Nieśmiertelne Gry Szukaj
Zeus Pan Olimpu

[Solucje] Wojna Peloponeska

No więc w końcu udało mi się dokończyć. Wybaczcie opóźnienie ale praca, dzieci... sami rozumiecie.
Mam nadzieje, że moja solucja Wam się spodoba oraz przede wszystkim będzie pomocna. W razie pytań pozostaje do dyspozycji.

Dość trudna misja składająca się z pięciu epizodów, w której rozbudujemy Spartę i poprowadzimy ją od zwycięstwa do zwycięstwa.
Przyjaźni bogowie w tej misji: Apollo, Artemida, Ares, Hefajstos
Nieprzyjaźni bogowie w tej misji: Zeus, Posejdon, Hermes, Atena, Dionizos



Epizod I - Nowe królestwo (Sparta)

Cele:
  • 800 ludzi zamieszkujących Dom

Rolnictwo:
  • dziczyzna
  • pszenica


Spokojnie rozbudowujemy nasze miasto, na razie nic nam nie grozi. Nasze domy potrzebować będą dostępu do wody z fontanny, pożywienia z agory, dostępu do kultury (wystarczy jedno gimnazjum), a także runa, które będziemy  musieli importować z Koryntu budując odpowiednią hurtownię. Koszt zakupu runa zrekompensujemy sobie poprzez zbieranie podatków oraz eksport pszenicy do Aten lub Termopil (bądź do obydwu jeśli problem bezrobocia rozwiążemy poprzez większą ilość plantacji przenicy). Jeśli chodzi o pożywienie to 3-4 domki myśliwskie w zupełności wystarczą tak, żeby większość przenicy mogła iść na sprzedaż. Po chliwi Korynt obsypuje nas prezentami w postaci młotków runa więc na razie możemy zaczekać z jego zakupem i cieszyć się z rosnącej liczby drachm w naszym skarbcu. Dom pomieści 32 mieszkańców więc wystarczy nam 25 posesji do ukończenia tego epizodu. Ja jednak polecam od razu dobudować jeszcze np. szkołą filozoficzną wraz z podium, co sprawi że nasze Domy rozbudują się w Domostwa mieszczące 40 mieszkańców (wtedy potrzeba nam tylko 20 posesji).




Epizod II - Sparta rośnie w siłę (Sparta)

Cele:
  • Świątynia ku czci Ares
  • Opanuj Olimpia

Rolnictwo:
  • dziczyzna
  • pszenica

Przemysł:
  • pracownia rzeźbiarska


Zaraz po rozpoczęciu tego epizodu otrzymujemy wiadomość, że Olimpia rozpoczyna najazd i pojawi się u Nas w ciągu 6 miesięcy. Nie możemy jeszcze wybudować Domów Elity, więc bronimy się tym co mamy, czyli pospolitym pospólstwem. Ewentualnie przekupujemy najeźdźców. W każdym razie w pierwszej kolejności rozpoczynamy budowę świątyni Aresa ściągając odpowiednie produkty – Marmur z Aten (hurtownię powinniśmy już mieć jeśli eksportujemy pszenicę),  Drewno i Rzeźby z Fenicji drogą morską. Rzeźby są dosyć drogie więc możemy też zaimportować brąz także z Fenicji i sami je sobie wytworzyć budując pracownie rzeźbiarską – pamiętajmy jednak wcześniej o wygospodarowaniu odpowiedniego miejsca w naszych magazynach.  Po ukończeniu bodowy świątyni  otrzymujemy wiadomość, że miasto Sardes rozrasta się – jak się później okazuje nasz główny rywal w tej misji – na razie jednak nie groźny. Możemy w dalszym ciągu ściągać brąz, a wyprodukowane z niego rzeźby sprzedajemy do Koryntu. Bankructwo nam zatem nie grozi a jak dobrze zakombinujemy to możemy się nieźle obłowić. Zaprzestajemy oczywiście importu marmuru i drewna, które są nam narazie niepotrzebne, a 2 oddziały hoplitów, które wypożycza nam Ares wysyłamy na podbój Olimpii raz po raz odwdzięczając się naszemu wrogowi za wcześniejsze katusze. Sam bóg wojny też nie pozostaje obojętny. Jak nam się poszczęści podbijamy Olimpię za pierwszym podejściem.




