Anno 1602 - History Edition - co nowego?
W nowej edycji Anno 1602 HE (History Edition) wydanej 25 czerwca 2020 roku jest kilka zmian w stosunku do poprzednich wersji. Najbardziej istotną jest wsparcie wysokich rozdzielczości rozgrywki, aż do 4k. Jest jednak jeszcze kilka nowości - większość z nich można znaleźć w nowych ustawieniach gry - dostępnych po kliknięciu nowego przycisku w menu:
Można teraz wybrać spośród dwóch dostępnych kursorów - klasycznego i nowego. Niewielka zmiana, ale najistotniejsze w tej zmianie (i kilku innych) jest to, że twórcy gry dali możliwość wyboru! Mogli przecież kursor zmienić i na tym poprzestać (bo nowy wygląda zdecydowanie lepiej), jednak postanowili dać graczom możliwość wyboru. Niestety, nie jest tak ze wszystkimi zmianami w tej wersji gry.
Skróty klawiszowe - na pewno się przydadzą, a nawet jeśli nie, to nie zaszkodzą. Wszystkie stare skróty są nadal dostępne. Nowym jest skrót klawiszowy do robienia zrzutów ekranu (niestety w formacie *.bmp bez możliwości zmiany ustawień na *.jpg czy *.png). Dostępny jest także skrót przyspieszający grę ośmiokrotnie ([Shift] + [F8]). Był on dostępny wcześniej, ale nie w polskiej wersji językowej.
Skalowanie UI - bardzo przydatne, szczególnie dla graczy używających bardzo wysokich rozdzielczości.
Grając na 1920x1080 ustawiłem sobie możliwie największy (1.4). Przy wyższych rozdzielczościach można ustawić jeszcze większe skalowanie.
Nieograniczona ilość miejsc na zapisywanie stanu gry - z dowolną nazwą, która jest odzwierciedlona w nazwie pliku zapisu gry! Wcześniej - nie dość, że miało się tylko 12 miejsc zapisu - to jeszcze pliki zapisu gry zawsze miały te same nazwy ("game00.gam" do "game11.gam"). Jeżeli ktoś przesłał komuś plik zapisu, to nazwy zapisu widoczne w grze nie zmieniały się po podmianie tego pliku. Chcąc mieć więcej niż 12 zapisanych stanów gry trzeba było skopiować sobie te pliki do oddzielnego katalogu (i żeby nie mieć problemów z odnalezieniem konkretnego - spisać, co w tych plikach jest - jeżeli zrobiło się to poprzez zmianę nazwy tych plików, trzeba było zmienić je z powrotem, gdy chciało się je załadować w grze).
Nowością w tej edycji jest ruch kamerą poprzez ruch myszki przy przytrzymanym prawym przycisku myszy. Trzeba przyznać, że działa bardzo płynnie (płynniej niż używanie strzałek na klawiaturze czy przesuwanie kursora do krawędzi ekranu). Jednak to jest właśnie jedna ze zmian, których niestety nie można wyłączyć. Bardzo często używam prawego przycisku myszy by "odznaczyć" budynek, statek, czy wyjść z menu budowy. Teraz często zamiast pożądanej akcji po przyciśnięciu prawego przycisku myszy przesuwam widok gry.
Dodatkowo wprowadzono możliwość zmiany stopnia przybliżenia widoku gry kołkiem myszy. Bardzo praktyczna zmiana, tak samo jak możliwość (tu na szczęście można tą opcję wyłączyć) używania prawego przycisku myszy w nowy sposób (np. do wydawania rozkazu poruszania się lub atakowania statkom, wcześniej można to było robić tylko lewym przyciskiem myszy).
Grafika najkrócej mówiąc - nie zmieniła się. Wszystkie obrazy i animacje są tej samej wielkości i jakości jak wcześniej. W artykule na DEV blogu twórcy napisali nawet: "That is why we have kept all the original game assets intact but have changed the games to properly support widescreen formats and resolutions all the way up to 4k." (Dlatego zachowaliśmy nienaruszone wszystkie oryginalne zasoby gry, ale zmieniliśmy grę tak, aby odpowiednio obsługiwała formaty i rozdzielczości szerokoekranowe aż do 4k.) Dlaczego więc w zwiastunie premierowym widzimy coś takiego?
Rozumiem, że trudno jest pokazać na jednym ekranie efekt jaki daje wsparcie wyższych rozdzielczości. Jeżeli musiałbym pokazać możliwe największy efekt to rzeczywiście można to pokazać tak:
Jednak ten efekt uzyskałem poprzez porównanie - po lewej zrzut ekranu w rozdzielczości 1024x768 ze starej edycji (w maksymalnie oddalonym widoku kamery) przeskalowany w programie graficznym do 1920x1080 - po prawej zrzut ekranu z nowej edycji w rozdzielczości 1920x1080 (drugi poziom przybliżenia). Jednak jest to trochę naciągane, gdy widok gry (np. 1024x768) jest powiększony do wielkości ekranu (np. 1920x1080) efekt jest raczej taki:
W bezpośrednim porównaniu nie wygląda to tak źle:
A więc zasoby gry zostały nienaruszone. Poniżej przykład jak powiększyło się pole widzenia grając w rozdzielczości 1920x1080 w porównaniu z 640x480 i 1024x768 (wszystkie zrzuty ekranu wykonane w maksymalnym przybliżeniu widoku):
Wszystko wydaje się w porządku, jednak problemem (już w 1920x1080, a co dopiero w 4k) jest oddalenie widoku kamery. Nie mam nic przeciwko możliwości oddalenia widoku kamery, by zobaczyć kilka wysp naraz. Pierwszy i drugi poziom widoku kamery to:
Każdy poziom pokazuje dokładnie 1/4 widoku jaki pokazywał poziom poprzedni. Jednak trzy poziomy to za mało. Na poziomie trzecim (maksymalne przybliżenie) w rozdzielczości 1920x1080 da się budować dosyć precyzyjnie, jednak zdecydowanie przydałby się jeszcze jeden poziom przybliżenia widoku, szczególnie dla rozdzielczości 4k.
Warto wspomnieć o zmianie (którą można wyłączyć w ustawieniach) w wyświetlaniu przerywników filmowych - były one stworzone w bardzo niskiej rozdzielczości, wyświetlanie ich na całym ekranie może wyglądać strasznie, szczególnie w 4k - mogą być one teraz wyświetlane w miejscu minimapy:
Twórcy zaktualizowali również tryb gry wieloosobowej. Nie będzie trzeba kombinować by zagrać w żywym przeciwnikiem.
Należy wspomnieć również, że do uruchomienia Anno 1602 History Edition trzeba używać Uplay, czyli "launchera" Ubisoftu. Nie zostały zaimplementowane żadne statystyki (np. czasu spędzonego w grze) czy osiągnięcia.
Zawartość Anno History Edition
Zawartością wspólną wersji pudełkowej i cyfrowej są oczywiście wszystkie 4 gry w wersji "history edition", każda ze wszystkimi dodatkami: Anno 1602 HE, Anno 1503 HE, Anno 1701 HE, Anno 1404 HE. Otrzymuje się także możliwość odblokowania w Anno 1800 pięciu nowych logo firmy (jedno za każdą grę - 1602, 1503, 1701, 1404 - oraz jedno dodatkowe "history collection" logo), a także nowy budynek - ozdobną fontannę "Ramiona naszych przodków" - by przystroić nim swoje miasta w Anno 1800.
Aktualnie najtańszą wersją dostępną w Polsce jest wersja pudełkowa dostępna w wielu sklepach. Ja za swoją zapłaciłem 139,00 zł. W pudełku nie ma żadnej płyty, jest tylko kod aktywacyjny. Dodatkowo jednak w wersji pudełkowej znalazły się dwa dwustronne plakaty (wielkości około A2), na których pokazane są (w całkiem estetyczny sposób) wszystkie łańcuchy produkcyjne wszystkich 4 gier Anno - niestety, wszystkie po angielsku.
Wersja cyfrowa w oficjalnym sklepie Ubisoftu kosztuje aktualnie 159,90 zł. Za zakup tej wersji otrzymuje się dodatkowo 40 punktów "ubi".
anno:
Panie Ziemek, czy zrobi Pan podobny artykul o anno 1503? Jestem ciekaw kilku rzeczy m.in czy nadal jest ten glupi system zarabiania pieniedzy tylko z handlu zamiast tez z podatkow jak to ma miejsce we weszystkich pozostalych czesciach anno ?
przejdź do tego komentarza
ziemek8:
Narazie nie planuje takiego tekstu. Jednak co do pieniędzy z handlu (sprzedaży towarów mieszkańcom) zamiast podatków - to na pewno w Anno 1503 History Edition jest (handel, podatków nie ma).
anno:
Aj, nie lubie tego wlasnie z tym anno ze nie ma podatkow, tak jak inne rzeczy mi sie bardzo podobaja w tej czesci tak tego nietrawie i liczylem ze zmienia ten durny pomysl gdyz nigdy w tej grze nie potrafilem zarabiac i wyjsc na plus i konczylo sie bankructwem. Moze jakies porady co do zarabiania kasy w tym anno?
przejdź do tego komentarza
ziemek8:
Pamiętam, że też miałem problemy, szczególnie jak towary musiałem sprowadzać z innych wysp.
Wydaje mi się, że może "wskoczenie" w konkretny poziom rozwoju - czyli najpierw szybko budować i starać się dojść do 4 (chyba) towarów przynajmniej sprzedawanych mieszkańcom. Wtedy zwolnić i budować dużo domów, żeby wyjść na plus (saldo).
przejdź do tego komentarza
Wydaje mi się, że może "wskoczenie" w konkretny poziom rozwoju - czyli najpierw szybko budować i starać się dojść do 4 (chyba) towarów przynajmniej sprzedawanych mieszkańcom. Wtedy zwolnić i budować dużo domów, żeby wyjść na plus (saldo).