Tu dwa pomysły:

                               1) Bóstwo zapewnia dodatkowe błogosławieństwo, spełnia tak zwaną większą prośbę. Dla przykładu: Dionizos na życzenie władcy wyrusza ze swym orszakiem menad i sylenów, aby zasiać zamęt w miastach wrogów, osłabiając obronność wszystkich pozostałych miast na mapie świata.
                                2) Sanktuarium można dodatkowo rozbudować. Dla przykładu - sanktuarium Zeusa, po wynajęciu geniusza* i dostawach dóbr luksusowych, drewna i złota, zostaje obdarzone dwoma posągami Nike i złotą wersją posągu Zeusa. Jest to proces niebywale czasochłonny i wymagany tylko w najtrudniejszych misjach.

Lotofag:
Bogowie.

Bóstwa greckie pozostają bez zmian, dochodzi jedynie jedna bogini - łagodna i miłosierna Hestia, której staranne zabiegi, by na Olimpie i na ziemi panował względny spokój powodują, że - za jej namową - niektóre bestie i armie opóźniają swój atak. Po wybudowaniu sanktuarium, jeżeli opcja większej prośby zostałaby wprowadzona, na życzenie powściąga gniew mściwego boga i powstrzymuje jego nadejście. Jest to jednak wyczerpujące i roztrzęsiona Hestia rzadko decyduje się na podobny czyn.

Poniżej hierarchia bogów i bestii im podległych. Większość pozostaje bez zmian z oryginałem.

Zeus - Cyklop (bardzo rzadko może wysłać swego Orła na polowanie, gdyż ten zasadniczo podlega gestii Prometeusza)
Posejdon - Kraken
Hades - Cerber
Hera - Hydra*
Demeter - Spiżowy byk
Atena - Arachne, Meduza**
Apollo - Gryf
Artemida - Potworny dzik
Hestia - Eris
Ares - Smok
Hefajstos - Talos
Afrodyta - Hektor
Hermes - Mantikora
Dionizos - Menada

*istnieje również pomysł, by Hera opiekowała się Karkinosem, którego nasłała niegdyś na Heraklesa. Wówczas Hydra musiałaby podlegać któremuś z tytanów. O tym napiszę później, przy opisach samych tytanów i ich ulubieńców. Innym z pomysłów jest opieka Hery nad Argosem, stuokim olbrzymem, którego jedynie Orfeusz potrafi ułagodzić.

**Atena ma aż dwójkę popleczników. Jest to spowodowane potrzebą harmonii wśród herosów, wśród których niepokojąco dużo bestii musiałby zabić Herakles. Tym samym również Ptaki stymfalijskie musiały zniknąć z "jadłospisu".

Bestie sprzymierzone z tytanami i tytanidami:

Gaja - Pyton
Uranos - Syrena
Kronos - Erynia
Reja - Lew nemejski
Atlas - Ladon
Prometeusz - Orzeł
Hekate - Medea*
Hyperion i Teja - Pentezylea
Astrajos i Eos - Eol i Wichry**
Okeanos i Tetyda - Scylla
Pallas - Minotaur
Asteria i Perses - Echidna
Kojos i Fojbe - Sfinks
***Pan - Satyr/Helios - Feniks/Faeton

*Innym pomysłem jest to, by zamiast Medei na wężowym rydwanie, którą jedynie Jazon potrafi przepędzić z miasta, Hekate nasyłała na metropolię potężną Styks, której jedynie Achilles, obeznany z tajnikami nieśmiertelności, potrafi stawić opór. Wówczas Jazon - w zgodzie z mitologią - mógłby pokonać Spiżowego byka, a Menadę u Achillesa pokonałby inny heros.

**Wraz z pojawieniem się w mieście Eola, w mieście pojawiają się psotne Wichry. Sam Eol nie czyni nikomu krzywdy, jednak wraz z jego przedłużającą się w mieście obecnością wypuszcza kolejne z Wichrów. Początkowo pojawia się Zefir, który psotami rozprasza dostawców, później Notos, który przepędza ulewami i mgłą statki transportowe, aż wreszcie atakujący głównie uprawy Euros i niszczycielski, gwałtowny Boreasz.

