Nieśmiertelne Gry Szukaj
Zeus Pan Olimpu

Wyślij odpowiedź

Uwaga - podczas czytania wysłano 23 odpowiedzi, może chcesz przejrzeć swoją wiadomość?
Nazwa:
Email:
Temat:
Ikona wiadomości:

Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek

Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziesiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dwa):
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre trzy):
Napisz malymi literami ile to jest trzy odjac jeden (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre cztery):

Skróty: naciśnij alt+s aby wysłać wiadomość, alt+p aby ją podejrzeć


Podgląd wątku

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 21.01.2024, 11:09:47 »

Concept art Olimpu z gry 'God of War' - niestety nie mogłem znaleźć autorstwa.
Wysłany przez: ziemek8
« dnia: 19.01.2024, 17:14:32 »

Niezły art. Skąd pochodzi? :)
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 18.01.2024, 19:00:55 »

Schemat Olimpu bez rozbudowy w załączniku.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 28.12.2023, 16:25:31 »

Sekrety i kłamstwa

Dopiero po przejściu rozgrywki na najniższym poziomie trudności Mojry stawiają przed Tobą wyzwanie - jesteś jedynie obserwatorem czy decydujesz o własnym losie, korzystając ze swojego wyjątkowego daru powrotu do minionych zdarzeń?

Mojry uczą Cię, jak utrwalać wątki przeznaczenia w materiale, dzięki czemu sekrety Olimpijczyków odsłaniają przed Tobą ukrytą wcześniej całość. Zdobyta wiedza przykuwa uwagę bóstw, które zaczną zlecać Ci kolejne zadania i misje - po cichu licząc na to, że zawiedziesz.

W praktyce wygląda to tak, że na wyższych poziomach trudności podczas konkretnych misji bóstwa mogą zlecić Ci konkretne zadania, które utrudnią rozgrywkę. W zamian za to nie tylko otrzymasz nieco dodatkowych zasobów za ukończenie misji, ale też podzielą się z Tobą jednym z sekretów dotyczących ich samych lub pozostałych bóstw - albo nawet Twojej przeszłości.

Sekrety - od drobnych w górę - to bezcenna waluta, dzięki której możesz wznieść i rozbudować sanktuaria bóstw na stokach Olimpu i zyskać ich aprobatę.

Przykład. Pierwszy sekret poznasz dzięki sowiookiej Atenie w misji Założenie Teb na wyższym poziomie trudności. Bogini wymaga od Ciebie budowy ołtarza, jednak złóż marmuru pilnuje krwiożerczy smok Aresa. Przechytrzenie go będzie wymagało sprytu.

Ukończenie ołtarza nie jest warunkiem ukończenia misji, jednak w nagrodę otrzymasz więcej okruchów Olimpu, a wdzięczna bogini podzieli się z Tobą sekretem Aresa. Ten sekret, wraz z innymi na które natrafisz w przyszłości, może uruchomić lawinę zdarzeń

Sekret: Okrutny Ares, poza szczękiem oręża, darzy uczuciem jedynie jadowite smoki. Te oślizgłe kreatury poruszają w nim nieznaną strunę, której na próżno szuka jego własne potomstwo.

Ten i kolejne sekrety patrona wojny pozwalają dowiedzieć się o rzuconej na niego klątwie. Gdy jednak dowiesz się o wstydliwym sekrecie Aresa, ten zleci Ci niezwykle trudną misję, po której ukończeniu otrzymasz możliwość wzniesienia Sanktuarium.

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 14.08.2023, 12:44:40 »

FAZA DRUGA

Druga faza rozgrywki rozpoczyna się wraz z przejściem kampanii na najniższym poziomie trudności. Do tego czasu zbocza Olimpu powinny być choć częściowo zabudowane (a niektóre budynki nawet rozbudowane o poziom, jak np. Ołtarz Olimpijski czy Wielka Biblioteka).

Do tego czasu udało Ci się zwrócić uwagę zarówno bóstw, jak i tytanów. W drugiej fazie gry celem jest pozyskanie ich sympatii oraz przejęcie kontroli nad Helladą (i nie tylko). Domyślny poziom rozgrywki to od teraz heros, a gęste chmury nad Olimpem rozwiewają się, by umożliwić Ci rozbudowę na stokach Olimpu.

Kampania. Dawne misje kampanii pozostają bez zmian, z dwoma wyjątkami. Po pierwsze, domyślny poziom trudności to teraz heros, co wydłuża większość kampanii o kilka dodatkowych misji i wprowadza dodatkowe sekrety do tych już istniejących. Po drugie, możliwe jest też rozgrywanie głównych miast kampanii - jak Teby, Ateny czy Argos - do epoki klasycznej.

W drugiej fazie dochodzą też cztery nowe kampanie - dwie Greków i dwie Atlantów - które rozpoczynasz już w epoce archaicznej, a także szereg misji poświęconych bogom.

Misje od bóstw. Twój dar odmieniania wyroków czasu zwrócił uwagę bóstw i tytanów, którzy zaczynają zlecać Ci misje budowy poświęconych im miast i sanktuariów. W zamian poznasz ich sekrety i własną przeszłość, a także przeniesiesz poświęcone im sanktuaria na świętą górę Olimp. Czy odbudowa Eleusis pozwoli Ci zaskarbić sobie zaufanie dostojnej Demeter? A może priorytetem jest dla Ciebie opieka nad Efezem i rozwikłanie sekretu pożaru w sanktuarium Artemidy?
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 12.08.2023, 12:40:43 »

MODYFIKATORY

Każde miejsce, w którym zakładasz osadę, ma swój zestaw modyfikatorów, które nieco zmieniają charakter rozgrywki - ułatwiając ją lub znacznie utrudniając. Czasem oznaczają one klątwę lub błogosławieństwo bóstw, innym razem wynikają po prostu z warunków naturalnych danej krainy. Jak wieloletnia obecność jadowitego pomiotu Aresa wpłynęła na glebę wokół Teb? Czy dostęp do świętego źródła Muz poprawi zdolności artystyczne mieszkańców Helikonu? Na co mieszkańcom Lemnos łatwopalne drewno, skoro nad ich rzemiosłem czuwa gburowaty Hefajstos?

