Wysłany przez: Lotofag
« dnia: 12.03.2023, 11:32:36 »
3. Odbudowa Olimpu
Gdy przeszło dni dwanaście, nieśmiertelne bogi
w niedostępne Olimpu wracają się progi
Olimp to klamra, która fabularnie spaja wszystkie elementy rozgrywki. Rozpoczynając u jego podnóży z garstką ocalałych z potopu, wznosisz kolejne konstrukcje, które mają znaczny wpływ na rozgrywkę, na jego zboczach, stokach i samym szczycie. Najbardziej klasycznym przykładem jest prawdopodobnie rozbudowa i ekrany miast w serii Heroes of Might and Magic, chociaż tu wzoruję się głównie na Against the Storm.
Stoki i piętra Olimpu
Rozbudowa Olimpu przebiega na jego stokach i kolejnych piętrach. W podstawowej wersji gry dostępne są dwa stoki, wschodni i południowy, poświęcone kolejno Grekom i Atlantom; północny, domena Nimf, i południowy, uskok z wrotami prowadzącymi do samego Hadesu, można rozbudowywać dzięki dodatkom. Początkowo dostępne są jedynie zbocza Olimpu, dopiero postępy w linii fabularnej umożliwiają przebicie gęstej zasłony chmur i rozbudowę jego stoków, a nawet niedosiężnych szczytów.
Materiały do rozbudowy: jak je zdobyć?
Konstrukcje wznosimy dzięki określonym zasobom, pozyskiwanym podczas kampanii i misji dodatkowych: okruchom Olimpu oraz technologii Tytanów. Pokonywanie misji oraz kampanii poszczególnych nacji na różnych poziomach trudności nagradza Cię określonym zasobem tych materiałów, ale nawet podczas greckiej misji można dodatkowo zdobyć np. technologię Tytanów. Dla przykładu, w jednej z misji przegnanie harpii z opuszczonej świątyni Uranosa nie jest wymagane, ale na pewno się opłaca. Oczywiście Pangea oraz Pandora wprowadzają dwa dodatkowe zasoby: esencję Gai oraz prochy Pogrzebanych.
Poszczególne budowle oraz ich rozbudowa wymagają różnych nakładów tych zasobów, ale tylko niektóre wymagają wyłącznie jednego ich rodzaju. Taką konstrukcją jest pierwsza budowla, jaką wzniesiemy dzięki ukończeniu samouczka Deukalion i Pyrra, czyli olimpijski ołtarz. Wymaga on jedynie okruchów, w przeciwieństwie choćby do dzielnicy portowej, która wymaga dodatkowo technologii Tytanów.
Cuda Olimpu
Kluczowe jest, że do pewnego stopnia rozbudowa Olimpu jest mocno uzależniona od potrzeb i preferencji gracza, a także jego postępów i wyborów dokonanych podczas rozgrywki. Przede wszystkim jednak to rozbudowa Olimpu determinuje tę rozgrywkę na wielu poziomach:
Kolekcje. Po pierwsze, określone budowle pozwalają śledzić postępy i kolekcjonować tzw. znajdźki, opisywane już dużo wcześniej. Budowa olimpijskiego ołtarza pozwala śledzić, które posągi bóstw udało nam się odblokować, a rozbudowa do olimpijskiej świątyni umożliwi kolekcjonowanie też atrybutów im poświęconych, jak piorun Zeusa czy przepaska Afrodyty. Chociaż z pozoru ma to znaczenie przede wszystkim kolekcjonerskie, to dzięki rozbudowie możemy np. odblokować misję samego Zeusa, który poprosi Cię o odzyskanie skradzionych mu piorunów.
Technologie. Po drugie, rozbudowa Olimpu umożliwia też pogłębienie konkretnych technologii, co zostało opisane wcześniej na przykładzie wielkiej bibliotekii i filozofii. Każda z głównych budowli ma przyporządkowaną sobie grupę technologii lub odkryć, których zgłębienie umożliwia, tym samym odblokowując nowe możliwości, a nawet budynki w samej rozgrywce. I tak rozbudowa olimpijskiego ołtarza wpłynie na każdą kolejną rozgrywkę, w której po wynalezieniu np. wierzeń lokalnych, będzie można je dodatkowo zgłębić i odblokować wzniesienie w danym mieście nimfeum lub organizację Wielkich Dionizji, dających tymczasowy bonus mieszkańcom. Tym samym Olimp sprzęga ze sobą rozgrywkę na poziomie makro i mikro, pozostawiając też poczucie satysfakcji z odblokowywania nowej zawartości.
Bonusy. Po trzecie, rozbudowa poszczególnych części Olimpu ma też bezpośredni wpływ na standard Twojego miasta, nie tylko pośrednio poprzez technologie i odkrycia. Rozbudowa wielkiej biblioteki poprawi wskaźnik dostępu do edukacji Twoich mieszkańców, a tym samym np. przyspieszy wyższy standard domów elity. W trudniejszych misjach, gdzie każdy punkt się liczy, może to zaważyć o Twoim być lub nie być.
Aspekty. Last, but not least. Chociaż główne konstrukcje Olimpu, takie jak wyżej wymieniony ołtarz olimpijski czy wielka biblioteka, rozbudowywane są liniowo, postępy w rozgrywce [o czym dalej] umożliwiają uposażenie ich w dodatkowy aspekt, wymagający określonych materiałów. Weźmy na warsztat Wielką bibliotekę. Po wzniesieniu i zainwestowaniu dodatkowych okruchów Olimpu, możesz dodatkowo wyposażyć ją w skryptorium, które zwiększy szansę na produkcję genialnych tekstów podczas rozgrywki. Wspaniale, prawda? Co jednak, jeżeli odblokujesz możliwość wzniesienia zamiast tego kolegium kronikarzy w zamian za inwestycję technologii, co ułatwi zapisywanie gry w trakcie rozgrywki? Wybór między tymi aspektami skomplikuje się pewnie, gdy dzięki dodatkom w kampanii Stygian odblokujesz Epitapheion... Dzięki Aspektom wzniesiony przez Ciebie Olimp za każdym razem będzie inny, wprowadzając mniejsze lub większe zmiany w zarządzaniu miastem.
Podsumowując, zależy mi, żeby rozbudowa Olimpu była nie tylko fabularnym wymogiem, ale też możliwością kreatywnego decydowania o tym, jakim graczem jesteś. W zależności od tego, czy jesteś kolekcjonerem czy zdobywcą, w pierwszej kolejności rozbudujesz Wielką Bibliotekę lub Warsztat Hefajstosa, ale w obu przypadkach na pewno przyda Ci się np. Muzeum Międzymorza, w którym przechowasz zdobyte podczas ekspedycji artefakty.
Nie mam zamiaru jednak rezygnować całkowicie z pierwszego pomysłu. Nim trafi na Olimp, każdą z głównych konstrukcji trzeba wcześniej wznieść od zera w jednym z miast w miarę postępów w kampanii. I tak pierwszą z nich jest ołtarz olimpijski, który w samouczku w skromnym wydaniu wznosimy, by niedobitki tych, którzy przetrwali potop, mogli znów odzyskać więź ze swymi okrutnymi bóstwami. Dzięki temu poza świątyniami, tak jak w oryginalnych grach Sierry, wciąż możemy wznosić monumentalne i kosztowne cuda architektury.