***Ponieważ istnieją jeszcze cztery bóstwa związane z misjami, a nie samymi cywilizacjami, i tak samo życzliwe Grekom, jak i Atlantom, nie podjąłem decyzji, czy Atlantów wspierać będzie pomocny żeglarzom i nawigatorom Helios, czy też pasterski bożek Pan. Podobnie nie wiem, czy Helios ześle swego syna, Faetona, czy też świętego ptaka Feniksa.

Bóstwa "spoza" cywilizacji.

Charakter niektórych misji będzie wymagał wzniesienia świątyni jednemu z czterech bóstw, których przymierze z jedną lub drugą cywilizacją nie jest wiążące. Tym bogom nie można jednak wznieść sanktuarium.
Są to:

Temida, która wyśle milczącą i śmiercionośną Kariatydę, by rozprawiła się z tymi, którzy nie przestrzegają praw i unikają odpowiedzialności.

Tyche, kapryśna i filuterna bogini szczęścia, której chimeryczne nastroje odpowiadają nazwie jej pupila, Chimery.

Eros, przedwieczny bożek pożądania. Ci, których żądze są nienasycone, powinni się strzec równie nienasyconej Lamii, żerującej na ścierwach nieszczęsnych przechodniów.

Pan, koźli bożek pasterzy, nasyłający swych mniej dostojnych kamratów, Satyrów, by wabili ofiary na moczary.
albo
Helios, wszechwidzący bóg słonecznej tarczy, którego syn, Faeton LUB rozżarzony ptak, Feniks, doszczętnie spalą Twoje miasto.

Lotofag:
Herosi i Heroiny

Ponownie można zbudować przybytek dla herosa, aby przepędził daną poczwarę lub wyruszył na zleconą przez wyższą instancję misję. Dochodzą również trzy aspekty:

1) potężniejsze monstra. Niektóre monstra nie podlegają bezpośrednio żadnemu z bóstw lub tytanów i nękają ziemię i Olimp z niezwykłą potęgą. Jedynie połączone siły kilkorga herosów mogą sprostać tym pomiotom. Są to:

     a) Nemezis, której mrożącą krew w żyłach obecność mieszkańcy prędko poczują na własnej skórze, gdy jej wzrok z zagadkowych przyczyn spocznie na danym mieście. Sami bogowie lękają się jej i jedynie śpiew Orfeusza, retoryczne popisy Chirona i odwaga Achillesa są w stanie zaimponować jej na tyle, że odleci z miasta w poszukiwaniu innych kalających Fatum.
     b) Gigant - potężny twór Gai, której rozkazów czasem słucha, a czasem je ignoruje z nieznanych przyczyn. Bez ingerencji bogów jedynie potężny Herakles potrafi go osłabić na tyle, by zamieniony w kamień przez głowę Meduzy przechowywaną przez Perseusza rozpadł się w proch od podniebnych szarż Bellerofonta.
     c) Hekatonchejr, jeden z trojga braci, czasami pomagający Zeusowi w walce z Tytanami, jednak zbyt często poszukujący rozrywki na własną rękę. Kamienne pociski w lot zauważa bystrooki Odyseusz, ostrzegając przed nimi prowadzącą gwałtowny kontrostrzał Atalantę i Jazona, który odważnie nań naciera.
     d) Tyfon, przed którego imieniem drżą niebiosa i podziemia, to najpotężniejszy przeciwnik. Biada herosowi, który stara się stawić czoła jego rozżarzonej gardzieli bez magicznych balsamów Kirke, boskiej siły Heraklesa i wojennej techniki Tezeusza, ale nie potrafi czmychnąć poza jego zasięg jak uskrzydlony Bellerofont.

2) wyprawy. Niektóre szczególnie wyczerpujące wyprawy lub misje są zlecane więcej niż jednemu herosowi. Jazon skorzysta z pomocy Heraklesa albo Atalanty w wyprawie po Złote Runo, a Odyseusz jedynie zyska przy pomocy Kirke. Wówczas w mieście można zbudować więcej niż jeden przybytek.