Liczba modyfikatorów zależy od poziomu trudności. Dzięki rozbudowie Olimpu możliwe jest pojawienie się nowych pozytywnych modyfikatorów albo zniwelowanie niektórych ograniczeń.

Śmiertelnik: jeden pozytywny* modyfikator (błogosławieństwo).
Heros: jeden pozytywny i jeden negatywny (przekleństwo).
Półbóg: jeden pozytywny i dwa negatywne, w tym jeden poważny.
Bóg: jeden pozytywny i trzy negatywne, w tym jeden poważny.

*Liczba pozytywnych modyfikatorów może ulec zmianie (do max. trzech) dzięki rozbudowie Olimpu.

Błogosławieństwa (przykłady)

Prorocze wizje. Czy to dar Apolla czy może euforyczne wyziewy z jaskiń pod osadą? Niezależnie od przyczyny, sny w tym tajemniczym miejscu są wyjątkowo wyraziste, zwiększając szanse na pojawienie się w mieście genialnych wyroczni oraz powodzenie ekspedycji.

Ognie boskiej kuźni. Większość uznałaby pomysł założenia osady przy wulkanie za obłąkany. Ty jednak wiesz, że łaska podziemnych kowali spływa na tych, którzy nie boją się sparzyć w imię geniuszu. Obróbka metali przebiega dwa razy szybciej, a każda era miasta przynosi nagrodę w postaci Wynalazku.

Matka Noc, Ojciec Zmierzch. Mówi się, że jest to miejsce szczególnie ukochane przez upiorne potomstwo Nocy. I choć dzień jest tu wyraźnie krótszy, a pełgające cienie czasem przybierają niepokojące kształty, Twoi wrogowie niechętnie zdecydują się na atak, a wrodzy bogowie - nie chcąc zadzierać z przedwieczną Nyks - spędzają tu jak najmniej czasu.

Przekleństwa (przykłady)

Zatruta gleba. Klątwa Demeter czy legowisko smoka? A może jedno i drugie? Na tej zatrutej ziemi mało co wyrośnie, więc możesz pożegnać się z rolnictwem.

Myśliwy czy ofiara? Nie każda dzicz chce trafić potulnie pod topory osadników i czasem natura daje odwet. Drapieżne wilki atakują osadników, a myśliwi znikają w tajemniczych okolicznościach. Czyżby dołączyli do orszaku boskiej łowczyni - a może dosięgła ich jej strzała?

Zdradzieckie odmęty. Wody u wybrzeży osady są wyjątkowo zdradzieckie. Mniejsze łodzie rybackie nie mają z nimi szans, a handel morski i żegluga wojskowa są znacznie trwają o wiele dłużej.

Przekleństwa (poważne)

Jadowita gleba. Ktokolwiek wpadł na pomysł założenia tu osady, postradał zmysły. Na tej jałowej glebie rosną tylko kępy akonitu, a pobliskie sadzawki to wylęgarnia węży. Trucizna w glebie, wodzie i powietrzu nie tylko uniemożliwia rolnictwo, ale też powoli wybija bydło i zwiększa prawdopodobieństwo zarazy. Nie zdziw się, jeśli osadę nawiedzi Smok lub Meduza.

Zielona śmierć. Zakładanie tu osady to świętokradztwo. Masz wrażenie, że leśne bóstwa, dzikie bestie i wszechobecną głuszę łączy jeden umysł. Łowy czy wyrąb drewna jest praktycznie niemożliwy, a watahy wilków pojawiają się w środku miasta. Co więcej, Twoją osadę regularnie nawiedzają mściwe driady lub rozjuszona bestia. Nim zareagujesz, znikają bezszelestnie w głuszy...

Groza głębin. To miejsce tylko czeka, by wrócić na samo dno morza. Wzburzone fale i niekończące się sztormy świadczą o wściekłości morskich bóstw - nie ma co liczyć na rybaków czy żeglugę. Zabudowa zbyt blisko brzegu błyskawicznie skończy w głębinach, a Twoja cenna wysepka powoli się kurczy - aż nie zostanie nic.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 09.08.2023, 01:10:37 »

POZIOMY TRUDNOŚCI - PODSUMOWANIE

Śmiertelnik
Poziom domyślny kampanii w pierwszej fazie gry. W większości przypadków nieograniczony czas pokonywania misji oraz materiały budowlane i plany budowli olimpijskich jako nagrody. Niższe ceny oraz wskaźniku gniewu bóstw (hybris).

Heros
Poziom zaawansowany kampanii w pierwszej oraz drugiej fazie gry. Przynajmniej jeden negatywny modyfikator każdej misji. Wynik oraz nagroda zależne od czasu ukończenia misji oraz spełnienia dodatkowych wymogów. Wydłużony czas każdej kampanii - dodatkowe misje oraz kolonie. Ta sama mapa, wyższe wymagania. Możliwość pogłębienia badań. Dużo ciekawsze nagrody - od dodatkowych modyfikatorów regionalnych i znajdziek, po sekrety bóstw oraz plany rozbudowy budowli olimpijskich i aspektów. Część z poszlak prowadzi do nowych misji i ekspedycji (na wyższych poziomach trudności) np. poprzez kolekcje i gwiazdozbiory.

Półbóg
Poziom zaawansowany w drugiej fazie gry. W pierwszej (kampanii) poziom drastycznie wzrasta, większość misji jest na czas, a wymagania są niemal niemożliwe do osiągnięcia bez wsparcia Olimpu. Jednocześnie wydłuża kampanie, a po ich ukończeniu umożliwia rozwój miast do epoki archaicznej. Na tym poziomie jest automatycznie część misji bóstw i tytanów (faza druga). W misjach są po dwa negatywne modyfikatory, ale i dodatkowe nagrody i znajdźki, w tym zaawansowane plany Olimpu oraz co lepszych aspektów. Mapy są takie same lub podobne; możliwe np. że nagle niemożliwe jest zbudowanie większych budowli. Gniew bogów.

Bóstwo
Najtrudniejszy poziom, odpowiadający trzeciej fazie gry - Tytanomachii. Po trzy lub cztery negatywne modyfikatory, wymagania dla wytrawnych graczy, rozbudowa miast do epoki klasycznej i hellenistycznej. Poziom sekretnych misji, bardzo odległych ekspedycji oraz wojny tytanów. Nagrodą są plany stoków oraz szczytów Olimpu; oraz najrzadsze artefakty.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.08.2023, 19:49:28 »

POZIOMY TRUDNOŚCI
W pierwszej fazie możliwe są dwa poziomy trudności dla każdej z kampanii - śmiertelnik oraz heros. W drugiej dochodzi też poziom półboga, który nie tylko wprowadza dodatkowy (poważny) negatywny modyfikator, ale też wprowadza presję czasu. Poziomy trudności, poza innym przydziałem materiałów budowlanych, oferują też dodatkowe nagrody: pozytywne modyfikatory, znajdźki, sekretne lokalizacje na mapie Hellady (i poza) oraz Aspekty.

Dopiero na wyższych poziomach trudności możliwe jest odkrycie sekretów olimpijskich bóstw oraz (dla własnej satysfakcji) pogłębienie wiedzy o mitologii greckiej.

Dla przykładu wspomniane już Porwanie Europy. Na poziomie śmiertelnika przejście całej kampanii składającej się z czterech misji jest dość proste, zwieńczone możliwością budowy pierwszego poziomu Akropolis na zboczach Olimpu. Ukończenie pierwszej misji wieńczy otrzymanie materiałów budowlanych, a celem jest rozbudowa osady i wynalezienie pierwszej technologii drzewka Logos: Alfabetu.

Ta sama mapa wymaga jednak więcej od herosa. Smoczy jad przesączył się do gleby i uniemożliwił uprawę roli, a wskazówkę na jego pokonanie oferuje jedynie tajemnicza Atena - najpierw trzeba jednak postawić Jej ołtarz - a to wymaga marmuru. Czas ucieka, ale przejście tego scenariusza umożliwia poznanie sekretu Aresa. Kto nie chciałby dowiedzieć się, skąd właściwie bierze się zamiłowanie boga wojny do tych przerośniętych jaszczurek?

Przejście misji na poziomie śmiertelnika nie wymaga zabicia smoka Aresa aż do kolejnej misji. Na poziomie herosa jest to już oczekiwane, a za odpowiednio szybką reakcję gracz jest dodatkowo nagradzany - za całokształt może otrzymać sekret Aresa, niezbędny do budowy sanktuarium boga wojny, a także modyfikatora Smocze potomstwo, dzięki któremu w całym regionie (nie tylko w Tebach) w oddziałach hoplitów będzie więcej jednostek.

Dopiero w fazie drugiej możliwe jest przejście na poziom półboga. W pierwszej misji pojawi się drugi negatywny modyfikator - klątwa Aresa - a zatruta gleba nie tylko uniemożliwi rolnictwo, ale też sprawi, że ludzie zaczną chorować. Co więcej, na zabicie smoka dostaniesz limit czasu. Ciężko? Ciężko. Kiedy jednak uśmiercisz bydlaka i zakończysz misję, otrzymasz gwiazdę w gwiazdozbiorze Smoka, który wskazuje drogę do sekretnej ekspedycji; a także odblokujesz Aspekt Smoczej straży przy Akropolis.

Pamiętaj też, że kampania na poziomie herosa jest o dwie misje dłuższa, a na poziomie półboga - o trzy.

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.08.2023, 17:57:23 »

FAZA PIERWSZA - cel

Celem fazy pierwszej jest przyjemna rozgrywka z możliwością rozbudowy świątyń, zapoznania się z mechaniką czy najbardziej znanymi greckimi mitami na najniższym poziomie trudności. Od strony fabularnej wciąż kierujemy Eidolonem, który doradza kolejnym władcom po potopie i stara się odzyskać uwagę bóstw i tytanów. Faza ta odpowiada właściwej rozgrywce w Zeusa.

Rozgrywkę tę zmienia nieco wprowadzenie drugiego z czterech poziomów trudności - herosa. Dzięki niemu przed graczami w odwiedzonych już misjach pojawiają się nowe wyzwania (i nagrody), na miastach pojawiają się tzw. modyfikatory, a każda z kampanii wydłuża się o jedną lub dwie misje.

Oto przykład Porwania Europy:

Poziom trudności (śmiertelnik)
1. Założenie Teb.
2a. Gniew Aresa (Grecy)
2b. Europa na Krecie (Atlanci)
3a. Poszukiwanie Europy (Grecy).
3b. Minos, Sarpedon i Radamantys (Atlanci)
4. Zaślubiny Kadmosa i Harmonii.

Poziom trudności (heros)
5. Narodziny Dionizosa
6. Saga rodu Kadmosa

Poziom trudności (półbóg) - dopiero w fazie drugiej
7. Siedem bram Teb

Przejście tej samej kampanii na wyższym poziomie trudności oznacza dodatkowy negatywny modyfikator oraz wyższe wymagania, ale też wyższą nagrodę. Na przykład w misji Założenie Teb Twoim celem - podobnie jak w oryginale - jest określona populacja oraz wynalezienie Alfabetu. Na wyższym poziomie sprawa się komplikuje: po pierwsze, nagroda nalicza się za czas ukończenia rozrywki. Po drugie, na Teby nałożony jest modyfikator zatruta gleba - jad smoka w podziemnych wodach sprawia, że rolnictwo jest niemożliwe. Po trzecie, dodatkowo punktowane jest m.in. wybudowanie ołtarza Ateny, co wymaga marmuru; tego jednak pilnuje smok. I nagle rozrywka staje się nieco bardziej wymagająca. ;)
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.08.2023, 17:37:13 »

FAZA PIERWSZA cd
Zobaczmy, jak rozkładają się kolejne bloki kampanii dla Greków.

Wieki ciemne
0. Deukalion i Pyrra

Wieki brązu

A. Epoka mityczna
1. Porwanie Europy
2. Perseusz i Meduza
3. Upadek Bellerofonta

B. Epoka heroiczna
4. Tułaczka Tezeusza
5. Podróże Jazona
6. Prace Heraklesa

7. Iliada
8. Odyseja
9. Klątwa rodu Edypa

Przejście poszczególnej kampanii odblokowuje możliwość przejścia jej na wyższym poziomie trudności (heros) - tym samym to od gracza zależy, czy priorytetem jest ukończenie kampanii czy też zmierzenie się z dodatkowymi wymaganiami.

Również odblokowywane technologie nie są szczególnie zaawansowane i dopiero dzięki rozbudowie budowli takich jak Akropolis czy Wielka Biblioteka na zboczach Olimpu można je dodatkowo pogłębić. Dla przykładu, we wspomnianym już Porwaniu Europy na samym początku można zbadać np. Alfabet (wieki ciemne), który odblokowuje place nauki niezbędne do edukacji mieszkańców.

Pod koniec kampanii w tym samym drzewku możliwe są technologie epoki mitycznej, jak Kult, Edukacja czy Dary Muz. Na wyższym poziomie trudności dzięki wybudowaniu Wielkiej Biblioteki na Olimpie możemy np. pogłębić technologię Alfabetu; dzięki temu otrzymujemy Pismo, które zastępuje Alfabet, a Twoje place nauki zamieniają się w czytelnie.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.08.2023, 17:15:04 »

Fazy rozgrywki: kampania i co po kampanii?

Rozgrywka dzieli się na trzy fazy rozgrywki, które odblokowują kolejne epoki i poziomy trudności. W fazie pierwszej przejście kampanii w jej najprostszym trybie nie stanowi dużego wyzwania. Dopiero później poziom trudności stopniowo wzrasta - zarówno dzięki odblokowaniu nowej fazy, jak i możliwością powrotu do dopiero zakończonych misji na wyższym, pogłębionym poziomie trudności.

Przyjrzymy się tu - na przykładzie kampanii Greków - kolejno mapie kampanii, epokom, poziomom trudności i modyfikatorom.

FAZA PIERWSZA

W fazie pierwszej możliwe jest rozegranie kampanii z wieków ciemnych oraz wieków brązu - epoki mitycznej i epoki herosów - na najniższym poziomie trudności (śmiertelnik). Poznamy mity założycielskie Teb, Aten lub Troi oraz podążymy tropem wielkich herosów. Na tym poziomie możliwa jest tylko rozbudowa zboczy Olimpu, a rozgrywkę zamykają upadek Troi dla Greków i zatopienie Atlantydy dla Atlantów.

Rozgrywka jest w dużej mierze liniowa - choć nie tak, jak w oryginalnym Zeusie. Poszczególne kampanie (i misje) Greków i Atlantów w miarę postępów pojawiają się na interaktywnej mapie Hellady, podzielonej na regiony.

Dla przykładu, pierwsza poza samouczkiem kampania Greków to Porwanie Europy (brzmi znajomo? ;P), podzielone w pierwszej fazie na zaledwie cztery (rozbudowane) misje; dwie z nich są jednak "wymienne", bo można je przejść Grekami w Tebach lub Atlantami w Knossos. Cała kampania rozpoczyna się w wiekach ciemnych, od założenia Teb i wynalezienia Alfabetu, a kończy w epoce mitycznej zaślubinami Kadmosa z Harmonią i budową Akropolis, drugiej odblokowanej na zboczach Olimpu budowli. Ukończenie tych misji jest stosunkowo proste, a gracz nagradzany jest głównie materiałami budowlanymi (okruchami Olimpu).

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 27.07.2023, 19:00:44 »

Ścieżka Wynalazków

Wynalazki to przede wszystkim usprawnianie produkcji, od rolnictwa przez przetwórstwo, od metalurgii i alchemii, po codzienne usprawnienia w żegludze, budownictwie czy hodowli. To żmudna praca przerywana mniej lub bardziej rewolucyjnymi usprawnieniami.

Thalassa.
Agrokultura i hodowla.
Leśnictwo i łowy.


Metalurgia
Inżynieria i alchemia
Rzemieślnictwo


Monumenty
Astronomia i nawigacja
Urbanistyka

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 26.03.2023, 15:23:26 »

Aspekty Wielkiej Biblioteki

Na każdym z czterech poziomów rozbudowy monumentu możliwa jest dobudowa jego aspektu za dodatkowe materiały (w przypadku Wielkiej Biblioteki czterokrotnie), co przekłada się zarówno na rozgrywkę, jak i wygląd samego Olimpu - tym samym święta góra przy każdej rozgrywce wygląda inaczej. Możliwość dobudowania aspektów to nagroda za spełnienie wymagań opisanych we wskazówkach.

Przykład: Wielka Biblioteka

Aspekt A (grecki): Polana Aojdów
Jakie słowo wypowiesz, takie usłyszysz - Homer
Choć pozornie skromna, ta polana gromadzi największych aojdów Hellady. I choć pamięć śmiertelnych bywa zawodna, Olimpijczycy troszczą się o to, by tych, którzy poznali ich sekrety, trzymać jak najbliżej Olimpu. Cenzura czy mecenat?
materiały: okruchy Olimpu
wskazówka a: Kto pomoże Muzom śpiewać gniew Achilla?
wymóg a: Podczas jednej z misji w kampanii Iliada w mieście pojawi się geniusz.
wskazówka b: Kto zda relację Penelopie z Itaki?
wymóg b: Podczas jednej z misji w kampanii Odyseja również pojawi się geniusz.
Nagroda: Po spełnieniu warunków w Wielkiej Bibliotece może pojawić się Iliada lub Odyseja. Po wybudowaniu Polany Aojdów zauważalnie wzrasta szansa poznania sekretów Olimpu podczas ekspedycji, a w mieście może pojawić się Homer lub Hezjod.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 15.03.2023, 13:29:55 »

MONUMENTY I ODKRYCIA: MECHANIKA

Jak to działa? Tak jak kampanie podzielone są trzy epoki - świt, czas i zmierzch herosów - tak i technologie i odkrycia są pogrupowane w ten sposób: po dziewięć odpowiadających im ścieżek, i po trzy epoki po trzy Odkrycia lub Technologie w każdej ze ścieżek [w sumie 2x9x9+9=151 Odkryć i Technologii do odblokowania, wliczając dodatkową ścieżkę dla Atlantów, nie licząc dodatków]. To mnóstwo. W pierwszych kampaniach dostępny jest jednak tylko pierwszy segment wszystkich Odkryć i Technologii, które przy każdym nowym mieście rozwijamy od początku z pomocą filozofów i uczonych.

Rozbudowa Olimpu może nas jednak wspomóc w tym procesie. Co prawda wciąż musimy od nowa wynajdywać kolejne odkrycia i wynalazki, ale a) określone budowle na Olimpie przyspieszają badania nad konkretnymi ścieżkami, a także b) wiele z nich zwiększa też szanse na np. pojawienie się w mieście geniuszy albo odblokowuje ulepszone lub nowe budowle badawcze; oraz c) umożliwiają zgłębienie poznanych już Technologii i Odkryć z konkretnej ścieżki. Każdą T/O można zgłębić dwukrotnie. Dzięki temu wraz z rozbudową Olimpu backtracking - powrót do tych samych misji [na przykład na wyższym poziomie trudności] - oferuje coś nowego, jednocześnie nie ingerując za bardzo w logikę rozgrywki [np. poprzez odkrycie Nauk Arystotelesa podczas misji Perseusza], a gracz ma poczucie postępu.

Przykład: Wielka Biblioteka a Filozofia
Na poniższym przykładzie spróbuję opisać tę mechanikę. Podczas jednej z misji kampanii Podróże Jazona, herosi i dawni uczniowie Chirona decydują się uhonorować jego śmierć budową Wielkiej Biblioteki*. Po jej ukończeniu możliwe jest jej wybudowanie także na zboczach Olimpu.

Wielka Biblioteka (podstawowa)
Ziarno wiedzy wymaga cierpliwości - i zasobów

Zachwycający monument wzniesiony ku czci mentora bogów i herosów, centaura Chirona, to jednocześnie archiwum największych dzieł, jak i miejsce spotkań wielkich uczonych i twórców, zjednoczonych ideą niesienia kaganka oświaty... byle jak najdalej od łatwopalnych woluminów.

Wielka Biblioteka umożliwia kolekcjonowanie doskonałych dramatów, wynalazków oraz traktatów filozoficznych i naukowych. Na pierwszym etapie rozwoju możliwe jest kolekcjonowanie dzieł rzadkich, takich jak Poezje Safony, Arithmetica Diofantosa czy Poetyka Arystotelesa.
Ponadto możliwe jest [opisane wcześniej] zgłębienie jednej ze ścieżki Odkryć, Filozofii: a dokładnie trzech pierwszych odkryć z Wieku Brązu, a każdy poziom Wielkiej Biblioteki przekłada się na wzrost wskaźnika edukacji oraz tempo badań w każdym wybudowanym od teraz mieście*. Ponadto umożliwia ulepszenie czytelni w miastach do rangi bibliotek.

Pierwszy poziom Wielkiej Biblioteki umożliwia pogłębienie pierwszych trzech Odkryć ścieżki Filozofii:

FILOZOFIA
Okres archaiczny

1. Filozofia przyrody
Ze śmierci ziemi rodzi się ogień...
Jońscy filozofowie przyrody upatrywali praprzyczyny istnienia w jednej substancji - arche - choć nie byli zgodni co do tego, czym owa arche dokładnie jest - ogniem czy wodą, ziemią czy bezkresem. Czujni na zmiany w samej physis, filozofowie przyrody zwracają baczną uwagę na jej przejawy w Twoim mieście.
Efekt: Gracz otrzymuje ostrzeżenie na miesiąc przed wybuchem wulkanu lub trzęsieniem ziemi oraz może postawić w mieście latarnie, które poza estetyką nieznacznie poprawiają bezpieczeństwo.
Ukryty efekt: Od teraz jednym z geniuszy może być Tales z Miletu.

Filozofia przyrody (pogłębiona)
Ze śmierci ognia rodzi się powietrze...
Uczeń Talesa z Miletu, Anaksymander, upatrywał pierwotnej przyczyny istnienia w bezkresie - apeironie - co tłumaczył w pierwszym w historii ludzkości dziele filozoficznym, O naturze. Jak tłumaczył, wszystko w naturze wszystko powstaje z bezkresu i do bezkresu zmierza, także wszechobecne w przyrodzie przeciwieństwa. Jego uczeń, Anaksymenes, twierdził jednak, że prastarą przyczyną wszystkiego jest powietrze, które w różnych stanach skupienia przeistacza się w inne elementy: rozrzedzone staje się ogniem, a zagęszczone - wodą lub ziemią pod stopami.
Efekt: Ostrzeżenia nadchodzą na trzy miesiące przed i obejmują również pustoszące uprawy fale przymrozków - ze śmierci ognia rodzi się powietrze - a ponadto określają rodzaj klęski żywiołowej. Możliwe jest również wzniesienie skały eolicznej, która poprawia estetykę i rozrywkę, a także umożliwia rozbudowę szkoły do szkoły filozoficznej.
Ukryty efekt: Do geniuszy odwiedzających miasto mogą dołączyć Anaksymander i Anaksymenes, a za pierwszym razem, gdy zgłębisz Filozofię przyrody, otrzymasz rzadkie dzieło O przyrodzie.

2. Pitagoreizm
Liczby rządzą światem
Pitagorejczycy i ich pieczołowite obliczenia, imponująca teoria muzyki i studia nad nocnym niebem to prawdziwa chluba Hellady. Ich badaniom nad prawami rządzącymi porządkiem natury towarzyszyły nieoczywiste wybory etyczne oraz metafizyczne, jak choćby rygor wegetarianizmu oraz orficka wiara w metempsychozę. To ich spekulacjom i diagramom zawdzięczamy między innymi szereg ważnych odkryć matematycznych.
Efekt: Jeżeli po udanym Odkryciu zdecydujesz się na badania nad Wynalazkiem, to badania te ruszą od 10 procent rozwoju. Umożliwia organizację wykładów, które na krótko dają bonus do badań oraz rozbudowę szkół do szkół geometrii. Ukryty efekt: Jednym z geniuszy odwiedzających miasto może być Pitagoras.

