Nieśmiertelne Gry Szukaj
Nieśmiertelne Gry

Autor Wątek: [Dwarf Fortress] "Pierwsza" Forteca  (Przeczytany 5527 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Haspen

  • Gracz
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • Płeć: Mężczyzna
  • Panie Peasley, gdzie jest mój Earl Grey?
    • Zobacz profil
[Dwarf Fortress] "Pierwsza" Forteca
« dnia: 13.08.2010, 19:55:51 »
//Postanowiłem że pokażę jak stworzyć podwaliny dla naszej 'wspaniałej' fortecy w sposób bardzo prosty - grając samemu, opisując sytuację z obrazkami. Jest to przebieg gry dla wersji 0.28[...]40d16.

Przypominam, że najnowszą wersją jest 0.31.12.

Proszę o nie pisanie w temacie. Będę pisał 'częściami', i chciałbym by temat był spójny ;)
======

Rozdział 1: Przygotowania do Drogi.

Obsydian, 100

Dekretem naszego władcy, ja, Athel Ibrukducim, zwyczajny krasnolud, mam wyruszyć z szóstką innych i założyć fortecę. Pięknie. Lepiej być nie mogło. Po rozmowie z doradcą otrzymałem mapę z zaznaczoną pozycją przyszłej fortecy.


Pierwszą rzeczą jaką robi się przed wyruszeniem na miejsce jest konsultacja z mapami. Mapa przed wyruszeniem podzielona jest na cztery ważne strefy, od lewej do prawej:

Mapa regionu - Mniejsza mapa świata - Mapa Świata - Wytyczne.

Mapa regionu to przedstawienie całego kwadratu na którym możemy 'zamieszkać' - a kwadracik podświetlony (tutaj 4x4, lewy dolny róg) to zasięg naszej przyszłej fortecy.

Mniejsza mapa świata to cała mapa świata z regionami. Jeden region to 16x16 'parceli', a świat, w tym przypadku, składa się z siatki 65x65 regionów - miejsca do wyboru jest więc w bród.

Wytyczne: Tutaj mamy podane temperaturę otoczenia, ilość drzew, ilość krzewów, rodzaj otoczenia (coś jak 'charakter postaci' - w zależności o rodzaju otoczenia, napotkamy różne stworzenia - w przypadku złych/przerażających regionów nawet zwierzęta nieumarłe czy istoty tak wstrętne że chciałoby się rzec, 'z innego wymiaru'.), nazwy ważnych punktów geograficznych (tutaj strumyk) i na koniec, poziomy gleb i skał.
Gleby są wypisane na brązowo, skały osadowe - na biało, skały metamorficzne/głębinowe na szaro a skały wulkaniczne - na prawie czarny kolor.



Wytyczne zmieniają się w zależności od biosystemu - na jednej lokacji może ich być kilka - przełączamy je F1, F2 i tak dalej. Ta lokacja ma dwa biosystemu - ląd 'krzaczasty' (dużo krzewów i sporo drzew), i górę (wzniesienie bez gleby i drzew, tylko skały), która to jest spokojna ('Serene').

Dwie niebieskie tyldy przy jakiejś warstwie to tzn. 'Aquifer' - cały pokład jest wodonośny, a to poważny problem dla tych którzy nie wiedzą jak się tym zająć.

Gdy już wybierzemy lokację, wciskamy 'embark'. Z dwóch opcji wybieramy 'Prepare Carefully'.

Obsydian, 100

Po przejrzeniu map udałem się do głównej hali gdzie czekała na mnie już szóstka krasnoludów. A także kwatermistrz który pomoże mi zapakować nasz wóz prowiantem i narzędziami. Najpierw postanowiłem zająć się listą 'zakupów'...




(Na początku jest lista krasnoludów - zmieniamy widok na listę zakupów za pomocą klawisza TAB)

Oto lista przedmiotów i zwierząt jucznych (i innych) które ze sobą zabierzemy. Ta lista jest, jak na nasze potrzeby, strasznie chaotyczna. Podczas dwóch pierwszych lat gry metalurgia nie będzie tak bardzo potrzebna, a kowadło kosztuje 1000 'punktów' surowcowych - a kowadła i tak przynosi zwykle karawana.

Każdy przedmiot ma swoją wartość wyrażoną w 'punktach surowcowych' - stalowe narzędzia są najdroższe (300 za jedno!), podczas gdy większość mięs, alkohole i nasiona są najtańsze (1-2 punkty). Także i zwierzęta 'kosztują'.