3) ekspedycje badawcze. Czasem wyruszysz z własnej woli, a nie z przykazania bogów, by z dalekich zakątków i nieznanych krain przywieźć egzotyczne dobra* i nieznaną wiedzę**. Kto lepiej będzie pertraktował z mieszkankami Lemnos niż Jazon? I czy rada Chirona nie zjedna Ci zaufania centaurów w stopniu większym niż uzbrojona armia?

*egzotyczne dobra. Aby posiadłość arystokracji doprowadzić do ostatecznej rozbudowy, wymagane są egzotyczne dobra, których nie zdołasz pozyskać inaczej niż poprzez ekspedycje. Również niektóre specjalne budowle - na przykład Muzeum Mediterraneum - wymagają eksponatów, należy o tym pamiętać.

**Atlanci i Grecy posiadają specjalną zdolność, dzięki której niektóre budynki mogą pracować nieco wydajniej. Dzięki Projektom Naukowym i Wynalazkom, opracowywanym przy pomocy naukowców i inżynierów, jesteś w stanie zapewnić im lepszy byt. Grecy mogą poprawić np. umiejętność Retoryki, dzięki czemu częściej wygrywają zawody, natomiast Atlanci usprawnią flotę umiejętnością Meteorologii. Umiejętności tych jest niewiele i w nie tak dużym stopniu ułatwiają funkcjonowanie miasta, jednak są nieco pewniejsze niż przechadzki bogów po wybranych segmentach miasta. Ekspedycje naukowe znacząco przyspieszają badania.

Lotofag:
Herosi kontra bestie.

Herakles - żaden mocarz nie pokona tego potomka Zeusa, a tym bardziej wężogłowa Hydra, Lew nemejski o odpornej na ciosy skórze czy nękający z góry Orzeł. (Herakles jest też w stanie pokonać Cerbera, jednak z uwagi na proporcje to zadanie zwykle zleca się Orfeuszowi, chyba że w opisie misji przewidziany jest inny scenariusz).

Odyseusz - błyskotliwy Odys z Itaki nie będzie miał problemu z rozprawieniem się ze Scyllą, Cyklopem lub Syreną.

Tezeusz - niewielu śmiałków z podobnym oddaniem ochroni Twe miasto przed zakusami Minotaura, Spiżowego byka lub Wielkiego dzika.

Perseusz - jak nie podziwiać Perseusza, którego sznyt bitewny doceni nawet poczwarna Meduza, Kraken czy rozpity Satyr?

Jazon - ten heros z Jolkos nie ma sobie równych, gdy walczy z Talosem czy Smokiem. Ponoć nawet rozwścieczona Medea słucha z uwagą jego słów. (Potrafi też zgładzić Spiżowego byka, jednak: jak wyżej)

Achilles - roniąc łzy po poległych kompanach Achilles nie ma słabych punktów zwłaszcza przy boju z wojowniczą Pentezyleą, złowieszczym Hektorem czy rozszalałą Menadą.

Bellerofont - czy ktoś z mniejszą zaciekłością zasypie gradem ciosów z powietrza żarłoczne monstra - Chimerę, Lamię lub Mantikorę?*

Atalanta - odważnej łuczniczce nie zadrży strzała podczas starcia z Feniksem/Faetonem, Gryfem i Pytonem. (Ponoć jest w stanie zgładzić również Wielkiego dzika)

Orfeusz - kojąca muzyka mami i powściąga gniew Ladona, Cerbera czy Erynii.

Chiron - gdy siła argumentu nie wystarcza, Chiron pokazuje groźnym i jadowitym monstrom - Sfinksowi, Eris i Echidnie - że nie wychował pokoleń bohaterów przypadkiem.

Kirke - ta budząca postrach czarodziejka z Ajai osiągnęła mistrzostwo w arkanach przemian. Arachne w wyniku działania jej czarów zmieni się w niegroźnego pajączka, Eol straci władzę nad rozszalałą wichurą, a Kariatyda zastygnie w osłupieniu. Na wieki.


Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Odpowiedz

Idź do wersji pełnej