Pitagoreizm (pogłębiony)
Muzyka ziemska jest odbiciem muzyki sfer.
Pitagorasowi przypisuje się twierdzenie Pitagorasa o kwadratach przyprostokątnych, które w jakichś wersjach znano wcześniej w Babilonii i w Indiach, oraz wynalezienie skali muzycznej. Pitagoras doradzał dobre wychowanie i opiekę nad rodzicami i bliskimi oraz modlitwę. Żywoty Pitagorasa podają szereg przykładów, z których wynika, że pitagorejczycy - przedstawiciele szkoły pitagorejskiej - byli ludźmi dbającymi o równowagę ducha, nie nawykłymi do kłamstwa i kradzieży, słownymi i oddanymi wiedzy.
Efekt: Badania nad Wynalazkiem po Odkryciu ruszą od 20 procent, a szkoła geometrii może zostać rozbudowana do szkoły pitagorejskiej. Ukryty efekt: W mieście może pojawić się Teano lub Periktione.

3. Sofistyka
Człowiek jest miarą wszechrzeczy
Sofiści to wędrowni nauczyciele, wytrawni retorzy oraz pragmatyczni wykładowcy. Ich zdaniem, za upodobaniem teorii powinna zawsze iść niezrównana praktyka, a procesu dorastania powinni doglądać wyszkoleni pedagodzy. Rzecz jasna, nie za darmo.
Efekt: Możesz rozbudować kwatery pedagoga. Po rozbudowie kwatery przynoszą skromny dochód. Możliwa jest też wymiana technologiczna z zaprzyjaźnionymi miastami. Sekretny efekt: Wśród geniuszy może pojawić się Protagoras lub Gorgiasz.

Sofistyka (pogłębiona)
Uczyń słabszy argument silniejszym
Sofiści znacznie przyczynili się do rozwoju retoryki i językoznawstwa i jako pierwsi nadali badaniom naukowym kierunek humanistyczny. Nie mając zaufania do wiedzy rozumowej, odwoływali się do poznania zmysłowego oraz głosili względność prawdy, dla każdego innej (relatywizm), a powszechnie obowiązujące prawdy i zasady moralne uważali za wynik umowy społecznej.
Efekt: Umożliwia rozbudowę szkół do szkół retoryki oraz umożliwia wymianę technologiczną z miastami zaprzyjaźnionymi oraz neutralnie nastawionymi. Sekretny efekt: W mieście może pojawić się Hippiasz z Elidy lub Trazymach z Chalcedonu.

Kolejne poziomy rozbudowy Wielkiej Biblioteki odblokowują możliwość pogłębienia odkryć filozoficznych kolejnych epok, a nawet możliwość pogłębienia ich po raz ostatni. Ponadto poza rzadkimi tekstami i wynalazkami, możliwe jest również kolekcjonowanie wyjątkowych oraz mitycznych. Wielka Biblioteka mogłaby tym samym zostać rozbudowana trzykrotnie.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 12.03.2023, 12:06:05 »

[Wybrane] cuda Olimpu i powiązane z nimi technologie

Poniżej te z cudów Olimpu, które są bezpośrednio powiązane z konkretnymi ścieżkami odkryć i technologii. Nazwy oczywiście mogą jeszcze ulec zmianie, a katalog jeszcze się nie wyczerpał - szczególnie przed wprowadzeniem dodatków [i zapomnianych sztuk Stygian oraz Nimf]. Poniższa rozpiska obejmuje rozgrywkę Grekami.

AGATHOS
Ołtarz Olimpijski: Threskeia [Kult].
Umożliwia kolekcjonowanie posągów bóstw oraz ich artefaktów.
Wielka Biblioteka: Filozofia.
Umożliwia kolekcjonowanie doskonałych pism [filozofia].
Amfiteatr: Dary Muz.
Ułatwia kolekcjonowanie m.in. doskonałych pism [sztuka].

KALOS
Elizejska Promenada: Estetyka.
Agora Apotheia: Oikos [Mieszkalnictwo].
Asklepieion: Higiena.

DIKAIOS
Pałac Politheon: Polis [Zarządzanie miastem].
Cyklopowy Mur: Eris [Wojna]
Areopag: Eirene [Dyplomacja]

Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 12.03.2023, 11:32:36 »

3. Odbudowa Olimpu
Gdy przeszło dni dwanaście, nieśmiertelne bogi
w niedostępne Olimpu wracają się progi


Olimp to klamra, która fabularnie spaja wszystkie elementy rozgrywki. Rozpoczynając u jego podnóży z garstką ocalałych z potopu, wznosisz kolejne konstrukcje, które mają znaczny wpływ na rozgrywkę, na jego zboczach, stokach i samym szczycie. Najbardziej klasycznym przykładem jest prawdopodobnie rozbudowa i ekrany miast w serii Heroes of Might and Magic, chociaż tu wzoruję się głównie na Against the Storm.

Stoki i piętra Olimpu
Rozbudowa Olimpu przebiega na jego stokach i kolejnych piętrach. W podstawowej wersji gry dostępne są dwa stoki, wschodni i południowy, poświęcone kolejno Grekom i Atlantom; północny, domena Nimf, i południowy, uskok z wrotami prowadzącymi do samego Hadesu, można rozbudowywać dzięki dodatkom. Początkowo dostępne są jedynie zbocza Olimpu, dopiero postępy w linii fabularnej umożliwiają przebicie gęstej zasłony chmur i rozbudowę jego stoków, a nawet niedosiężnych szczytów.

Materiały do rozbudowy: jak je zdobyć?
Konstrukcje wznosimy dzięki określonym zasobom, pozyskiwanym podczas kampanii i misji dodatkowych: okruchom Olimpu oraz technologii Tytanów. Pokonywanie misji oraz kampanii poszczególnych nacji na różnych poziomach trudności nagradza Cię określonym zasobem tych materiałów, ale nawet podczas greckiej misji można dodatkowo zdobyć np. technologię Tytanów. Dla przykładu, w jednej z misji przegnanie harpii z opuszczonej świątyni Uranosa nie jest wymagane, ale na pewno się opłaca. Oczywiście Pangea oraz Pandora wprowadzają dwa dodatkowe zasoby: esencję Gai oraz prochy Pogrzebanych.

Poszczególne budowle oraz ich rozbudowa wymagają różnych nakładów tych zasobów, ale tylko niektóre wymagają wyłącznie jednego ich rodzaju. Taką konstrukcją jest pierwsza budowla, jaką wzniesiemy dzięki ukończeniu samouczka Deukalion i Pyrra, czyli olimpijski ołtarz. Wymaga on jedynie okruchów, w przeciwieństwie choćby do dzielnicy portowej, która wymaga dodatkowo technologii Tytanów.

Cuda Olimpu
Kluczowe jest, że do pewnego stopnia rozbudowa Olimpu jest mocno uzależniona od potrzeb i preferencji gracza, a także jego postępów i wyborów dokonanych podczas rozgrywki. Przede wszystkim jednak to rozbudowa Olimpu determinuje tę rozgrywkę na wielu poziomach:

Kolekcje. Po pierwsze, określone budowle pozwalają śledzić postępy i kolekcjonować tzw. znajdźki, opisywane już dużo wcześniej. Budowa olimpijskiego ołtarza pozwala śledzić, które posągi bóstw udało nam się odblokować, a rozbudowa do olimpijskiej świątyni umożliwi kolekcjonowanie też atrybutów im poświęconych, jak piorun Zeusa czy przepaska Afrodyty. Chociaż z pozoru ma to znaczenie przede wszystkim kolekcjonerskie, to dzięki rozbudowie możemy np. odblokować misję samego Zeusa, który poprosi Cię o odzyskanie skradzionych mu piorunów.

Technologie. Po drugie, rozbudowa Olimpu umożliwia też pogłębienie konkretnych technologii, co zostało opisane wcześniej na przykładzie wielkiej bibliotekii i filozofii. Każda z głównych budowli ma przyporządkowaną sobie grupę technologii lub odkryć, których zgłębienie umożliwia, tym samym odblokowując nowe możliwości, a nawet budynki w samej rozgrywce. I tak rozbudowa olimpijskiego ołtarza wpłynie na każdą kolejną rozgrywkę, w której po wynalezieniu np. wierzeń lokalnych, będzie można je dodatkowo zgłębić i odblokować wzniesienie w danym mieście nimfeum lub organizację Wielkich Dionizji, dających tymczasowy bonus mieszkańcom. Tym samym Olimp sprzęga ze sobą rozgrywkę na poziomie makro i mikro, pozostawiając też poczucie satysfakcji z odblokowywania nowej zawartości.

Bonusy. Po trzecie, rozbudowa poszczególnych części Olimpu ma też bezpośredni wpływ na standard Twojego miasta, nie tylko pośrednio poprzez technologie i odkrycia. Rozbudowa wielkiej biblioteki poprawi wskaźnik dostępu do edukacji Twoich mieszkańców, a tym samym np. przyspieszy wyższy standard domów elity. W trudniejszych misjach, gdzie każdy punkt się liczy, może to zaważyć o Twoim być lub nie być.

Aspekty. Last, but not least. Chociaż główne konstrukcje Olimpu, takie jak wyżej wymieniony ołtarz olimpijski czy wielka biblioteka, rozbudowywane są liniowo, postępy w rozgrywce [o czym dalej] umożliwiają uposażenie ich w dodatkowy aspekt, wymagający określonych materiałów. Weźmy na warsztat Wielką bibliotekę. Po wzniesieniu i zainwestowaniu dodatkowych okruchów Olimpu, możesz dodatkowo wyposażyć ją w skryptorium, które zwiększy szansę na produkcję genialnych tekstów podczas rozgrywki. Wspaniale, prawda? Co jednak, jeżeli odblokujesz możliwość wzniesienia zamiast tego kolegium kronikarzy w zamian za inwestycję technologii, co ułatwi zapisywanie gry w trakcie rozgrywki? Wybór między tymi aspektami skomplikuje się pewnie, gdy dzięki dodatkom w kampanii Stygian odblokujesz Epitapheion... Dzięki Aspektom wzniesiony przez Ciebie Olimp za każdym razem będzie inny, wprowadzając mniejsze lub większe zmiany w zarządzaniu miastem.

Podsumowując, zależy mi, żeby rozbudowa Olimpu była nie tylko fabularnym wymogiem, ale też możliwością kreatywnego decydowania o tym, jakim graczem jesteś. W zależności od tego, czy jesteś kolekcjonerem czy zdobywcą, w pierwszej kolejności rozbudujesz Wielką Bibliotekę lub Warsztat Hefajstosa, ale w obu przypadkach na pewno przyda Ci się np. Muzeum Międzymorza, w którym przechowasz zdobyte podczas ekspedycji artefakty.

Nie mam zamiaru jednak rezygnować całkowicie z pierwszego pomysłu. Nim trafi na Olimp, każdą z głównych konstrukcji trzeba wcześniej wznieść od zera w jednym z miast w miarę postępów w kampanii. I tak pierwszą z nich jest ołtarz olimpijski, który w samouczku w skromnym wydaniu wznosimy, by niedobitki tych, którzy przetrwali potop, mogli znów odzyskać więź ze swymi okrutnymi bóstwami. Dzięki temu poza świątyniami, tak jak w oryginalnych grach Sierry, wciąż możemy wznosić monumentalne i kosztowne cuda architektury.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 09.03.2023, 09:46:50 »

Po drugie, wraz z postępami w grze, wysyłaniem ekspedycji oraz odbudową Olimpu odblokowywane będą dodatkowe, wyjątkowo trudne misje poświęcone samym bóstwom Olimpu i tytanom Atlantydy, w oczekiwaniu na ich błogosławieństwa i audiencje, które pozwolą odsłonić sekrety i kłamstwa olimpijskiego rodu, które doprowadziły najpierw do tytanomachii, a następnie do potopu.

Tym samym możliwe jest kilka zakończeń tej historii. Dla graczy, którzy koncentrują się na głównym wątku gry i posłusznie przechodzą główną oś fabularną celem samym w sobie jest przymierze między Grecją i Atlantydą, by zapobiec dalszemu rozlewowi krwi. Dla tych, którzy chcą poznać całą historię i na różnych poziomach trudności przemierzają mityczną Helladę (i nie tylko!), możliwe jest zakończenie, w którym Eidolon poznaje swoją przeszłość. Gdy natomiast odbudowa Olimpu oraz postępy w odkrywaniu własnej tożsamości na to pozwolą, gracz stanie przed wyjątkowym wyborem - i nagrodzi wyjątkowo trudną kampanią, której nazwa to oczywiście podtytuł gry.

