14
« dnia: 25.02.2021, 16:20:18 »
Gram na wersji z GOG i tutaj wczytywanie gry nie trwa zbyt długo, choć mój komputer jest dość leciwy. Gra działa płynnie i jak dotąd nie pojawiły się żadne błędy techniczne, co jest jakimś plusem.
Dużo osób mówi, że gra jest za łatwa, a wg mnie nie jest to do końca prawda. Owszem, nie ma kataklizmów, wojen i innych utrudnień, jednak nie tak łatwo jest zbudować dobrze zbalansowaną gospodarkę. Pieniądze można zdobyć tylko z handlu (ewentualnie w nagłych przypadkach poprzez zburzenie budynków), jednak żeby handlować z miastami trzeba mieć wystarczający poziom prestiżu. Może się tak zdarzyć, że wyda się wszystkie pieniądze i później już nie będzie się miało jak podnieść prestiżu.
Mało jest surowców naturalnych dostępnych z poziomu miasta, bo poza produktami rolniczymi jedynie glinę można wydobywać. Pozostałe, czyli miedź, kość słoniowa, złoto itd. trzeba kupić, a to kosztuje. Mnie było trudno wyprodukować nadwyżkę, którą można sprzedać i równocześnie utrzymać na stałym poziomie wille i rezydencje. Oczywiście mówię już o późniejszych misjach, bo gdzieś tak do misji 7 nie ma za wiele trudności, nie buduje się dużych miast. W przypadku dalszych misji musiałem poświęcić kilka godzin, żeby spełnić wymogi misji. Na razie najtrudniejsza była dla mnie misja 11, czyli ta którą prezentował GamerZakh. Teraz jestem w misji 12, a ogólnie wszystkich ich jest 13.
Fajnie, że jest możliwość w niektórych misjach rozpoczęcia z już zaczętym miastem, a nie na pustej mapie. Zawsze to jakieś urozmaicenie, tym bardziej, że rozgrywka nie jest zbyt dynamiczna. Obce miasta jedynie żądają przysłania towarów i to chyba w sposób dość losowy, tzn. mogą zażądać każdego dostępnego towaru, niezależnie od etapu gry, tak mi się przynajmniej wydaje. Niestety nie otrzymuje się darów od innych miast, nie mówiąc o jakichś innych interakcjach, które urozmaiciłyby grę, np. jeśli spełni się prośbę to miasto zaczyna handlować jakimś dodatkowym towarem, zwiększa obrót lub zmniejsza ceny itp. Szkoda też, że wszystkie misje opierają się na tym samym schemacie, czyli trzeba mieć określoną populację ludzi, różnego rodzaju domy na odpowiednim poziomie, prestiż, oraz wybudowane monumenty. Innych celów brak. Dodatkowo zawsze się ma dostęp do wszystkich surowców, które się już poznało, czyli jak dojdzie się do misji, w której jest glina to już przez wszystkie następne misje będzie się miało dostęp do tej gliny. Wg mnie ciekawiej by było, gdyby misje również tym się różniły, że różne produkty trzeba nabywać z importu, a nie zawsze te same.
Gra ma wiele mankamentów, które twórcy pewnie jakoś będą starali się naprawiać, jednak mnie się w miarę podoba. Tak czy inaczej nie wiem jeszcze ile w nią pogram. Na pewno postaram się ukończyć całą kampanię, a później może zrobię przerwę i po jakimś czasie zobaczę czy są dodane nowe treści do gry.