Aktualną liczbę naszych 'PS' mamy w prawym dolnym rogu.

Co jest niezbędne:
-Jedzenie*
-Picie, tzn: Alkohol*
-Topór do ścinania drzew i kilof do kopania.
-Nasiona na zasiew farm. 'Plump Helmet Spawn' idealnie się nadają - to jedyna podziemna roślina którą można zjeść na surowo, zamienić na alkohol, i ma najkrótszy czas 'wzrostu' - przy odrobinie samozaparcia można zebrać plony dwa a nawet trzy razy w ciągu kwartału!

*-Krasnoludy jedzą dwa posiłki i piją cztery razy na kwartał. Karawana przychodzi na jesień, my zaczynamy z 7ma krasnoludami, na wiosnę. Mamy więc dwa kwartały * siedem krasnoludów * dwa posiłki/cztery napoje: z prostej matematyki wychodzi, że potrzebujemy conajmniej 28 jednostek jedzenia i 56 jednostek alkoholu.

Tak więc wyczyściłem listę i zacząłem od początku - nowy 'przedmiot' dodajemy przez opcję 'n'ew, a ilość przez + i - na klawiaturze numerycznej.

A oto jak ona wygląda teraz:



Psy bojowe zawsze przydają się - czy to jako straż wejścia czy by chronić poszczególne krasnoludy. A kot do zwalczania szkodników - szczur czy jaszczurka w na stole nie są czymś, co krasnoludy lubią widzieć podczas jedzenia. Po co te trzy liny? Wyjaśnię kiedy indziej ;)

Kwestie ekwipunku mamy za sobą, czas na naszych podopiecznych...

Obsydian, 100

...a lista zaproponowana przez poczciwego Urista oczywiście była totalnie bezsensowna. Po co taszczyć kowadło? Po drobnej sprzeczce udało mi się postawić na swoje, a kwatermistrz, wzdychając ciężko, zapewnił że wóz będzie wyładowany tylko tym, co jest na liście. Przed wyjazdem postanowiłem jeszcze porozmawiać z moimi przyszłymi towarzyszami. Trzeba w końcu wiedzieć, kto mi będzie budował sypialnię, a kto warzył piwo...




(By przejść do tego ekranu z listy 'zakupów', wciskamy TAB, jak zostało wspomniane powyżej.)

Oto lista naszych dzielnych krasnoludów. Każdy startuje jako 'Peasant', czyli kompletny chłop bez doświadczenia ;)

Tutaj możemy zadecydować na co rozdysponować ich punkty doświadczenia - każdy startuje z 10ma PD. Haczyk w tym, że 'nauka' kosztuje nie tylko PD, ale i PS - Punkty Surowcowe, więc jeśli przesadzimy z zakupami, może nas nie stać na nauczenie krasnoludów!

Obsydian, 100

Trochę mi zajęło zebranie wszystkich w jednym miejscu. Ciekawa to grupa, dwóch krasnoludów (w tym ja) i aż pięć krasnoludzic! Już widzę te wszystkie spory o wygodne krzesła, eh... No cóż, na początek przedstawiłem się i opowiedziałem co nieco o sobie.


Teraz wybieramy 'v'iew na jednym z krasnoludów!



A oto i nasz Athel.

Pierwsza linijka to jego 'myśli aktualne' - nie jest jeszcze w grze, więc jego nastrój automatycznie ustawiony jest na 'quite content' - czyli całkiem zadowolony.

Tekst na zielono to jego preferencje - mieszczą tu się rodzaje skał, rodzaje metali, rodzaje klejnotów. Krasnoludy mogą także mieć np: ulubiony rodzaj drewna, kolor, mebel, kształt, świecidełko, a nawet zwierzęta, i kilka innych rzeczy. Przedostatnie preferencje dotyczą jedzenia (jeśli krasnolud takie ma), a ostatnie dotyczą szkodnika którego nie znoszą. Wszystko to wpływa na 'myśli' i nastrój - jeśli krasnolud zje rodzaj sera który lubi, poczuje się lepiej niżli krasnolud który zje ten sam ser, a nie ma go w preferencjach.

