Anno 1503 to RTS z naciskiem bardziej na ekonomię niż militarne aspekty z 2002 roku.
Anno Domini 1503 - to tego roku postanowiłeś spełnić swoje dziecięce marzenia i wyruszyć w nieznane. Wybuduj prężnie funkcjonujące miasta, zapewnij swoim mieszkańcom potrzebne towary i panuj nad nowymi ziemiami.
Anno 1503 to druga odsłona serii Anno. Jak w każdej z gier z tej serii celem gracza jest wybudowanie potężnego miasta. Najważniejszym zadaniem jest dodatnie saldo i kolejne złote monety wpływające do skarbca, dzięki którym gracz będzie mógł pozwolić sobie na sfinansowanie wojska. Do potęgi militarnej dojść można tylko poprzez prężną gospodarkę. Tworzą ją placówki produkcyjne wytwarzają dziesiątki towarów: surowców budowlanych (narzędzie, drewno, cegły), dóbr luksusowych (najrozmaitsze jedzenie, biżuteria, trunki), uzbrojenie. Tylko duże miasto potrafi utrzymać dużą armię. Im więcej dóbr luksusowych gracz dostarczy mieszkańcom swojego miasta, tym większe podatki będą skłonni oni płacić.
Dużą różnicą w stosunku do pierwszej odsłony Anno jest to, że Arystokracja domaga się całkiem nowych domów, plebs rozwijając się i rozbudowując swoje domostwa nigdy nie będzie arystokracją. Arystokracja ma całkiem inne potrzeby. Można powiedzieć, że jedyne co ich łączy z pospólstwem to potrzeba żywności; nawet ubrań żądają innych, także trunków i placówek. Nie obejdą się bez estetycznych parków.
Największą jednak różnicą w stosunku nie tylko do ostatniej części, oraz jak się okazuje także do kolejnych jest to, że ludność wcale nie płaci podatków, a tak naprawdę kupuje na straganach towary jakie się jej dostarcza. Kiedy statki z danymi towarami przestaną przypływać to nie dość, że domostwa zaczną cofać się w rozwoju, to nie dostaniemy od ludzi ani jednej złotej monety.