Epizod III - Wojna z Persją (Sparta)

Cele:
  • 20 miotki runa dla kolonii
  • 20 snopki pszenicy dla kolonii
  • 2 świątyń
  • 80 ludzi zamieszkujących Dworek

Rolnictwo:
  • dziczyzna
  • pszenica

Przemysł / wojsko:
  • tłocznia
  • pracownia rzeźbiarska
  • odlewnia
  • zbrojownia
  • stadnina


Zdobyta Olimpia płaci nam teraz daninę w postaci 10 słoi oliwek, nie pozostaje nam zatem nic innego jak postawienie tłoczni i przerobienie ich na Oliwę. Nie będzie jednak tak kolorowo, gdyż zaraz na początku epizodu otrzymujemy wiadomość, że wspomniane wcześniej Sardes chce Nas podbić – więc powtórka z rozrywki. Broniąc się przed siłami najeźdźcy (Ares i jego Smok będą nam pomagać) w między czasie staramy się realizować nasze cele. Nie ma co próbować podbić Sardes, bez większej armii nam się to nie uda. Zaczynamy od Świątyni. Polecam wybrać Świątynię Hefajstosa – Talos będzie bronił naszego miasta, a złoża miedzi rozwiążą problem importu brązu, który będzie nam potrzebny do produkcji uzbrojenia do naszych Dworków. Zanim jednak zdążymy się dobrze rozkręcić otrzymujemy prośbę o wsparcie w postaci wojska od Maraton – lepiej wysłać jeden z oddziałów Aresa jeśli nie chcemy stracić sojusznika. Trochę potem to samo dzieje się z Termopilami. Nie mamy wielkiego wyboru musimy bronić się i wspierać naszych sojuszników. Przy tak intensywnie rozwijającym się Polis jakim staje się Sparta potrzebna będzie również większa liczba pracowników. Zalecam dostawienie na agorze stoiska z Oliwą, którą i tak już produkujemy oraz teatru ze szkołą - wtedy nasze domostwa rozbudują się w kamienice i podwoją liczbę mieszkańców. Tym bardziej, że potrzebujemy jeszcze postawić stadninę, zbrojownię (jeśli jej jeszcze nie mamy), kulturę otaczającą nasze Dwory (rozbudowane Domy Elity), o drugiej świątyni już nie wspominając. Dostawiamy także kilka domków myśliwskich jeśli dalej mamy zamiar eksportować pszenicę a i jej ilość plantacji możemy zwiększyć, nie zaszkodzi. Potrzebujemy również zaimportować wino, bez którego nie może obyć się arystokracja – ściągamy je z Maratonu, o ile wcześniej nie pozwoliliśmy, aby podbiło je Sardes, w przeciwnym razie musimy je odbić. Ponadto Sardes żąda jeszcze od nas co jakiś czas dostaw różnych towarów, na początku runa. W miarę możliwości zalecam je wysłaś – troche ich udobruchamy i będą nas rzadziej atakować. Żeby tego wszystkiego było mało atakuje Nas jeszcze czasu Dionizos ze swoimi Satyrami, ale Ares i spółka dadzą sobie z nimi radę. To by było na tyle z niespodzianek – trochę się dzieję w tym epizodzie, ale nikt nie mówił że będzie łatwo. Mamy 2 świątynię, rozbudowane miasto a także odpowiednią ilość ludzi w Dworkach, więc rezerwujemy na koniec towary dla naszej koloni i przechodzimy dalej.


Kolejny epizod to budowa koloni – staniemy przed wyborem: urodzajne tereny dla silniejszej armii spartańskiej w Taras lub baza spartańskiej floty w Itace. Opisze jak przejść obydwa warianty a zaczniemy od prostszego, czyli Taras.



Epizod IV - Pierwsze potyczki (Taras)

Cele:
  • Spełnij życzenie – Uprowadź Rumaki Diomedesa
  • Opanuj Odessos

Rolnictwo:
  • dziczyzna
  • ryby
  • runo
  • winorośl

Przemysł / wojsko:
  • tłocznia
  • winiarnia
  • pracownia rzeźbiarska
  • zbrojownia
  • stadnina


Mimo naszych usilnych starań Sardes podbija Ateny i Maraton, zatem stają się oni naszymi rywalami. Miejsca na budowę miasta jest tutaj niewiele, a po chwili dowiadujemy się, że do zaliczenia celów w tym epizodzie niezbędny nam będzie przybytek Heraklesa. Co za tym idzie musimy mieć m.in. rozbudowaną kulturę łącznie ze stadionem oraz populację liczącą 1500 ludzi. I od tego zaczniemy. Potrzebujemy co najmniej 25 posesji, które w przyszłości rozbudujemy w kamienice mieszczące 60 mieszkańców każda. Stawiamy 3 domki myśliwskie i umieszczamy na agorze handlarza żywnością, w między czasie stawiając też w miarę szybko magazyn i spichlerz, żeby przyjąć towary ze Sparty, które zarezerwowaliśmy w poprzednim epizodzie (i teraz Uwaga! pszenicę gromadzimy tak aby nie zabierał jej handlarz żywnością, gdyż będzie nam potrzebna na końcu tego epizodu). Następnie dostawiamy 3 przystanie rybackie, co by nam nie zabrakło pożywienia. Stawiamy Pałac i zaczynamy zbierać podatki. Teraz możemy na pobliskich polach (wyspach, które musimy połączyć mostami) postawić 3-4 szopy postrzygaczy runa i umieścić na agorze handlarza runem. Towar ten możemy oczywiści też sprzedawać do Fenicji drogą morska, w końcu pieniędzy nigdy mało. Nadszedł czas na kulturę – budujemy wszystko jak leci wokół naszych mieszkańców i nie opodal stawiamy przy okazji też Przybytek Heraklesa. Kolejny etap to Oliwa – podobnie jak wcześniej wytwarzamy ją sami z daniny płaconej nam w dalszym ciągu przez Olimpię (stawiamy tłocznię) i umieszczamy handlarza oliwą na agorze. Należy jeszcze zadbać odpowiednio o estetykę i voila – kamienice stoją a ludzie walą do naszego miasta drzwiami i oknami. Wygrana w igrzyskach, której życzy sobie Herakles jest już teraz tylko kwestią czasu, pozostaje nam tylko zgromadzić 32 amfory wina – co czynimy właśnie w tej chwili sadząc winorośle i stawiając winiarnie. Później wino eksportujemy do Koryntu. Gdy Herakles wypełni życzenie Aresa na mapie Grecji pojawia się Odessos, którego podbicie jest naszym następnym celem. W naszym Taras musimy wygospodarować miejsce na co najmniej 4 domy elity. Możemy oczywiście próbować podpić Odessos przy pomocy Heraklesa i wsparcia Sparty, ale wątpie, żeby się udało. Do rozbudowy Pałacyków mamy wszystko oprócz uzbrojenia, które importujemy ze Sparty. Stawiamy Stadninę, która wykorzysta zgromadzoną wcześniej pszenicę do hodowli koni, a w razie, gdyby nam jej zabrakło importujemy również ze Sparty. Gotowi podbijamy Odessos naszą Jazdą.




Epizod V - Pierwsze potyczki (Itaka)

Cele:
  • Zabij Potwora (Cyklop)
  • Zabij Potwora (Scylla)
  • Opanuj Delos
  • Utrzymanie 2 triery

Rolnictwo:
  • ryby
  • jeżowce

Przemysł / wojsko:
  • tłocznia
  • winiarnia
  • pracownia rzeźbiarska
  • tartak
  • warsztat kamieniarski
  • zbrojownia
  • przystań trier
  • stadnina