Preferencje odbijają się także na pracy krasnoludów! Na przykład, jeśli mamy krasnoluda który lubi np: topory, to istnieje szansa, że wykuje topór o znacznie lepszej jakości niż np: hełm. To samo tyczy się ulubionych surowców - zwykły krasnolud bez doświadczenia, a lubiący zarówno Stal jak i Tarcze, ma szansę stworzyć lepsze Stalowe Tarcze niż nasz 'dedykowany' płatnerz - ale i tak doświadczenie jest bardziej ważne niż preferencje.

Tekst pod preferencjami to jego 'zachowania' - wpływają one głównie na związki między-krasnoludzkie. Krasnoludy o podobnych zachowaniach szybciej zostaną przyjaciółmi, niż np: krasnolud który nienawidzi pomagać i krasnolud który poświęciłby się dla innych.

No ale wróćmy do naszych krasnoludów.

====
Oto kogo będziemy potrzebować naszej przyszłej fortecy:

Górnik [Miner] - do kopania tuneli i komnat
Kamieniarz [Mason] - do kucia kamiennych mebli.
Rolnik [Grower] - do siania nasion i zbierania plonów.
Gorzelnik [Brewer] - bo bez alkoholu krasnoludom źle ;)
Drwal [Woodcutter] - do ścinania drzew.
Cieśla [Carpenter] - łóżka można wykonać tylko z drewna!

Kto się jeszcze przyda:

Kucharz [Cook] - do gotowania posiłków, im lepsze, tym krasnoludy szczęśliwsze.
Rybak [Fisherdwarf] - rybki częstokroć mogą być - głównie przez ich mnogość - głównym źródłem jedzenia, ale...
Obrabiacz Ryb [Fish Cleaner] - ...tylko jeśli jest ktoś by je wypatroszyć i oprzyrządzić. Łowienie ryb ma większy 'priorytet' w grze niż ich obróbka, więc zawsze warto mieć dwóch krasnoludów - jeden do łowienia, drugi do patroszenia ryb.
Obrabiacz Kamienia [Stonecrafter] - kamieni mamy pod dostatkiem, świecidełka z nich robi się szybko, a do te wykonane np: z rud metali są bardzo cenne.
Zielarz [Herbalist] - do zbierania jagódek z powierzchni - przydatne gdy nagle zabraknie nam jedzenia a plony na farmie jeszcze nie dojrzały.
? [Appraiser] - do wyceny przedmiotów i ogólnej wartości fortecy. Przydatne by przyszli kupcy z karawan nas nie zrobili w balona ;)
Grawer [Engraver] - do szlifowania kamiennych powierzchni i robienia płaskorzeźb, co wpływa na wartość pokoju - a każdy lubi mieszkać w ładnym pokoju z obrazkami niż w nierównej, kanciastej jaskini.
Mechanik [Mechanic] - do robienia mechanizmów, z których korzystamy przy budowie pułapek, studni, wiatraków, przekładni...
Rzeźnik/Garbarz/Skórnik [Butcher/Tanner/Leatherworker] - Zwierzęta ubijane przez rzeźnika dostarczają mięsa, tłuszczu, kósci i skór, a te ostatnie następnie, wygarbowane, przerabiane są na wiele przedmiotów - worki, pancerze, ubrania...
Obrabiacz Kości [Bone Crafter] - Kości mają wiele zastosowań - od amunicji treningowej, przez pancerze i, oczywiście, świecidełka.
Szlifierz [Gem Cutter] - Akurat klejnotów pod ziemią jest sporo, a dobry szlifierz ma szansę zrobić biżuterię z kamieni szlachetnych, której wartość niekiedy może sięgać tysięcy jednostek!
? [Judge of Intent] - 'Wykrywanie Intencji', czy coś w ten deseń. Przydaje się by wiedzieć w jakim nastroju są kupcy z którymi handlujemy. Dodatkowo, osobnik z JoI automatycznie zostaje liderem grupy.
Architekt [Building Designer] - Niektóre budynki, jak drogi czy huty, są bardziej skomplikowane i ktoś musi je wpierw zaprojektować!
====

Nasz Athel zostanie przywódcą, toteż jemu damy Appraiser i Judge of Intent, a także zdolności od błyskotek, by się nie nudził. Doświadczenie jest droższe z każdym zakupionym poziomem - taniej (punktowo) wychodzi więc kupno 1-2 punktów w kilku zdolnościach niż 5 (startowe maksimum) w dwóch.

Niestety, 'rozdanie' krasnoludów miałem kiepskie i jedynie Amost ma preferencje na kamień który będzie w okolicy (Sylwit) i zawsze przydatny mebel - trumny...

Oto jak rozdysponowałem PDki dla krasnoludów:

Athel (przywódca) - Stone/Bonecrafter [2x2], Gem Cutter [2], Appraiser [2], Judge of Intent [2].
Besmar - Miner [5]
Bembul - Mason [4], Engraver [3], Building Designer [2]
Amost - Mason [4], Engraver [3], Mechanic [2]
Bomrek - Grower [5], Herbalist [2]
Geshud - Woodcutter [3], Carpenter [3], Butcher/Tanner/Leatherworker [3x1]
Asmel - Brewer [5], Cook [5].
-----

Obsydian, 100

Skończyłem pakować wóz z moimi towarzyszami. Teraz jeszcze tylko sprawa nazwy naszej grupy i fortecy. Oddomgusgash jakoś tak głupio brzmi, toteż wybrałem się na kolejną pogawędkę z kwatermistrzem...


W obydwu trybach (krasnoludy/ekwipunek) mamy dostęp do dwóch opcji:

Fortress name - Nazwa fortecy. Programowo ustawiona na zlepek dwóch wyrazów.
Group name - Nazwa grupy zarządzającej. Programowo ustawiona na 'jakieś coś' - przymiotnik+rzeczownik, albo 'coś czegoś' - przykład: 'Fountains of Steel' - Fontanny Stali ;)

Oto jak wygląda okno Nazwy Fortecy (okno Nazwy grupy wygląda tak samo):



Każde słowo ma odpowiednią formę - taki smaczek dla purystów językowych ;)

Zazwyczaj dobre rezultaty daje po prostu użycie opcji 'random'. Już po pierwszej próbie wyszło 'Thestarineth' (j.krasnoludzki), 'Crimsoncity' (j.angielski), 'Karmazynowe Miasto' (j.polski).

Z grupą było nieco gorzej, ale 'Adil Udar' (The Walls of Rain) - Mury Deszczu, to też ładna nazwa.

Obsydian, 100

Tak więc wyruszamy z Górskiego Domu. Zwani 'Adil Udar', po ludzku 'Mury Deszczu', jedziemy hen daleko, by założyć osadę dla naszych pobratymców - 'Thestarineth', Karmazynowe Miasto. Kto wie, co tam zastaniemy. Przeraziły mnie opowieści o zalanych tunelach, inwazjach goblinów czy tych ogromnych potworach, jak im tam... słonie. Ale! Jesteśmy krasnoludy, i się nie damy! Naprzód!


To już wszystko co można zrobić przed 'przyjazdem' na miejsce.Wszystkie Punkty Doświadczenia do rozdysponowania, tak samo jak Punkty Surowcowe, które nam zostały, nie zostają nigdzie 'zachowane' - po prostu przepadają.

Gdy jesteśmy pewni, że wszystko zapięte jest na ostatni guzik, wciskamy 'embark'!



Mała podpowiedź: 'ere the X get hungry'. X jest zmienne, a odnosi się do nazwy drapieżnych zwierząt które będą cię odwiedzać na mapie najczęściej. Widocznie Athel i spółka będą często napotykać duże koty ;)



1szy Granit, 101

Przybyliśmy na miejsce. Oś wozu pękła po wjeździe pod górę, toteż postanowiliśmy tutaj rozbić obóz. Na zachód są wzgórza, wokół nas las, daleko na północy szumi strumyk... Nie jest źle. Rozejrzymy się po okolicy a potem...
...a potem czeka nas sporo pracy!


Co czeka Athela i jego grupę? Czy będą służyć jako narzędzie w rękach autora tego 'artykułu'? Czy może ich biedne duszyczki zaraz zostaną uwolnione przez stado dzikich, krwiożerczych wilków? Do zobaczenia w następnym rozdziale ;)
World of Horror - a reszta gier może się schować :P
Czym się mogę pochwalić na N-Gry.pl - Misje i gry otwarte (2010-2019)

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziewiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dziewiec):
Napisz malymi literami ile to jest dziesiec odjac dziesiec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre dwa):
Napisz malymi literami ile to jest trzy dodac piec (na koncu (bez spacji) dopisz cyfre siedem):

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów wortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z wortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia wortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem