[Edytor] Zapoznanie z edytorem
Zanim zaczniesz
Przygotuj kartkę papieru i coś do pisania - będą Ci bardzo potrzebne.
Zanim przystąpisz do tworzenia własnej misji, wymyśl, a następnie opisz jej cel i przebieg. Im dokładniej wszystko zaplanujesz, tym łatwiej będziesz mógł to później zrealizować. Najlepiej rozpocznij od udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jaki jest zasadniczy cel misji, czyli główne zadanie do wykonania przez gracza? Czy jego miasto ma się stać potęgą gospodarczą albo zdobyć militarną hegemonię nad całym światem? A może chciałbyś sprawdzić czyjeś umiejętności w roli dyplomaty, urbanisty lub przemysłowca, albo we wszystkich tych rolach równocześnie? W każdym wypadku opracowanie własnej misji będzie znacznie łatwiejsze, jeśli wcześniej zdecydujesz, na czym konkretnie ma ona polegać.
2. Na jakie przeszkody musi natknąć się gracz, realizując zasadniczy cel misji? Załóżmy, że chcesz, aby zbił jak największy majątek. Możesz mu to ułatwić, zapewniając dostęp do wszystkich niezbędnych surowców, a także wielu sojuszników, wasali i kolonii, którym będzie mógł sprzedawać produkowane przez siebie towary. Możesz jednak uczynić grę znacznie ambitniejszą i ciekawszą, ograniczając dostępne surowce, stwarzając niewiele okazji do eksportu towarów i wprowadzając zdarzenia (fakty) losowe, które dodatkowo utrudnią kontakty handlowe. Im więcej przeszkód będzie miał do pokonania gracz, tym trudniejsza będzie jego misja.
3. Kto ma się pojawić w misji? Możesz zaludnić świat gracza różnymi postaciami - bogami, herosami, potworami i przywódcami innych miast. Każdy z nich może pomagać lub przeszkadzać w realizacji celu misji. Wybierając przywódców innych miast, zdecyduj, którzy mają być sojusznikami, a którzy rywalami, oraz jakimi bogactwami będą dysponować dowodzone przez nich miasta. Pamiętaj, że każde z pozostałych miast na świecie może łącznie potrzebować i produkować maksymalnie cztery rodzaje towarów (tzn. dane miasto może potrzebować czterech rodzajów towarów i niczego nie produkować, potrzebować trzech rodzajów towarów i produkować jeden, potrzebować dwóch i produkować dwa itd.).
4. Jak ma przebiegać cała misja? Masz głównego bohatera, czyli gracza. Masz fabułę - zasadniczy cel misji i przeszkody, które będzie musiał pokonać, aby go zrealizować. Wybrałeś także postaci drugoplanowe. Teraz musisz jeszcze połączyć wszystkie elementy w całość i stworzyć z nich zgrabną opowieść. Wymyśl historię, która uwiarygodniłaby taki, a nie inny kształt misji. Załóżmy, że chcesz, aby gracz stworzył silne gospodarczo miasto-państwo, ale przydzieliłeś mu miejsce ubogie w surowce naturalne. Dlaczego gracz musi budować miasto w tak niesprzyjających warunkach? Może wypędzono go za coś z rodzinnego miasta (z którym w związku z tym będzie musiał rywalizować) i teraz chce udowodnić, że potrafi sobie poradzić w każdej sytuacji? A może to Demeter z żalu za utraconą Persefoną uczyniła całą ziemię jałową, natomiast zadaniem gracza będzie pomóc bogini odzyskać córkę i przywrócić światu dawną świetność? Puść wodze fantazji!
Na tym etapie warto się też zastanowić, z ilu epizodów ma się składać tworzona misja i jakie zadania w każdym z nich będzie musiał wykonać gracz.
Oczywiście nie musisz zaplanować misji w takiej kolejności, jak zaproponowana wyżej - równie dobrze możesz najpierw wymyślić jakiś ciekawy mit czy historię, a dopiero potem dopracować szczegóły. Jednak w każdym wypadku postaraj się dobrze wszystko przemyśleć.
Uruchamianie edytora misji
Jeżeli jesteś w posiadaniu dodatku "Posejdon Bóg Atlantydy, możesz pominąć ten akapit i przejść do następnego, jeżeli jednak dodatku nie posiadasz, to aby uruchomić Edytor misji, musisz najpierw zainstalować "Zeus - Pan Olimpu. Darmowe rozszerzenie", o ile jeszcze tego nie uczyniłeś. W tym celu ściągnij na dysk odpowiedni plik z tej strony. Potem kliknij go dwukrotnie i postępuj według instrukcji pojawiających się na ekranie.
Uruchom grę, w głównym menu kliknij przycisk 'Edytor misji'. Pojawi się ekran, na którym należy wybrać 'Nową misję' i wpisać nazwę pliku (maksymalnie 15 znaków). Jeśli nie przychodzi Ci akurat do głowy żaden świetny tytuł, wpisz cokolwiek, ponieważ nazwę tę zawsze można jeszcze później zmienić.
Szybki start
Jeśli jesteś bardzo niecierpliwy i wolisz do wszystkiego dochodzić sam, zapoznaj się tylko z tymi kilkoma ogólnymi uwagami:
- Najpierw zaplanuj przebieg całej misji na papierze!
- Następnie określ, czy rozgrywa się ona w Grecji czy na Atlantydzie. Na Atlantydzie gracz może budować placówki naukowe, piramidy i Hipodrom, w Grecji - placówki kulturalne. Główne różnice między misjami w Grecji i na Atlantydzie są opisane w Dodatku 7.
- Później wyedytuj Mapę świata. Umieść na niej wszystkie miasta, które mają do odegrania ważną rolę podczas misji. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zawsze możesz wrócić do Mapy świata i dodać więcej miast. Jednak najlepiej przygotować kompletną Mapę świata jeszcze przed zaplanowaniem pozostałych elementów misji.
- Gdy przygotujesz już Mapę świata, zaprojektuj Miasto macierzyste i kolonie. Niektóre informacje o każdym z miast będą potrzebne do zaplanowania faktów.
- Dodaj epizody do listy Miasta macierzystego i określ rozwój epizodu.
- Określ ustawienia każdego epizodu.
- Stwórz teksty do każdego epizodu oraz tytułu epizodu, wprowadzenia i zwycięstwa. Utwórz pliki MP3, jeśli do tekstów dodajesz narrację. Wybierz także obraz bitmapowy.
- Utwórz misję w Menu plików.
- Rozegraj swoją misję! Wyjdź z Edytora misji, a na ekranie, który się pojawi, wybierz 'Graj w Posejdona'. Po wybraniu imienia przywódcy pojawi się ekran wyboru gry. Wybierz 'Stworzone misje' - powinieneś zobaczyć nazwę utworzonego przez siebie pliku misji. Wybierz ją i kliknij na przycisku obok 'Rozpocznij misję', aby wejść do Twojego nowego świata.
Główne menu
Główne menu Edytora misji to jakby centrum sterowania procesem opracowywania misji. Można tu znaleźć informacje o wszystkich epizodach w Twojej misji oraz decydować o kształcie greckiego świata. Powinieneś zacząć od wyboru rodzaju misji.
Wybór rodzaju misji
Rodzaj wybranej misji określa narodowość gracza i dostępne dla niego budowle. Możesz wybrać Atlantydę lub Grecję. Głównymi różnicami między misjami w Grecji i na Atlantydzie są:
- budowle (dostępne tyko w misjach na Atlantydzie) to m.in Biblioteka, Pracownia wynalazców, Laboratorium, Uniwersytet, Obserwatorium, Muzeum, Hipodrom, Piramidy, Przystanie fregat, Kuźnia, Kamienne mosty
- orychalk i granit nie są używane w Grecji, możesz pozwolić graczowi na wydobywanie orychalku i granitu w misji w Grecji, jednak żadne greckie budynki nie potrzebują tych materiałów do funkcjonowania, grecy mogą wykorzystać je jedynie do sprzedaży na eksport
- nawet jeśli greckie miasto ma orychalk, to jego wieże i tak nie będą mogły miotać Ognia Atlantydy
Aby wybrać rodzaj misji, kliknij przycisk w prawym górnym rogu Menu głównego. Gdy po raz pierwszy otworzysz edytor, na przycisku powinna się znajdować nazwa 'Atlantyda'. Kliknij na przycisku, aby zmienić narodowość gracza na 'Grecką'. Ponowne kliknięcie ustawi 'Atlantydę'.
dostępnego na każdym CD z grą
Miasto macierzyste ma 3 rodzaje, kolonia 1 inny, a inne miasta jeszcze 2 inne rodzaje = za dużo.
Obecność (według gry) rodzajów żywności można sprawdzić w edytorze cen towarów (na mapie świata). Towary nieobecne są tam oznaczone jako "N/A".
PS: Sprawdź, czy masz świątynię Hery.