Po trzecie, pozostaje oczywiście kwestia dodatków. Dzięki Pangei: Sanktuarium oraz Pandorze: Dzieciom Tartaru dowiemy się, co wydarzyło się ze straconymi ludami Złotego i Srebrnego Wieku ludzkości, im także pozwalając na pewnego rodzaju wyzwolenie. Zarówno Pangea, jak i Pandora fabularnie skupią się przede wszystkim na nowowprowadzonych frakcjach, ale też osobno wprowadzą po jednej kampanii dla Greków i Atlantów, dzięki którym poznamy kulisy mitu o Orfeuszu, wojny peloponeskiej, powstania orychalku czy też zapobiegniemy (!) podbojowi Hellady przez Rzymian w osobnej, sekretnej kampanii, którą trzeba będzie rozegrać wszystkimi frakcjami.

Dodatkowo, Pandora wprowadza osobną megakampanię skoncentrowaną wyłącznie na budowie siedmiu cudów starożytności przez cztery wprowadzone frakcje: Greków (Kolos Rodyjski, Świątynia Artemidy, Posąg Zeusa), Atlantów (Latarnia na Faros, Piramidy w Gizie), Stygian (Mauzoleum w Halikarnasie) oraz Nimfy (Wiszące Ogrody).
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.03.2023, 14:40:08 »

PODSUMOWANIE

1. Fabuła: Eidolon
Gniew bogów śpiewaj, Muzo

Rozpoczynasz grę u podnóża spustoszonego bitwami Olimpu, po zesłanym przez rozwścieczonego Zeusa potopie. Pozostały Ci tylko urywki wspomnień, przytłaczające poczucie winy i potrzeba zadośćuczynienia bogom i ludziom - o ile jacyś pozostali.

W miarę rozwoju fabuły odkrywasz kolejne elementy układanki, własną tożsamość i rodowód, a także przyczyny własnej nieśmiertelności i piętna, które sprawia, że z jakiegoś powodu umykasz uwadze olimpijskich bóstw. Jako doradca  herosów i władców na przestrzeni wieków starasz się przeprowadzić ich suchą stopą przez rzekę czasu, licząc na to, że w końcu poznasz odpowiedzi na dręczące Cię pytania.

Mam pomysł na historię, która wykorzysta przemilczane w mitologii greckiej postacie i tropy, jednocześnie stanowiąc oś fabularną wszystkich kampanii i pomniejszych misji. Fenomen Hadesa pokazał, że da się to zrobić z polotem, ale i szacunkiem do oryginału. Poznanie całej historii Eidolona (i nie tylko) jest od pewnego etapu opcjonalne, stanowiąc dodatkową nagrodę za zaangażowanie graczy w odbudowę Olimpu i odkrywanie sekretnych misji poza głównymi kampaniami.

2. Kampanie i misje: Podróż w czasie
Something old, something new. Ponieważ mijają ponad dwie dekady Zeusa, powróciłyby prawie wszystkie klasyczne kampanie greckie - choć w zmienionej formie - i część atlantyckich; pogrupowane w epoki (początkowo trzy - z niespodziankę - a dzięki dodatkom dołączy do nich czwarta). Kolejno:

Samouczek: Deukalion i Pyrra

Świt herosów
1. Porwanie Europy
2. Perseusz i Andromeda
3. Upadek Bellerofonta

Epoka herosów
4. Prace Herkulesa
5. Podróże Jazona
6. Tułaczka Tezeusza

Zmierzch herosów
7. Iliada
8. Odyseja
9. Klątwa rodu Edypa

To są główne kampanie wersji podstawowej, którym towarzyszą trzy kampanie Atlantów oraz trzy, które przechodzimy na przemian Atlantami i Grekami. I to by było na tyle? Nie do końca.

Po pierwsze, kampanie same w sobie są bardziej rozbudowane i nielinearne. Postępy w głównych kampaniach odblokowują kolejne lokacje na mapie Hellady, co poniekąd zastępuje mechanizm kolonizacji z oryginału. Niektórymi kolonizowanymi miastami będziemy mogli opiekować się na przestrzeni kilku misji, a nawet po przejściu do kolejnej epoki (gdy odblokujemy kolejne poziomy technologii i możliwości rozbudowy miasta). Część z nich umożliwi pogłębi mityczny krajobraz - wojnę z Amazonkami, łowy na Dzika Kalidońskiego itp. - inne odblokują nowe elementy Olimpu lub pozwolą na odzyskanie wspomnień Twojej postaci. Co istotne, ukończenie głównych kampanii nie kończy gry.
Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 08.03.2023, 13:07:22 »

Dzięki, też miło Was znów czytać!
Podoba mi się pomysł zapobiegania klęskom żywiołowym, ale wolałbym, żeby nie wpłynęło to zanadto na rozgrywkę: jeżeli w danej kampanii [micie] dochodzi do trzęsienia ziemi, chyba nie chciałbym, żeby zasoby w spichlerzu to zmieniły. Chociaż chyba mam na to rozwiązanie, dzięki za pomysł!
Wysłany przez: ziemek8
« dnia: 07.03.2023, 20:45:39 »

Miło cię znowu widzieć Lotofag! :)
Czekam na więcej detali wpływu na rozgrywkę!

Może jakiś poziom ulepszeń pozwoliłby opóźniać katastrofy, albo całkiem im przeciwdziałać, czemu nie?
Przykład: mając informację o powodzi na 3 miesiące przed - oraz mając świątynię Posejdona - pojawia się zadanie od Posejdona - może tylko jakieś towary (pełno ryb dla Krakena by ten coś tam zrobił), albo wysłanie gdzieś 3 trier by coś, gdzieś się stało. ;)
Inny przykład: mając informację o wybuchu wulkanu na 3 miesiące przed - oraz mając świątynię Hefajstosa - pojawia się zadanie od Hefajstosa - 64 sztaby brązu na naprawy Talosa, jeżeli je damy, wskoczy on do wulkanu i coś tam zrobi. ;)
Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem