Wojsko niezależne
Twoja armia – czy to grecka, czy atlantydzka – nie jest jedyną armią na świecie. Gdyby tak było, musiałaby mieć tylko funkcje reprezentacyjne.
Ten artykuł jest poświęcony właśnie tej oto reszcie, przez którą nieraz Twoja armia przestaje wylegiwać się w domach elity i rusza na bój.
Jeśli masz życzliwych sprzymierzeńców, ich armia – składająca się również z tego rodzaju żołnierzy – może pomagać Twoim własnym oddziałom w obronie miasta.
Zapewne wiesz, że wojska lądowe gracza mają trzy rodzaje jednostek. Pierwszym z nich jest grupa ochotnicza rekrutująca się z domów zwykłych. Jej przedstawiciele przedkładają walkę dystansową nad bezpośredni kontakt z przeciwnikiem i stanowią bardziej wsparcie niż właściwą armię. Dwa pozostałe rodzaje wywodzą się z domów elity i wymagają profesjonalnego uzbrojenia – to piechota i konnica.
Podobnie jest z wojskami innych miast, chociaż przebiegu rekrutacji części z nich możemy się tylko domyślać. Na pewno wiadomo o jednej zasadniczej różnicy: w przeciwieństwie do gracza, miasta niezależne mogą wysyłać oddziały ochotnicze poza granice miasta. Wydaje się to być niezbyt sprawiedliwe, ale należy pamiętać, że powyższe udogodnienie dotyczy również wojsk wysyłanych do miasta gracza jako pomoc w obronie.
Każda z nacji ma swój typ armii. Wojska jednego rodzaju mogą przybrać u różnych nacji zupełnie odmienną postać. Złośliwi twierdzą nawet, że oddziały centaurów nie mogą być poddane jednoznacznej klasyfikacji. Szczęśliwie, również obce wojska greckie i atlantydzkie wyglądają inaczej niż Twoje; inaczej przy dowodzeniu mogłoby dojść do kuriozalnych pomyłek.
Poniższa tabela przedstawia wizerunki armii niezależnych występujących w Zeusie i Posejdonie. Ponieważ podczas wkraczania do miasta najpierw nadchodzi piechota (o ile jest), a potem dopiero ochotnicze wsparcie, również tutaj to drugie zostanie przedstawione pośrodku.
Nacja/rasa | Piechota (Elita) | Wsparcie (Ochotnicy) | Konnica (Elita) | |||
Grecy | Hoplici (włócznicy) | Pospólstwo (rzut kamieniem) | Jazda wierzchem | |||
Atlanci | Włócznicy | Łucznicy | Jazda (rydwan) | |||
Persowie | Włócznicy | Łucznicy | Jazda wierzchem | |||
Trojanie | Piechota (miecze) | Oszczepnicy | Jazda wierzchem | |||
Amazonki | Włócznicy | Łucznicy | -- brak -- | ----- | ||
Centaury | Zbrojni (miecze) | Łucznicy | -- brak -- | ----- | ||
Egipcjanie | Piechota (chopesze) | Łucznicy | Jazda (rydwan) | |||
Fenicjanie | -- brak -- | ----- | Łucznicy | Jazda wierzchem | ||
Majowie | Piechota (miecze) | Łucznicy | -- brak -- | ----- | ||
Oceanidzi | Piechota (trójząb) | Oszczepnicy | -- brak -- | ----- |
Wiadomo już, jak wyglądają poszczególne jednostki. Teraz pora podejrzeć, co właściwie potrafią! Poniższe tabele przedstawiają domyślne dane jednostek mówiące o ich liczebności i zdolnościach bojowych. Jednostki dystansowe w stosunku do pozostałych posiadają dodatkowe kategorie.
Piechota | Grecja | Atlan- tyda | Persja | Troja | Ama- zonki | Cen- taury | Egipt | Feni- cja | Ma- jowie | Oce- anidzi |
Wizerunek | ----- | |||||||||
Liczebność (w jedno- stkach na 60) | 36 | 24 | 18 | 30 | 15 | 30 | 30 | 45 | 30 | |
Wytrzy- małość | 150 | 140 | 150 | 180 | 120 | 150 | 150 | 180 | 200 | |
Atak | 15 | 13 | 15 | 15 | 12 | 15 | 14 | 16 | 16 | |
Pancerz (na broń dys- tansową) | 2 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | |
Pancerz (w walce wręcz) | 6 | 5 | 6 | 6 | 4 | 6 | 4 | 4 | 8 | |
Wsparcie | Grecja | Atlan- tyda | Persja | Troja | Ama- zonki | Cen- taury | Egipt | Feni- cja | Ma- jowie | Oce- anidzi |
Wizerunek | ||||||||||
Liczebność (w jedno- stkach na 60) | 12 | 18 | 24 | 12 | 45 | 30 | 18 | 42 | 15 | 30 |
Wytrzy- małość | 100 | 80 | 100 | 100 | 80 | 100 | 100 | 100 | 100 | 200 |
Atak | 6 | 8 | 6 | 6 | 8 | 6 | 6 | 8 | 6 | 7 |
Atak w przypadku walki wręcz | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 5 | 8 (sic!) |
Czas wyprowa- dzania pocisku | długi | krótki | długi | długi | krótki | długi | średnio długi | krótki | długi | długi |
Zasięg odrzutu / wystrzału | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 10 | 11 | 9 | 9 |
Pancerz (na broń dys- tansową) | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 4 |
Pancerz (w walce wręcz) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 |
Konnica | Grecja | Atlan- tyda | Persja | Troja | Ama- zonki | Cen- taury | Egipt | Feni- cja | Ma- jowie | Oce- anidzi |
Wizerunek | ----- | ----- | ----- | ----- | ||||||
Liczebność (w jedno- stkach na 60) | 12 | 18 | 18 | 18 | 12 | 18 | ||||
Wytrzy- małość | 250 | 250 | 250 | 200 | 250 | 250 | ||||
Atak | 17 | 18 | 17 | 17 | 17 | 16 | ||||
Pancerz (na broń dys- tansową) | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 7 | ||||
Pancerz (w walce wręcz) | 4 | 6 | 4 | 4 | 6 | 7 |
A co to za 'easter egg' który ponoć miałem przewidzieć? Bo nie kojarzę bym coś przewidywał Chyba że w temacie gdzie pracowaliśmy nad eventmsg...
m -Range of units to go to during 'special' tactic
Nigdy nie używałem specjalnej taktyki, ale podejrzewam że jest to odległość liczona w polach na jaką oddalą się jednostki od przeciwnika podczas 'taktyki specjalnej'.
23,Thief,{,4,10,0,0,0,0,0,0,6,0,0,0,0,0,}
24,Z-Guy (INVISIBLE),{,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,}
25,Fishing boat,{,1,50,0,0,0,0,0,0,6,0,0,0,0,0,}
Zapewne twórcom się znudziło dopisywanie 'unused' i innych 'nobody', ale my już znamy prawdę, co nie?
A odnośnie taktyki specjalnej – też nie jestem dokładnie pewna przebiegu, więc może ten fragment akurat pominę.
Na jakiej podstawie ludzie na ZH obliczyli szybkość marszu danych jednostek? Wypis z figure_model:
5. Speed Table
Speed Value
0 0
1/4 1
1/3 2
1/2 3
2/3 4
3/4 5
1 6
1 1/4 7
1 1/3 8
1 1/2 9
1 2/3 10
1 3/4 11
2 12
2 1/4 13
2 1/3 14
2 1/2 15
2 2/3 16
2 3/4 17
3 18
nie wskazuje na to, aby występowały wartości takie jak na przykład (z Zeus Heaven) 95.2. W kodzie, liczb wyższych niż 18 nie ma.
Edit:
Frequency: how often a unit strikes in melee; a lower number means more often.Przecież chwilę wcześniej te same wartości dotyczyły liczebności... I z nazwy wydaje się to logiczniejsze. Tylko gdzie w takim razie jest omawiana tam wartość?
Tak się teraz zastanawiam nad tą liczebnością.
W grze jest podana na 100, ja zrobiłam na 60. Teraz zastanawiam się czy jeszcze nie zmniejszyć do 40. To kwestia tego, że w grze nie ma zbyt wielkich oddziałów a liczba wojsk jaką może przysłać sprzymierzeniec jest ograniczona. Liczba powinna być podzielna przez 5 i przez 4, chociaż nie wiem czy jeszcze nie powinna być podzielna również przez 8 (= cały oddział).
@ziemek – a da się w td "colspan" zrobić?