Zdecydowanie trudniejsza kolonia o czym przekonujemy się już na początku, gdy ledwie zdążymy się rozejrzeć, a w mieście pojawia się Scylla – morski stwór uniemożliwiająca nam zdobywanie jedynego pożywienia dla mieszkańców. Musimy zatem ściągnąć do miasta Odyseusza, którego życzeniem jest m.in. 8 domów elit w mieście. Itaka to w gruncie rzeczy kilka wysp, na których nie ma zbyt wiele miejsca, gdziekolwiek jednak zaczniemy budowę nękać nas tutaj będą „Wielkie Fale” więc odłóżcie wszystkie ciężkie i niebezpieczne przedmioty z dala. Proponowałbym wybrać na rozpoczęcie budowy jedną z dwóch największych wysp – zauważyłem, że fale tam nie uderzały. Ja zrobiłem inaczej i później żałowałem. Przy kamieniołomach czeka nas natomiast niewielkie trzęsienie ziemi.  Rozbudowujemy posesje co najmniej w wille poprzez zaimportowanie runa z Olimpii oraz przerobienie oliwek na oliwę z daniny tak jak wcześniej. Dlaczego akurat z Olimpii? Bo przy okazji możemy eksportować do niej marmur. Stawiamy Pałac i ściągamy podatki (tak, będę to podkreślał w każdym epizodzie: podatki muszą być!). W między czasie oczywiście musimy bawić się w kotka i myszkę ze Scyllą, która niszczy nasze przystanie rybackie i poławiacze jeżowców.  Na drugiej z największych wysp stawiamy nasze domy elit. Uwaga! Na jednej z zachodnich wysepek pojawia się Cyklop – pod żadnym pozorem nie łączymy jej mostem (wtedy Cyklop nam nie zagrozi). Wino ściągany z Elidy, a uzbrojenie ze Sparty, pozostałe produkty już mamy. Możemy nawet postawić stadninę wykorzystując pszenicę, którą dostaliśmy od Sparty na początku tego epizodu o ile użyliśmy opcji gromadzenia (lub po prostu ją zaimportować). Gdy Pałacyki już stoją resztę towarów z listy życzeń Odyseusza powinniśmy już mieć na stanie;  zdrowie w mieście załatwią szpitale, a popularność zyskamy dzięki płacom i podatkom na normalnym poziomie. Heros szybko rozprawia się ze Scyllą i Cyklopem, po czym Elida zostaje naszym wasalem i płaci daninę w postaci 10 amfor wina. Stawiamy 2 tiery i na koniec z dorodną już armią podbijamy Delos.




Epizod VI - Nowa wojna (Sparta)

Cele:
  • Opanuj Ateny
  • Opanuj Amfipolis
  • Opanuj Delos
  • Opanuj Eretria
  • 50 Ludzi zamieszkujących Pałacyk

Rolnictwo:
  • dziczyzna
  • pszenica

Przemysł / wojsko:
  • tłocznia
  • pracownia rzeźbiarska
  • odlewnia
  • zbrojownia
  • stadnina


Jeśli zadbaliśmy o to wcześniej 50 ludzi w Pałacykach mamy już odhaczone, jeśli nie to zaczynamy od zrealizowania tego celu – armia będzie nam teraz potrzebna. Jeśli udało nam się przebrnąć przez epizod z kolonią w Itace to i podbicie Delos też mamy już z głowy i miasto płaci nam 500 drachm daniny.  Resztę miast zdobywamy po kolei najsilniejsze Ateny zostawiając na koniec - możemy wykorzystać też do tego wsparcie sojuszników, tylko nie przesadzajmy. Staramy się nie wysyłać całej armii na podboje, gdyż nasi sojusznicy co jakiś czas proszą nas o wsparcie w postaci wojska przed atakiem właśnie ze strony Aten. Ponadto Ateńczycy co chwile odwiedzają też Spartę. Dopiero po podbiciu pozostałych miast uderzamy na Ateny i po kilku próbach otrzymujemy wiadomość, że Ateny są bezbronne. Wtedy zadajemy ostateczny cios.


Haspen:
Jak dla mnie, solucja jest na bardzo wysokim poziomie, ze dbałością o ważne (surowce, cele, nawet przemysł) punkty takowej.

Śmiało pisz więcej, jeśli masz ochotę :D
przejdź do tego komentarza
gt88:
Miło, że ktoś to docenił ;)
Dzięki, chętnie napisze jeszcze do Wojny w Troi, ale to troche potrwa :P
przejdź do tego komentarza
ziemek8:
Zgadzam się z Haspenem. :)
Poprawiłem trochę formatowanie i parę literówek które znalazłem (np. "tiery" zamiast "triery").
Poprawiłem tez kadrowanie screenshotów, bo na każdym było trochę białego pola. Szkoda też że screenshoty są trochę pomniejszone, ale poza tym wszystko ładnie. :)
Wrzucone na stronę: http://zeus.n-gry.pl/1572
przejdź do tego komentarza
Excallibur:
Mnie udało się przejść tę misję dość łatwo. W drugim epizodzie (wiedząc z solucji, że Sardes potem będzie dawać się we znaki), zaraz po wybudowaniu świątyni Aresa wysłałem jego odziały - oraz jego samego - aby podbić Sardes i miałem z nim święty spokój. Bez tego reszta poszła już dużo łatwiej, a i 10 jednostek brązu co roku w ramach trybutu się przydało ;).
przejdź do tego komentarza

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do wszystkich zasobów, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać ze strony, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia strony pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszej strony oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać Cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem